• Anonym (Förvirrad)

Relation med psykolog

Hej, 
    Jag har gått hos en psykolog i flera år, som jag har fått stort förtroende för. Han är en man några år äldre än mig. 

Han har hjälpt mig otroligt mycket med stress, relationsproblem, självkänsla etc. Sedan min far dog i början av 2014, har han kommit att betyda jättemycket för mig. Nu kände jag dock att jag inte kunde fortsätta hos honom i terapi längre, jag gick ju bara dit för att träffa honom till slut. Han visste hur mycket han betyder för mig, och han menar att jag betyder mycket för honom också. Vi bestämde oss alltså slutligen för att avsluta vår professionella relation och försöka lära känna varandra i en privat relation. Jag kände mig inte bekväm med att berätta detta för min man inledningsvis. Jag insåg väl att min relation med min man inte har varit tillräcklig, varför skulle jag annars ha ett sånt stort behov av någon annan.

Hursomhelst, väl vi skulle träffas fick jag panik och berättade allt för min man, grät som bara den. Sorgen bestod bl.a. i att jag kände att jag hade gett upp min psykolog. Min man blev väldigt upprörd, trodde först att jag hade varit otrogen, sedan gick han igenom alla mina mejl, och ville även åka och klå upp min psykolog. Han lugnade sig när han förstod att inget hade hänt, men nu förbjuder han mig att ha något med psykologen att göra. Han verkar misstänka varje steg jag tar utanför hemmet, jag känner mig bevakad, som ett djur i en bur. För övrigt kan jag säga att jag har varit ihop med min man i över 20 år, och vi har aldrig varit i närheten av att vara otrogna mot varandra.

Vad tycker ni om situationen? Gjorde jag helt fel, eller borde jag ha rätt att träffa den här mannen som har kommit att betyda så mycket för mig? Framförallt känner jag ju att jag borde tala ut med honom om vad som hände, varför jag fick panik etc. Det känns konstigt att inte få ett avslut. Har min man rätt att straffa mig så här, inget har ju hänt.

• Svar på tråden Relation med psykolog
  • Letitia
    Vintergatan skrev 2015-01-08 02:43:29 följande:

Jag tycker det låter oproffessionellt av din psykolog till att börja med?

Tror det är mer än normalt att utveckla känslor för sin psykolog, det är ju någon som finns där och lyssnar 100% någon som liksom bara ger, men så funkar inte en normal relation (vänskaplig/romantisk) i verkligheten, bubblan kanske brister när man inser att psykologen också har fel och brister och kan svika en

Exakt det jag också skrev. Psykologen har betalt för att ge henne sin fulla uppmärksamhet, lyssnande, uppmärksamhet, vänlighet och stöd. Men så behöver han inte alls vara i sina privata relationer. Jag tror att det skulle kunna bli en stor besvikelse för henne, om det blev verklighet. Det brukar bli så. Att bli kär i en person i hans yrkesroll, är lika dumt som att bli kär i en filmgestalt - och inte fatta att det är en roll, och att skådespelaren inte alls behöver ha samma enastående egenskaper.

Jag känner bland annat en tjej som blev tillsammans med sin syokonsulent på Komvux (han 50 och hon 22, så det var väldigt olämpligt bara av den anledningen). Han var så snäll och rar och stöttande på jobbet, la hur mycket tid som helst på att fixa med hennes schema och leta efter lämpliga eftergymnasiala utbildningar för henne - men när hon flyttade in hos honom blev hon hans sex- och husslav. Innan hon upptäckte detta var hon tyvärr redan gravid. Då sa han att hon "inte skulle få dra några växlar" på graviditeten, så HON fick fortsätta att bära hem tunga matkassar, släpa hem en spjälsäng från IKEA o.s.v. alldeles själv...
  • Anonym (o)
    Letitia skrev 2015-01-08 12:36:41 följande:

Exakt det jag också skrev. Psykologen har betalt för att ge henne sin fulla uppmärksamhet, lyssnande, uppmärksamhet, vänlighet och stöd. Men så behöver han inte alls vara i sina privata relationer. Jag tror att det skulle kunna bli en stor besvikelse för henne, om det blev verklighet. Det brukar bli så. Att bli kär i en person i hans yrkesroll, är lika dumt som att bli kär i en filmgestalt - och inte fatta att det är en roll, och att skådespelaren inte alls behöver ha samma enastående egenskaper.

Jag känner bland annat en tjej som blev tillsammans med sin syokonsulent på Komvux (han 50 och hon 22, så det var väldigt olämpligt bara av den anledningen). Han var så snäll och rar och stöttande på jobbet, la hur mycket tid som helst på att fixa med hennes schema och leta efter lämpliga eftergymnasiala utbildningar för henne - men när hon flyttade in hos honom blev hon hans sex- och husslav. Innan hon upptäckte detta var hon tyvärr redan gravid. Då sa han att hon "inte skulle få dra några växlar" på graviditeten, så HON fick fortsätta att bära hem tunga matkassar, släpa hem en spjälsäng från IKEA o.s.v. alldeles själv...

Vilket svin! Är dom fortfarande ihop?
  • Letitia
    Anonym (o) skrev 2015-01-08 12:53:14 följande:
    Vilket svin! Är dom fortfarande ihop?
    Nej, det tog slut. Det här är länge sedan nu, och barnet måste vara i övre tonåren. Jag har ingen kontakt med tjejen längre.
  • Linnea1994

Fattar fasen inte hur du tänker när du tänker börja en dejta en annan???

• Anonym (Förvirrad)

Menar ni att det är någon sorts sadism alltså?
  • Anonym (En anonym)

Sadism? Nej, det tror jag inte. Nu övertolkar du.

• Vintergatan

Men herregud!! Snacka om att utnyttja sin position och det förtroendet hon haft för hans YRKESROLL, som du säger det är just en roll!

Speciellt om man är psykolog borde man väl för sjutton förstå varför patienter får känslor för en?! dags att skola om sig annars kanske...
  • Anonym (o)

Hur går det ts? Har du pratat med psykologen?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (o) skrev 2015-01-09 19:54:40 följande:

Hur går det ts? Har du pratat med psykologen?

Ja det har jag. Han har bett om ursäkt igen, och förklarat det hela med att han tappade huvudet för mig. Han förstår om jag vill anmäla honom och kommer inte att förneka något. Han vill gottgöra mig på något sätt, men jag kan inte förstå hur.

Känner mig förvirrad, men inte lika sårad längre. Har möte med ny psykolog, ska inte ta något beslut innan dess.
  • Anonym (o)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2015-01-10 09:56:06 följande:

Ja det har jag. Han har bett om ursäkt igen, och förklarat det hela med att han tappade huvudet för mig. Han förstår om jag vill anmäla honom och kommer inte att förneka något. Han vill gottgöra mig på något sätt, men jag kan inte förstå hur.

Känner mig förvirrad, men inte lika sårad längre. Har möte med ny psykolog, ska inte ta något beslut innan dess.

Förlåt men jag förstår fortfarande inte varför du är besviken på honom? Er privat relation skedde ju EFTER att er att ni avslutat den professionella. Han har alltså inte gjort något fel. Kan du förklara dig?

Ska du skaffa en ny manlig psykolog?
Svar på tråden Relation med psykolog