• Ellish

Gastric bypass 2015

Hej!

Några fler som ska genomgå en gbp operation under 2015?

Skulle vara roligt att ha några att prata med innan och efter.

• Svar på tråden Gastric bypass 2015
  • theresaaan
    MamaJuice skrev 2015-03-28 11:46:47 följande:
    Jag är mätt hela tiden haha, inte kännt mig hungrig sen jag vaknade upp på uppvaket igår. Men är nog också lite väl försiktig när det kommer till ätandet/drickandet. Men känner att jag lätt får ett svagt tryck i halsen om jag får i mig för mycket på en gång, men jag är ju fortfarande svullen i tarmarna så inget konstigt. Ångrar verkligen inte mitt beslut, snarare känns det fortfarande sjukt overkligt och jag får nypa mig i armen ibland för att förstå att jag verkligen fått denna chansen!
    Okej :) Det kommer nog antagligen att bli lite annorlunda för min del efteråt i och med att jag ska görarn sleeve men är ändå otroligt nyfiken på hur den första tiden efteråt är :) Jag kommer inte att få nå svullna tarmar osv men däremot är ju 3/4 av magsäcken borta och är ihopsydd.

Har du fått kommit hem än? 

Härligt att du känner så! Jag längtar som en tok nu efter mitt datum! Enligt sköterskan på kirurgen skulle det ske i början av maj men att alla tider inte var spikade ännu och det är därför jag inte har fått min tid ännu. 

Håll oss gärna uppdaterad! :) 
  • theresaaan
    Ankaja skrev 2015-03-27 20:59:24 följande:

Skönt att läsa att andra haft det bra efter op.

Själv tycker jag att det har varit riktigt jobbigt och kämpigt med maten. För mig har det handlat om konsistensen. Vill aldrig se flytande föda igen. Det har gått så långt att när jag gjort soppan så sitter jag och tittar på den och försöker övertala mig själv att äta den, ofta häller jag ut den så jag har ätit alldeles för lite. Idag bestämde jag mig för att fuskstarta med purekost, blev lite äggröra, och då kändes allt bättre. Jag kommer nog fortsätta med purekost om jag inte blir dålig av det.

Åh, hoppas det jobbiga går över fort! Har du fortsatt med purekosten och om; hur har det gått?

Kramar!
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-28 14:41:11 följande:

Okej :) Det kommer nog antagligen att bli lite annorlunda för min del efteråt i och med att jag ska görarn sleeve men är ändå otroligt nyfiken på hur den första tiden efteråt är :) Jag kommer inte att få nå svullna tarmar osv men däremot är ju 3/4 av magsäcken borta och är ihopsydd.

Har du fått kommit hem än? 

Härligt att du känner så! Jag längtar som en tok nu efter mitt datum! Enligt sköterskan på kirurgen skulle det ske i början av maj men att alla tider inte var spikade ännu och det är därför jag inte har fått min tid ännu. 

Håll oss gärna uppdaterad! :) 

Ja jag fick åka hem igår vid lunchtid. Så va bara där över natten. Svullen i magen blir du ju oavsett om du gör en sleeve eller en bypass, det är ju ett ingrepp oavsett vilket.
  • Minimajs

Hej allihopa! Har en liten fråga..

Har ni några nej-sägare till op runt omkring er? Det har jag...och den värsta är min syster som även är större än jag. -Det är fusk,enligt henne. Det gör mig lite ledsen.

Undrar lite om ni har några tips på hur man hanterar nej-sägare ?

• theresaaan
    Minimajs skrev 2015-03-30 14:04:06 följande:

Har ni några nej-sägare till op runt omkring er? Det har jag...och den värsta är min syster som även är större än jag. -Det är fusk,enligt henne. Det gör mig lite ledsen.

Du är inte ensam! Jag har valt att inte vara öppen med operationen förutom till mina närmaste, just på grund av alla nej-sägare! Jag vill inte ha negativitet om operationen för det är mitt val! Trots detta har jag ändå mött negativitet och det gör mig också ledsen. Standardfrasen är "Men det är bara att mindre och röra sig mer". Den frasen är typisk bland människor som själva inte har haft problem med vikten. Det som jag tycker är jobbigast är när man märker att de dömer en.

Du får tänka att du gör det här för DIN skull. Det är DIN kamp, DITT liv och DIN hälsa. Skit i alla nej-sägare :) Ta inte diskussionen. Jag brukar avbryta med att: Ja, men nu är det så att en läkare har bedömt att jag ska få operationen och det är mitt beslut. Punkt slut.

Många kramar!
  • Minimajs
    theresaaan skrev 2015-03-30 14:37:52 följande:

Du är inte ensam! Jag har valt att inte vara öppen med operationen förutom till mina närmaste, just på grund av alla nej-sägare! Jag vill inte ha negativitet om operationen för det är mitt val! Trots detta har jag ändå mött negativitet och det gör mig också ledsen. Standardfrasen är "Men det är bara att mindre och röra sig mer". Den frasen är typisk bland människor som själva inte har haft problem med vikten. Det som jag tycker är jobbigast är när man märker att de dömer en.

Du får tänka att du gör det här för DIN skull. Det är DIN kamp, DITT liv och DIN hälsa. Skit i alla nej-sägare :) Ta inte diskussionen. Jag brukar avbryta med att: Ja, men nu är det så att en läkare har bedömt att jag ska få operationen och det är mitt beslut. Punkt slut.

Många kramar!

Tack för ditt svar!

Känner mig lite starkare nu när jag läst det du skriver. Jag har oxå vart väldigt försiktig med att tala om för folk.

Bara att hoppas att folk kan acceptera det när de är gjort. Det e ju trots allt som du skriver att det är mitt val.

Jag undrar varför det sticker så i ögonen på folk..det är väl knappast nånting man önskar att behöva ta till en operation? Men när det inte finns några alternativ kvar...

Kram
  • Monsters inc

Jag har bara berättat för min man och 2 vänner om att jag söker för att få göra en GBP. Jag har så många runt omkring mig som anser att det bara är lathet att göra en op för att minska i omfång. Att man har en sjukdomsbild spelar ingen roll, det är ju ändå bara kalorier in och kalorier ut. Det visar ju en sån op menar dom eftersom det blir just det resultatet eftersom man fysiskt inte kan käka mer. Jag kommer inte säga pip om en framtida op, utan bara göra den om/när jag får. Jag vet att jag behöver hjälp och att denna hjälp är bra särskilt för en sån som jag som har pcos, artros i händer, axlar, fötter och förslitningsskador i knän och höft. Vem vet kanske man kan promenera oftare/längre sen, kanske simma igen och drömmen vore ju att gå på gym och faktiskt kunna göra nått som ses som träning :)
    Tycker alla ni som fått er op är värda det, och jag tror ingen får en sådan för man är lat :)

• vampyria2

Nu har jag väl inget i den här tråden att göra, är opererad sen fem år tillbaka, men jag kunde inte låtabli att svara dig ändå :p

När nån har sagt till mig att det är fusk så brukar jag svara att jag inte ens visste att det var en tävling och att om det är det så fuskar jag gärna för att få en bättre hälsa....målet är viktigare än resan dit

Samma sak när folk säger att det är en genväg, jag brukar svara att ja det är det helt klart men efter som det inte är någon tävling så spelar väl det ingen roll utan det viktigaste är väl att jag mår bra

de som försökte avråda mig sa jag bara att de får tycka att jag inte ska göra den men det är ändå mitt liv och det är faktiskt jag som bestämmer vad jag ska göra i det.
  • theresaaan
    vampyria2 skrev 2015-03-30 23:25:31 följande:
    Nu har jag väl inget i den här tråden att göra, är opererad sen fem år tillbaka, men jag kunde inte låtabli att svara dig ändå :p

När nån har sagt till mig att det är fusk så brukar jag svara att jag inte ens visste att det var en tävling och att om det är det så fuskar jag gärna för att få en bättre hälsa....målet är viktigare än resan dit

Samma sak när folk säger att det är en genväg, jag brukar svara att ja det är det helt klart men efter som det inte är någon tävling så spelar väl det ingen roll utan det viktigaste är väl att jag mår bra

de som försökte avråda mig sa jag bara att de får tycka att jag inte ska göra den men det är ändå mitt liv och det är faktiskt jag som bestämmer vad jag ska göra i det.
    Klockrent svar på tal! Ska använda mig av att jag inte visste att det var en tävling nästa gång :)

Det är som du säger, huvudsaken är att man mår bra och är på väg mot en bättre hälsa!
  • BHJE

Känner SÅ igen det och resultatet för mig var att jag lyssnade på nej-sägarna och allt det negativa de hade att säga! Nej-Sägarna tillhörde nära vänner o familj.

Idag har jag varit på Aleris i Lund och fått min op-tid satt till 13 april. Tiden från första fundering till det att jag bestämde mig för att köra MITT race är ungefär 6,5 års skillnad. Känner mig gladare o mer tillfreds än på länge!

Jag har fortfarande alla nej-sägare runt mig men jag har valt att inte berätta denna gången, inte mer än för utvalda. Efter op så är det en annan sak. Idag vet sambo, en barndomsvän som är i samma sits samt min närmsta väninna. Hon ogillar metoden men stöttat mitt beslut till 100%. Åsikter får man ha men säg den och stötta sen. Kan folk inte stötta då är personen inget att ha i sin närhet heller.
Svar på tråden Gastric bypass 2015