• Anonym (Förvirrad)

Relation med psykolog

Hej, 
    Jag har gått hos en psykolog i flera år, som jag har fått stort förtroende för. Han är en man några år äldre än mig. 

Han har hjälpt mig otroligt mycket med stress, relationsproblem, självkänsla etc. Sedan min far dog i början av 2014, har han kommit att betyda jättemycket för mig. Nu kände jag dock att jag inte kunde fortsätta hos honom i terapi längre, jag gick ju bara dit för att träffa honom till slut. Han visste hur mycket han betyder för mig, och han menar att jag betyder mycket för honom också. Vi bestämde oss alltså slutligen för att avsluta vår professionella relation och försöka lära känna varandra i en privat relation. Jag kände mig inte bekväm med att berätta detta för min man inledningsvis. Jag insåg väl att min relation med min man inte har varit tillräcklig, varför skulle jag annars ha ett sånt stort behov av någon annan.

Hursomhelst, väl vi skulle träffas fick jag panik och berättade allt för min man, grät som bara den. Sorgen bestod bl.a. i att jag kände att jag hade gett upp min psykolog. Min man blev väldigt upprörd, trodde först att jag hade varit otrogen, sedan gick han igenom alla mina mejl, och ville även åka och klå upp min psykolog. Han lugnade sig när han förstod att inget hade hänt, men nu förbjuder han mig att ha något med psykologen att göra. Han verkar misstänka varje steg jag tar utanför hemmet, jag känner mig bevakad, som ett djur i en bur. För övrigt kan jag säga att jag har varit ihop med min man i över 20 år, och vi har aldrig varit i närheten av att vara otrogna mot varandra.

Vad tycker ni om situationen? Gjorde jag helt fel, eller borde jag ha rätt att träffa den här mannen som har kommit att betyda så mycket för mig? Framförallt känner jag ju att jag borde tala ut med honom om vad som hände, varför jag fick panik etc. Det känns konstigt att inte få ett avslut. Har min man rätt att straffa mig så här, inget har ju hänt.

• Svar på tråden Relation med psykolog
  • LAHR

har också hört att det är vanlig att få känslor för hjälpande personer då man är i så stort behov av just det, men enligt mig är det fel att ens tänka på en annan när man är i en relation och gör man det så är man inte längre kär eller så är det en hel del man BÖR arbeta på innan dessa probelm ens hinner byggas upp i förhållandet. 
    Detta är så klassiskt i relationer och varför pratar folk inte med varandra längre?
    Skulle jag börja tänka på andra skulle jag bli extremt orolig! finns inte i min värld och tanken i en hälsosam relation

Tycker också psykologen gjort helt fel! känns lite som utnyttjande av en svag person eller person i underläge.

Förstå mig rätt, jag är ärlig och jag tror man hellre tar det än en lögn.

• Anonym (vice versa)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 14:27:02 följande:
    Tror ni det är helt omöjligt att ha kvar sin psykolog som en vän?
    Ja. Vill du inleda en relation med honom bör du avsluta relationen med din man först. Dåliga "vibbar" är bara förnamnet.

Hur skulle du känna om din man inledde en relation med en kvinnlig terapeut han hade diskuterat era mest privata erfarenheter med?
  • Angel D

Psykologen såg sin chans helt enkelt. Han vet att du är svag och han vet vilka knappar han ska trycka på. Mitt råd. Glöm honom och gå vidare.

• Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 14:47:39 följande:

Det var jag, och han var noga med att förklara att vi aldrig skulle kunna gå tillbaka till en professionell relation om vi tog det steget.

Vad sade du exakt till honom?
  • Anonym (Förvirrad)
    Angel D skrev 2015-01-06 14:56:37 följande:

Psykologen såg sin chans helt enkelt. Han vet att du är svag och han vet vilka knappar han ska trycka på. Mitt råd. Glöm honom och gå vidare.

Men tycker du inte att det är lite kortsiktigt från psykologen? Trots allt gör han något kontroversiellt som utsätter även honom. Min man sa för övrigt precis som du, psykologen vet precis hur han ska manipulera dig.

Är det något fel på mig som vill ha en relation med en person som inte gör rätt, är jag destruktiv?
  • Fundersam02
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 15:01:49 följande:
    Men tycker du inte att det är lite kortsiktigt från psykologen? Trots allt gör han något kontroversiellt som utsätter även honom. Min man sa för övrigt precis som du, psykologen vet precis hur han ska manipulera dig.

Är det något fel på mig som vill ha en relation med en person som inte gör rätt, är jag destruktiv?
    Det kan inte bli en jämlik relation. Du kommer alltid befinna dig i underläge eftersom han vet så mycket om dig, hur du fungerar och vad du har för svagheter.

De frågorna som du ställer dig kanske du ska ta upp i samtal med en kvinnlig psykolog. 
  • Anonym (vice versa)

Du tycks dessvärre ha kastat bort både tid och pengar på en person som inte alls verkar ha hjälpt dig att hantera ditt liv. Ett riktigt stolpskott som utnyttjat dig -- och dessutom fått betalt för det.

Tror både du och din man behöver vägledning just nu -- varför inte försöka med parterapi istället?
  • Anonym (B)

Du behöver ta upp detta med psykologen och gå igenom det som hände en sista gång. Givetvis kan din man inte hindra dig fysisk från att göra det, men jag förstår hans ilska. Han är givetvis besviken.

Det bästa är kanske att låta det lägga sig lite för din man och att träffa psykologen i ett senare skede och gå igenom allt. Du skulle ju kunna skicka ett mejl till honom istället och skriva som det är och att du vill ses i en session längre fram och gå igenom allt. Alt så frågar du din man om han vill gå med till psykologen för att ta upp allt. Det kanske är bra för er alla tre, speciellt din man..

• Anonym (?)

Vad för relation hade du tänkt dig att ha med din psykolog då?
    Du är ju gift. Hade du tänkt vänsterprassla?
    Är din psykolog gift, sambo eller singel?
    Det är ju väldigt naivt att tro att din man skulle uppskatta det här.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-06 14:58:23 följande:
    Vad sade du exakt till honom?
    Att jag typ inte kunde leva utan honom.
Svar på tråden Relation med psykolog