• Anonym (Förvirrad)

Relation med psykolog

Hej, 
    Jag har gått hos en psykolog i flera år, som jag har fått stort förtroende för. Han är en man några år äldre än mig. 

Han har hjälpt mig otroligt mycket med stress, relationsproblem, självkänsla etc. Sedan min far dog i början av 2014, har han kommit att betyda jättemycket för mig. Nu kände jag dock att jag inte kunde fortsätta hos honom i terapi längre, jag gick ju bara dit för att träffa honom till slut. Han visste hur mycket han betyder för mig, och han menar att jag betyder mycket för honom också. Vi bestämde oss alltså slutligen för att avsluta vår professionella relation och försöka lära känna varandra i en privat relation. Jag kände mig inte bekväm med att berätta detta för min man inledningsvis. Jag insåg väl att min relation med min man inte har varit tillräcklig, varför skulle jag annars ha ett sånt stort behov av någon annan.

Hursomhelst, väl vi skulle träffas fick jag panik och berättade allt för min man, grät som bara den. Sorgen bestod bl.a. i att jag kände att jag hade gett upp min psykolog. Min man blev väldigt upprörd, trodde först att jag hade varit otrogen, sedan gick han igenom alla mina mejl, och ville även åka och klå upp min psykolog. Han lugnade sig när han förstod att inget hade hänt, men nu förbjuder han mig att ha något med psykologen att göra. Han verkar misstänka varje steg jag tar utanför hemmet, jag känner mig bevakad, som ett djur i en bur. För övrigt kan jag säga att jag har varit ihop med min man i över 20 år, och vi har aldrig varit i närheten av att vara otrogna mot varandra.

Vad tycker ni om situationen? Gjorde jag helt fel, eller borde jag ha rätt att träffa den här mannen som har kommit att betyda så mycket för mig? Framförallt känner jag ju att jag borde tala ut med honom om vad som hände, varför jag fick panik etc. Det känns konstigt att inte få ett avslut. Har min man rätt att straffa mig så här, inget har ju hänt.

• Svar på tråden Relation med psykolog
  • Letitia
    Phalaenopsis skrev 2015-01-07 16:30:01 följande:
    På läkarutbildningen sa man att om man bara avslutar sin patient-läkarrelation först så är man sedan fria att ha vilken annan relation man behagar. Har en bekant som sa till sin läkare att hon gärna fick beställa hans journaler men att han hellre bytte läkare och fick hennes telefonnummer. Skrattande Klienter som vill ha vårdaren i sitt privatliv kanske är ett större problem för psykologer?
    Nja, DET är också tvivelaktigt faktiskt. Men det är ändå en väldigt stor skillnad på om läkaren och patienten träffats rent flyktigt med anledning av någon enkel somatisk åkomma. Eller om läkaren träffar en kvinna då denna är på sjukhuset för att hälsa på en patient, t.ex.. Än om han under lång tid varit ett stöd för en psykiskt sjuk kvinna.

Samma gäller naturligtvis präster: varenda kvinna i församlingen, som någon gång deltagit i en gudstjänst, kan ju inte vara off limits för prästen. Men att inleda något med en kvinna i samband med att han begraver hennes man t.ex. och hon därför är psykiskt skör och beroende av den tröst han kan ge som "budbärare från den andra sidan", är något HELT annat...
  • Anonym (Förvirrad)
    Letitia skrev 2015-01-07 16:26:50 följande:

Jag tycker att du har gjort fel, men det är inget konstigt att du har gjort fel, utan hela det formella ansvaret låg på psykologen. Han visste ju att du var gift, och även om du varit singel så hade det där varit oetiskt och oprofessionellt. Att sluta ta emot patienten precis innan man inleder den privata relationer, är på inga vägar tillräckligt. Han skulle till och med kunna bli prickad för det där. 

DU ska dock inte ha dåligt samvete, för det där händer många kvinnor i deras relation till en psykolog, läkare, präst eller man med liknande människovårdande och samtidigt statusfyllt yrke. Det är helt naturligt... det är urgamla mekanismer i hjärnan som går igång. MEN det är mannen som ska vara professionell och sätta gränsen, som sagt. Detta är även något som de lär sig under sin utbildning.

Tack för stöd!

Han erkänner själv att han har gjort fel, men jag vill antagligen att han ger mig upprättelse på något sätt. Svårt att veta hur jag ska gå vidare. Har inte velat träffa honom. Han vill inte ta det på telefon.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-01-07 16:28:09 följande:

I mina ögon är det psykologen som begått det absolut största felet här. Hade hans chef vetat om detta så hade det antagligen fått följder. Jag arbetar själv med personer som på olika sätt mår dåligt och skulle aldrig någonsin låta det gå över gränsen på detta sättet.

Jag har full förståelse för den sorg du känner nu men du gör helt rätt i att avbryta den kontakten, den hjälpte dig inte på djupet och har antagligen bara förlängt sorgebearbetningen efter din far. Det är inte rättvist mot dig.

Tack! Jag känner nog precis så.
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-07 16:41:11 följande:

Tack för stöd!

Han erkänner själv att han har gjort fel, men jag vill antagligen att han ger mig upprättelse på något sätt. Svårt att veta hur jag ska gå vidare. Har inte velat träffa honom. Han vill inte ta det på telefon.

Vadå för upprättelse?
  • Anonym (gift i 20 år kvinna)

Själv tyckte jag att det är bådas fel

Du var drivande i detta men för gudskull du var otrogen i tankarna inte irl du fick ju kalla fötter

Du bjöd honom, han trängde inte in sig på dig,han tvingade inte dig att ha sex..

Som det låter för mig är ni båda otrogna i fantasin.

Men man är det jämt.. Tänk på alla män som kollar på porr. De fantiserar om att göra det men gör inget irl..

Själv tycker att din man o du behöver parterapeut

Behöver prata ut om vilka behov du har och vad han har för behov av sedan komma överens

Psykologen ska du sluta jaga..

Lägg fokus på din äktenskap om du vill ha den eller så?

• Vintergatan

Jag tycker det låter oproffessionellt av din psykolog till att börja med?

Tror det är mer än normalt att utveckla känslor för sin psykolog, det är ju någon som finns där och lyssnar 100% någon som liksom bara ger, men så funkar inte en normal relation (vänskaplig/romantisk) i verkligheten, bubblan kanske brister när man inser att psykologen också har fel och brister och kan svika en

• Anonym (Freud)

Så mycket mer freudianskt blir det inte. Din psykolog agerar helt fel. Du kan tycka att det ni gör är helt ok men det han gör är ett klassiskt fel. Hur det än är så är du i en beroendeställning och rent krasst drar han nytta av det. Det är ingen bra plattform att bygga något hållbart på.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 14:09:46 följande:

Hej, 
    Jag har gått hos en psykolog i flera år, som jag har fått stort förtroende för. Han är en man några år äldre än mig. 

Han har hjälpt mig otroligt mycket med stress, relationsproblem, självkänsla etc. Sedan min far dog i början av 2014, har han kommit att betyda jättemycket för mig. Nu kände jag dock att jag inte kunde fortsätta hos honom i terapi längre, jag gick ju bara dit för att träffa honom till slut. Han visste hur mycket han betyder för mig, och han menar att jag betyder mycket för honom också. Vi bestämde oss alltså slutligen för att avsluta vår professionella relation och försöka lära känna varandra i en privat relation. Jag kände mig inte bekväm med att berätta detta för min man inledningsvis. Jag insåg väl att min relation med min man inte har varit tillräcklig, varför skulle jag annars ha ett sånt stort behov av någon annan.

Hursomhelst, väl vi skulle träffas fick jag panik och berättade allt för min man, grät som bara den. Sorgen bestod bl.a. i att jag kände att jag hade gett upp min psykolog. Min man blev väldigt upprörd, trodde först att jag hade varit otrogen, sedan gick han igenom alla mina mejl, och ville även åka och klå upp min psykolog. Han lugnade sig när han förstod att inget hade hänt, men nu förbjuder han mig att ha något med psykologen att göra. Han verkar misstänka varje steg jag tar utanför hemmet, jag känner mig bevakad, som ett djur i en bur. För övrigt kan jag säga att jag har varit ihop med min man i över 20 år, och vi har aldrig varit i närheten av att vara otrogna mot varandra.

Vad tycker ni om situationen? Gjorde jag helt fel, eller borde jag ha rätt att träffa den här mannen som har kommit att betyda så mycket för mig? Framförallt känner jag ju att jag borde tala ut med honom om vad som hände, varför jag fick panik etc. Det känns konstigt att inte få ett avslut. Har min man rätt att straffa mig så här, inget har ju hänt.

Du bör INTE träffa psykologen alls, utanför terapirummet. Det steg han har tagit är djupt oprofessionellt och borde aldrig ha hänt, även om ni inte träffats "privat" än.

Så ja, din man har rätt i att relationen till psykologen bör brytas omedelbart. Han reagerar kraftigt och jag kan förstå att han får lite panik.

Du behöver säkert en ny psykologkontakt för att knyta ihop säcken för dig själv med det du har behövt bearbeta, oavsett var du hamnar i livet längre fram. Välj en kvinnlig psykolog denna gång är mitt tips.

Och glöm inte att all form av relation utanför terapirummet med en psykolog är big NO och alltid oprofessionellt och osunt. Det finns helt enkelt inga undantag, sorry.

• Anonym (Maja)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 14:27:02 följande:
    Jag har fått visa all korrespondens för min man. Han har sett att jag har sagt till honom att vi inte kan ses. Jag känner dock att det känns tungt att inte få ett avslut ordentligt. Vad var det som hände liksom, varför blev jag så panikslagen och galen?

Tror ni det är helt omöjligt att ha kvar sin psykolog som en vän?
    Ja, släpp den tanken helt.

Det här att du inte tror att du klarar dig utan honom är en naturlig del av terapiprocessen. Att terapeuten är inne på samma linje är stört.  Psykologer är uppenbarligen inte mer än människor, men den här liraren är helt fel ute. Du behöver INTE honom.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-07 16:41:11 följande:
    Tack för stöd!

Tycker ändå det känns konstigt att du nu vill ha upprättelse. Fortsätt med terapin, men hos en kvinnlig psykolog istället. Det är mitt råd det.
Svar på tråden Relation med psykolog