Junibebisar del 3
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Ja, då finns vi här, alla som har fått bebisar i juni 2005.
Välkomna att prata massor!!!
Såklart gör alla som de vill, både med mat och med sömn och uppfostran. Jag tycker att det är kul att höra hur andra tänker och så, då kan man lära sig mycket.
Vi vill undvika sockrade produkter och gottis så länge som möjligt. Fast vi vill ändå inte vara överdrivna. T.ex. kommer han få äta tårta på sin ettårsdag istället för frukt. Men han dricker bara vatten och så vill vi ha det. För oss är det en balansgång mellan en medvetenhet om sockerfällorna och ren hysteri. När folk har frukt istället för fika på barnkalas, då tycker jag att det är överdrivet. "Everything in moderation" kör nog vi på.
Vad kan man ge till mellanmål till en unge som inte äter frukt eller yogurth eller liknande? Kräm är för sött och det skulle han nog inte äta. Just nu får han två smörgåsar, men det känns ju kul att kunna variera lite.
Självklart gör alla som de vill med sina barn! Alla föräldrar gör ju det som passar i deras familj! Jag skjuter gärna upp sötintaget ett tag, men precis som Bonanza säger så behöver man ju inte gå till överdrift. Mellanmål för Isabella är fruktpuré eller en halv portion gröt eller banan. Ska nog testa yoghurt någon dag, har inte tänkt att man kan ge det ännu men andra gör ju det. Isabella fattar inte det där med mackor riktigt, det blir mest smulor av dem. Men vi fortsätter försöka!
bonaza kan man inte laga egen kräm å ha mindre socker i då?
ja jag tycker de är sååå svårt.,för endel att så å si ska du göra sen kommer nästa nej nej nej de är fel.. så de är väl så att man får ta sitt eget förnuft liksom vad man själv tycker är bra...rätta mig om ja har fel
emmamaria - han gillar inte frukt, så jag tror inte att kräm går ner.
Får man inte ge små barn grovt bröd?? varför isf?? Nånn som vet????
Klart man kan göra egen kräm, mycket bättre ju.
Med nyponsoppa ska man tänka på att det är vätskedrivande, så man inte ger för mycket/ofta av det. Särskilt inte om de är sjuka eller så. Det är ju otroligt sött med nyponsoppa men man gör som man själv vill. Finns det inte osockrad nyponsoppa? För det finns det väl med blåbärssoppa om jag inte minns fel.
Helen: Det är ju jobbigare för tarmarna att jobba med det, därför kan det resultera i att de blir lösa i magen och får ont i magen och så. Men lite halvgrovt borde man ju kunna jge nu när de kan äta mild fullkornsvälling/gröt.
aha..jag har gett Jonathan grovt bröd nånn gång för vi haft det hemma..alltså inte jättehårt grovt men ändå mörkt...kanske ska köpa lite mittemellan åt honom!!
Inatt gav vi anton mat som vanligt 2 gånger, men han fick bara 150 ist för 200, o de gick jättebra de me. Han somnade om lika gott som vanligt efteråt. så nu ska han inte få mer ngr nätter o sen ska vi testa o fortsätta gå ner i mängd, o hoppas han ska nöja sig med det o sen klara sig helt utan. får se hur de går=)
bonanza aj då ja då var de inte lätt....tänkte inte på de
tidigare idag fick alarik smörgåsrån, så han satt å tussade p ett sånt, trodde jag ja.. men de tog liksom aldrig slut å sen början grina illa, så ja måste titta vad de var, hehe då hade han fått tag i ett mandarinskal...