• JCA

Junibebisar del 3

Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.

Välkomna att prata massor!!!

• Svar på tråden Junibebisar del 3
  • Missy

JCA- ok. Jag inte bott i Sverige på ett tag så jag har ju inte någon koll på sgi och sånt. Men en av andledningarna till att vi vill vänta med barn är för att vi tänkt flytta till Sverige och vill hinna in på arbetsmarknaden innan ett eventuellt andra barn. Så för oss blir det väl lite bakvänt.

• Jessi74

skulle gärna få ett barn till nästa vår. Men vi måste skaffa en större bostad först, innan vi kan skaffa ett barn till, så det är prio 1.

• Manja

Jag har spiral och det gjorde inte alls ont när BM satte in den,herre gud, om man har klarat att föda barn så klarar man av att sätta in en spiral oxå Det blir nog kanske bäbisplaner om ett år för oss med. Lika bra att få det gjort sen kan man tänka på framtiden och börja jobba utan avbrott. Men jag är lite osäker med FK och sgi:n. Behåller man den om det första barnet inte har fyllt 2,5 år eller måste man jobba i ett år för att vara säker på att man får samma sgi som med första barnet? Jag har högsta möjliga mammapenning och skulle inte vilja att den blir lägre

• Mandy

Attans vad ni har varit aktiva på listan idag då

Ja inga fler barn här. Det räcker så bra med de två jag har med två år emellan. Jag skulle tycka att 2 1/2 år är den ultimata tiden mellan syskonen. Märker nu när Ebba är det drygt att hon förstår så väldigt mkt mer än för 8 månader sen. Får henne verkligen att inse vad jag vill att hon ska göra och varför.

Intressant att läsa om era matscheman. Har fortfarande inte riktigt fått till det. Men nu börjar Blenda gilla välling iaf, känns bra för amningen funkar inge vidare.

Blenda ställde sig när hon var ca. 6,5 månad och gick kort därefter med gåvagn. Nu har det gått lite långsammare och hon går numera utmed möblerna. Hon går och letar efter möbler intill varandra där hon kan gå längre sträckor Står ibland ne kort stund.
    Men balansen har förbättrats enorm nu på sista tiden. Hon går ner själv nu på knä eller sätter sig på baken. Några veckor var det hemskt när hon föll bakåt
    Men nu är jag glad att jag lät henne testa och att hon nu är lite försiktigare. Behöver inte längre gå med henne överallt och vaka.

• JCA

Manja: Om första barnet inte har fyllt 2½ år innan nästa kommer så är du garanterad samma som till första barnet. Det är jättebra, jag jobbade nästan ingenting emellan men har ändå samma fp Men det räcker inte att barnet är beräknat dit och så kanske man går över tiden och så hinner första barnet kanske fylla 2½ år. Då spricker det.

• Manja

JCA

Aha ok, ja det gäller att planera lite om man inte vill jobba innan dess. Tack för tipset

• alarik82

manja men har man inte födit normalt så vet man ju inte hur de är, å de är ju en sak å föda barn å en annan å sätta in nån kosntig grej i apparaten

• Felixxmor

Ni har hunnit med mycket här sedan sist ser jag

Ni pratar syskon.....Farligt farligt....jag blev moster i måndags. Var och hälsade på den lilla flickan igår. Kan inte säga att man blir SUGEN!!!
    Ska försöka hålla mig till hösten, då vi tänkt sätta igång igen.

• Felixxmor

Blev lite fel ser jag...

Kan inte säga att man blir annat än sugen skulle det ju stå

• A lie

Här diskuteras det syskon... Väntar ju nu i september redan. Resonerade som så att vi gärna har dem tätt både för att vi tror att de har glädje av varandra då oc att man inte får lika många småbarnsår (allt har ju förståss både för och nackdelar oavsett vilken ålder man har mellan barnen...) och sen var jag ego och tyckte det var jättesvårt att gå ner i vikt då jag visste att jag kommer att gå upp igen med nästa graviditet Så vi körde oskyddat på en gång.. trodde väl inte att det skulle gå riktigt så fort. hade varit lagom att få nr 2 om 1år så man slapp gå med stor mage över sommaren... men sånt rår man ju inte riktigt på och detta kommer ju att gå bra det med även om det är jobbigt att jaga krypande bebis och vara zombie.. och att det kommer att bli tufft med två så små så tror jag vi har igen det sedan nån gång

Tycker preventivmedel är ett gissel och funderar på en persona efter nästa barn. nackdelen med den är väl att man lätt kan följa en sekundsnyck och ha
    (nu kommer maken och läser vad jag skriver och säger "avhållsamhet är bästa preventivmedlet" ) sex fast man ser att det är nära ÄL... men det är det bästa alternativet jag hittat hittills..

P-piller; Mådde jättedåligt av de där j-la hormonerna
    minipiller; inte lika säkra och ändå hormoner
    p-stav: hormoner... alla jag känner som haft sån har haf jätteproblem med mellanblödningar
    hormonspiral; Åter igen hormonerna
    kopparspiral: kan ge kraftigare blödningar och mer mensont - jag har redan så gott om dessa varaor.. men är hitills det närt bästa alternativet...
    pessar. jag är ingen sån planerare och tvivlar på att jag tål den...
    kodom: tål inte...

Svar på tråden Junibebisar del 3