• Anonym (Förvirrad)

Relation med psykolog

Hej, 
    Jag har gått hos en psykolog i flera år, som jag har fått stort förtroende för. Han är en man några år äldre än mig. 

Han har hjälpt mig otroligt mycket med stress, relationsproblem, självkänsla etc. Sedan min far dog i början av 2014, har han kommit att betyda jättemycket för mig. Nu kände jag dock att jag inte kunde fortsätta hos honom i terapi längre, jag gick ju bara dit för att träffa honom till slut. Han visste hur mycket han betyder för mig, och han menar att jag betyder mycket för honom också. Vi bestämde oss alltså slutligen för att avsluta vår professionella relation och försöka lära känna varandra i en privat relation. Jag kände mig inte bekväm med att berätta detta för min man inledningsvis. Jag insåg väl att min relation med min man inte har varit tillräcklig, varför skulle jag annars ha ett sånt stort behov av någon annan.

Hursomhelst, väl vi skulle träffas fick jag panik och berättade allt för min man, grät som bara den. Sorgen bestod bl.a. i att jag kände att jag hade gett upp min psykolog. Min man blev väldigt upprörd, trodde först att jag hade varit otrogen, sedan gick han igenom alla mina mejl, och ville även åka och klå upp min psykolog. Han lugnade sig när han förstod att inget hade hänt, men nu förbjuder han mig att ha något med psykologen att göra. Han verkar misstänka varje steg jag tar utanför hemmet, jag känner mig bevakad, som ett djur i en bur. För övrigt kan jag säga att jag har varit ihop med min man i över 20 år, och vi har aldrig varit i närheten av att vara otrogna mot varandra.

Vad tycker ni om situationen? Gjorde jag helt fel, eller borde jag ha rätt att träffa den här mannen som har kommit att betyda så mycket för mig? Framförallt känner jag ju att jag borde tala ut med honom om vad som hände, varför jag fick panik etc. Det känns konstigt att inte få ett avslut. Har min man rätt att straffa mig så här, inget har ju hänt.

• Svar på tråden Relation med psykolog
  • Letitia
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 11:26:01 följande:
    Förlåt men jag förstår fortfarande inte varför du är besviken på honom? Er privat relation skedde ju EFTER att er att ni avslutat den professionella. Han har alltså inte gjort något fel. Kan du förklara dig?

Ska du skaffa en ny manlig psykolog?
    Fast med det resonemanget skulle det vara fritt fram för läkare, präster och lärare att ragga bland sina patienter, biktbarn och elever - bara de "avslutar den professionella relationen" före första samlaget..? Detta stämmer naturligtvis inte.
  • Letitia
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-10 09:56:06 följande:
    Ja det har jag. Han har bett om ursäkt igen, och förklarat det hela med att han tappade huvudet för mig. Han förstår om jag vill anmäla honom och kommer inte att förneka något. Han vill gottgöra mig på något sätt, men jag kan inte förstå hur.

Känner mig förvirrad, men inte lika sårad längre. Har möte med ny psykolog, ska inte ta något beslut innan dess.
    Ta det som en komplimang att han blev intresserad av dig också. Ta med dig det - att du kan få män att tappa huvudet för dig så till den grad att de riskerar sina jobb! Det är väl positivt för självförtroendet!

Självklart ska du inte ha något "gottgörande" av honom, och du ska inte anmäla honom heller. Inget har ju hänt. Varför skulle du vilja ställa till det för en människa i onödan, och särskilt en som tycker om dig och som du tycker om..? (Hade ni hunnit ha sex så hade mitt svar dock varit annorlunda.)
  • Anonym (o)
    Letitia skrev 2015-01-10 14:33:49 följande:

Fast med det resonemanget skulle det vara fritt fram för läkare, präster och lärare att ragga bland sina patienter, biktbarn och elever - bara de "avslutar den professionella relationen" före första samlaget..? Detta stämmer naturligtvis inte.

Klart det är fritt fram då.
  • Letitia
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 14:38:48 följande:
    Klart det är fritt fram då.
    Klart att det INTE är. Och jag råkar veta att det är så. Jag arbetar själv i vården (dock inte som läkare). Det skulle vara fruktansvärt oprofessionellt av t.ex. en barnmorska att börja flirta med en pappa på BB och smussla till honom sitt telefonnummer... Hon skulle skämma ut hela sin kår och hela det sjukhuset och landstinget.
  • Anonym (o)
    Letitia skrev 2015-01-10 14:41:35 följande:

Klart att det INTE är. Och jag råkar veta att det är så. Jag arbetar själv i vården (dock inte som läkare). Det skulle vara fruktansvärt oprofessionellt av t.ex. en barnmorska att börja flirta med en pappa på BB och smussla till honom sitt telefonnummer... Hon skulle skämma ut hela sin kår och hela det sjukhuset och landstinget.

När den professionella relationen är avslutad så är det okej att inleda en privat relation. Det finns inga regler mot detta.
  • Letitia
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 14:52:18 följande:
    När den professionella relationen är avslutad så är det okej att inleda en privat relation. Det finns inga regler mot detta.
    Men det hör du väl själv hur det låter! Då har ju ändå själva raggningsprocessen pågått medan de var läkare-patient, präst-biktbarn o.s.v.. Sådant ska man inte behöva utsättas för, om man träffar en präst för att man ska begrava sin make t.ex.. I förlängningen skulle det kunna sluta med, att t.ex. en läkare begär sexuella tjänster av en mamma, för att han ska göra allt för att rädda hennes barn... Av samma skäl är det inte tillåtet att ge pengar eller presenter (utöver lite kaffebröd) till vårdpersonal.
  • Anonym (o)
    Letitia skrev 2015-01-10 14:55:54 följande:

Men det hör du väl själv hur det låter! Då har ju ändå själva raggningsprocessen pågått medan de var läkare-patient, präst-biktbarn o.s.v.. Sådant ska man inte behöva utsättas för, om man träffar en präst för att man ska begrava sin make t.ex.. I förlängningen skulle det kunna sluta med, att t.ex. en läkare begär sexuella tjänster av en mamma, för att han ska göra allt för att rädda hennes barn... Av samma skäl är det inte tillåtet att ge pengar eller presenter (utöver lite kaffebröd) till vårdpersonal.

Men har du svårt att fatta?!! Man kan inte straffas om man inleder en relation EFTER att ha qvslutat den professionella!! Läs på!!
  • Letitia
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 15:02:40 följande:
    Men har du svårt att fatta?!! Man kan inte straffas om man inleder en relation EFTER att ha qvslutat den professionella!! Läs på!!
    Ja men DU läser ju inte vad jag skriver. Det är ju förmodligen inte så att läkaren och patienten inte med ett ord visat att de är intresserade av varandra, medan patienten låg på sjukhuset, och att läkarens telefonsamtal kom out of the blue när patienten blivit utskriven. Utan då har det pågått en uppvaktningsprocess som inte är tillåten, på själva sjukhuset.

För övrigt har läkare och vårdpersonal inte heller rätt att gå i journaler för att leta efter utskrivna patienters hemtelefonnummer, för att ringa upp dem och bjuda på middag...

Du jobbar inte i vården va..? Då kan du inte veta hur starka de här tabuna är. Och det MÅSTE vara så. Annars skulle det urarta totalt...

Sedan är det förstås en annan sak, om du råkar springa på en läkare som du känner igen från sjukhuset på en fest, sex månader efter att du skrevs ut, och om det är helt säkert att han inte kommer att bli din behandlande läkare mera. Men kontakterna får inte tas i anslutning till vårdperioden, med information som läkaren fått under vårdperioden (typ adress och telefonnummer, eller personens arbetsplats).
  • Letitia
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 15:02:40 följande:
    Föreställ dig själv, om du t.ex. legat på BB och en barnmorska eller undersköterska där passat på att flirta med din man när du var upptagen med bebisen, och stuckit till honom sitt telefonnummer. Skulle DET vara OK, bara de väntade med att ligga med varandra tills du var utskriven och hemma..?
  • Anonym (EN)
    Letitia skrev 2015-01-10 15:10:20 följande:

Föreställ dig själv, om du t.ex. legat på BB och en barnmorska eller undersköterska där passat på att flirta med din man när du var upptagen med bebisen, och stuckit till honom sitt telefonnummer. Skulle DET vara OK, bara de väntade med att ligga med varandra tills du var utskriven och hemma..?

Å andra sidan hade det inte varit okej även om hon jobbade i kassan på Ica.

Nu verkar det ju inte varit riktigt så i detta fallet. TS verkar ju ha varit ganska drivande även om psykologen naturligtvis borde satt gränser.
  • Anonym (o)
    Letitia skrev 2015-01-10 15:10:20 följande:

Du har tydligen svårt att fatta!! Den profesionelle kan inte straffas om den inleder en relation efter att den profesionella avslutats!! Jag har själcäv erfarenhet av det (jag var patienten). Detta var ingen hemlighet heller på kliniken.
  • Anonym (EN)
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 15:15:06 följande:

Du har tydligen svårt att fatta!! Den profesionelle kan inte straffas om den inleder en relation efter att den profesionella avslutats!! Jag har själcäv erfarenhet av det (jag var patienten). Detta var ingen hemlighet heller på kliniken.

Det händer titt som tätt. Ibland blir det ansett som ett problem och ibland inte. Vet inte vad dom styr det. Jag läste nyligen om någon psykolog som haft ihop det med en patient (på alla sätt) som ändå fick ha sin legitimation kvar.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-10 11:26:01 följande:
    Förlåt men jag förstår fortfarande inte varför du är besviken på honom? Er privat relation skedde ju EFTER att er att ni avslutat den professionella. Han har alltså inte gjort något fel. Kan du förklara dig?

Ska du skaffa en ny manlig psykolog?
    Jag har ju släppt in honom till både min hjärna och hjärta. Jag har vikt ut hela mitt liv för honom, han har lovat att värdesätta och vårda detta, men lever inte upp till det. Klart man blir besviken.
    Fast nu är jag nog mest ledsen över att avsluta relationen till en person som jag har haft så mycket hjälp av i flera år. Jag är dålig på att avsluta relationer tror jag, det känns hemskt för mig. Han vill inte avsluta riktigt heller, men någonstans kan jag inte se hur det ska kunna fungera att ha kvar relationen. Jag är gift, och kan inte erbjuda honom det han behöver. Det är fel av mig, både mot honom och min man. Hur gör man för att gå vidare, hur ska man bli kvitt den där känslan av tomhet och det enorma behovet av att stanna i kontakt? Någon som har bra råd?
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-11 15:58:02 följande:

Jag har ju släppt in honom till både min hjärna och hjärta. Jag har vikt ut hela mitt liv för honom, han har lovat att värdesätta och vårda detta, men lever inte upp till det. Klart man blir besviken.

Fast nu är jag nog mest ledsen över att avsluta relationen till en person som jag har haft så mycket hjälp av i flera år. Jag är dålig på att avsluta relationer tror jag, det känns hemskt för mig. Han vill inte avsluta riktigt heller, men någonstans kan jag inte se hur det ska kunna fungera att ha kvar relationen. Jag är gift, och kan inte erbjuda honom det han behöver. Det är fel av mig, både mot honom och min man. Hur gör man för att gå vidare, hur ska man bli kvitt den där känslan av tomhet och det enorma behovet av att stanna i kontakt? Någon som har bra råd?

Kan du förklara på vilket sätt han inte vårdat er relation?

Säger han att han är kär i dig?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-11 16:11:32 följande:
    Kan du förklara på vilket sätt han inte vårdat er relation?

Säger han att han är kär i dig?
    Han säger att han besvarar mina starka känslor, men han är ju inte beroende av mig. Det säger sig självt att man inte kan basera en relation på beroende, det är destruktivt. Han kan inte finnas där för mig så mycket som jag skulle behöva, det är orimligt, jag tror inte på det.
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-11 17:12:58 följande:

Han säger att han besvarar mina starka känslor, men han är ju inte beroende av mig. Det säger sig självt att man inte kan basera en relation på beroende, det är destruktivt. Han kan inte finnas där för mig så mycket som jag skulle behöva, det är orimligt, jag tror inte på det.

Vad menar du med beroende?
Svar på tråden Relation med psykolog