• Anonym (Förvirrad)

Relation med psykolog

Hej, 
    Jag har gått hos en psykolog i flera år, som jag har fått stort förtroende för. Han är en man några år äldre än mig. 

Han har hjälpt mig otroligt mycket med stress, relationsproblem, självkänsla etc. Sedan min far dog i början av 2014, har han kommit att betyda jättemycket för mig. Nu kände jag dock att jag inte kunde fortsätta hos honom i terapi längre, jag gick ju bara dit för att träffa honom till slut. Han visste hur mycket han betyder för mig, och han menar att jag betyder mycket för honom också. Vi bestämde oss alltså slutligen för att avsluta vår professionella relation och försöka lära känna varandra i en privat relation. Jag kände mig inte bekväm med att berätta detta för min man inledningsvis. Jag insåg väl att min relation med min man inte har varit tillräcklig, varför skulle jag annars ha ett sånt stort behov av någon annan.

Hursomhelst, väl vi skulle träffas fick jag panik och berättade allt för min man, grät som bara den. Sorgen bestod bl.a. i att jag kände att jag hade gett upp min psykolog. Min man blev väldigt upprörd, trodde först att jag hade varit otrogen, sedan gick han igenom alla mina mejl, och ville även åka och klå upp min psykolog. Han lugnade sig när han förstod att inget hade hänt, men nu förbjuder han mig att ha något med psykologen att göra. Han verkar misstänka varje steg jag tar utanför hemmet, jag känner mig bevakad, som ett djur i en bur. För övrigt kan jag säga att jag har varit ihop med min man i över 20 år, och vi har aldrig varit i närheten av att vara otrogna mot varandra.

Vad tycker ni om situationen? Gjorde jag helt fel, eller borde jag ha rätt att träffa den här mannen som har kommit att betyda så mycket för mig? Framförallt känner jag ju att jag borde tala ut med honom om vad som hände, varför jag fick panik etc. Det känns konstigt att inte få ett avslut. Har min man rätt att straffa mig så här, inget har ju hänt.

• Svar på tråden Relation med psykolog
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 18:17:06 följande:

Vi hade kommit överens om att han skulle höra av sig till mig när han reste bort. Han dröjde ganska länge med detta, sedan sa han att han var förvirrad över situationen, och jag kände mig jättesviken, fullständigt bedrövad blev jag.

Så han dumpade dig?
  • Anonym (psykolog)
    Catti41 skrev 2015-01-06 18:26:00 följande:

Om det här är på riktigt, och om det verkligen är en legitimerad psykolog du har träffat så ska du ta kontakt med Sveriges Psykologförbunds etiska råd. Här står hur du gör för att klaga: www.psykologforbundet.se/Om-forbundet/Forbundets-rad/Etikradet/

Eftersom jag själv är leg psykolog så ser jag synnerligen allvarligt på sådant här. Det är alltid fel att inleda en privat relation med en klient. Alltid.

Jo så heter det ju på utbildningen, och jag håller med dig i sak. Samtidigt känner jag till enstaka fall där psykolog och patient efter avslutad vårdkontakt behållit en privat kontakt utan oegentligheter. Båda parter bör ju vara väl medvetna om det ansvar det innebär för att genomföra det utan att någon far illa. Dessutom på mindre orter kan det vara omöjligt att säkerställa att man aldrig kommer i kontakt med sin fd psykolog privat. Allt är inte svartvitt men börjar man fundera och som i TS fall må dåligt, skulle jag säga att det inte är bra att gå vidare med kontakten på det privata planet. 
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 18:21:27 följande:

Han visste hur mycket jag behövde honom, lovade att han skulle finnas där för mig privat. Visste någonstans inom mig att han aldrig skulle kunna fullfölja det. Tycker du det finns grund för anmälan?

Varför trodde du inte att han skulle finnas där för dig?
  • Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 18:17:28 följande:

Varför tror du det är bättre?

Du skriver att du mår dåligt o behandlingen som din psykolog gav var tydligen inte tillräcklig.
  • Anonym (vice versa)

Om det här är på riktigt, och om det verkligen är en legitimerad psykolog du har träffat så ska du ta kontakt med Sveriges Psykologförbunds etiska råd. Här står hur du gör för att klaga: www.psykologforbundet.se/Om-forbundet/Forbundets-rad/Etikradet/

Eftersom jag själv är leg psykolog så ser jag synnerligen allvarligt på sådant här. Det är alltid fel att inleda en privat relation med en klient. Alltid.

Jag tycker inte det är uppenbart från tråden att det faktiskt är så det gått till. Det verkar onekligen som om terapin inte fungerat så bra, och att avslutningen gått riktigt illa.

Men vad säger TS: har din psykolog faktiskt sagt att han vill fortsätta i en privat relation med dig, eller är det "bara" en avslutning han vill att ni ska diskutera?
  • Anonym (Förvirrad)

Han är legitimerad och har varit verksam i ca 15 år. Jag känner mig hemsk att anmäla honom, men är samtidigt väldigt besviken på att han har lovat att inte överge mig och sedan inte tar ansvar för det. Han har påstått att han har besvarat mina känslor, att han tycker om och längtar efter mig. Faktum är att jag har spelat in en del av våra samtal, vilket jag gjorde för att verkligen intyga mig själv om att jag inte fantiserade eller något.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (vice versa) skrev 2015-01-06 18:34:37 följande:
    Jag tycker inte det är uppenbart från tråden att det faktiskt är så det gått till. Det verkar onekligen som om terapin inte fungerat så bra, och att avslutningen gått riktigt illa.

Men vad säger TS: har din psykolog faktiskt sagt att han vill fortsätta i en privat relation med dig, eller är det "bara" en avslutning han vill att ni ska diskutera?
    Han har sagt att han vill gå vidare i en privat relation, och han har flera gånger i terapin sagt att han bevarar mina känslor. Vi har avslutat terapin och haft privat kontakt sedan dess.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-06 18:32:22 följande:
    Varför trodde du inte att han skulle finnas där för dig?
    Jag kände att det var orimligt, att han skulle kunna ge mig allt som jag behövde. Jag visste någonstans inom mig att han ville att jag skulle säga hur mycket jag behövde honom för att han mådde bättre av det. Att det inte var för min skull, utan för hans.
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-06 18:34:53 följande:

Han är legitimerad och har varit verksam i ca 15 år. Jag känner mig hemsk att anmäla honom, men är samtidigt väldigt besviken på att han har lovat att inte överge mig och sedan inte tar ansvar för det. Han har påstått att han har besvarat mina känslor, att han tycker om och längtar efter mig. Faktum är att jag har spelat in en del av våra samtal, vilket jag gjorde för att verkligen intyga mig själv om att jag inte fantiserade eller något.

Om han jobbat i 15 år så måste han vara bra mycket äldre än dig. Du var väl 26 ?

Ska du anmäla honom?

Han sa ju att han har känslor för dig. Varför då besviken?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-06 18:30:26 följande:
    Så han dumpade dig?
    Nej, det gjorde han inte direkt. Han sa att det var svårt för honom att kommunicera när han var bortrest, dock höll vi daglig kontakt, men jag ville ha mer från honom. Jag blev nästan odräglig, som att jag ville provocera honom till att överge mig. 
Svar på tråden Relation med psykolog