• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 18:26:05 följande:

Ja men de läste bara 4 ämnen men undervisade i 5 när de var klara. Alltså är det inte studenternas fel utan det är högskolans fel. Då var det så men slutpratat om det

Att undervisa är inte det samma som att vara behörig. Jag "kvackade" i engelska ett par år. Det gör mig inte behörig och jag kan inte få legitimation i det ämnet eller betygsätta. Har man "kvackat" 8 år så blir man legitimerad utan några ämnesstudier dock.
  • Anonym (Zed)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 19:36:55 följande:

Att undervisa är inte det samma som att vara behörig. Jag "kvackade" i engelska ett par år. Det gör mig inte behörig och jag kan inte få legitimation i det ämnet eller betygsätta. Har man "kvackat" 8 år så blir man legitimerad utan några ämnesstudier dock.

??
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 19:36:55 följande:
    Nej det förstår jag oxå. När jag började läsa till so lärare så blev jag besviken över att inte samhällskunskapen var med i det. Jag gillade samhällskunskapen och även de andra 3 ämnena. Så jag hoppade av till slut för det var inte det jag ville så nu läser jag samhällskunskapen via distans så då kanske jag blir gymnasielärare istället
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 19:58:36 följande:

??

Vad är det du undrar ?
  • Anonym (Tjhoo)

Alla snackar om att lärare har så kass lön 24000-29000 som ingångslön är väl jättebra eller ? Jag började jobba 2008 min ingångslön efter 4 år ekonomi var 24000

• Anonym (Zed)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 20:10:23 följande:

Vad är det du undrar ?

Hur man skulle kunna få leg utan ämnespoäng?
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-14 16:19:22 följande:

Vilka ämnen har du och vilken skolform jobbar du i?

Jag undervisar i moderna språk. På högstadiet och gymnasiet. På privatskola.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (lärr) skrev 2015-01-14 19:33:45 följande:

Jag har 41 000 kr/mån, är förstelärare. Ma/no upp till hög. Jobbat i 4 år.

Hade 36 000 kr/mån innan jag blev förstelärare. 

Njut. För du får ju inte stanna där hur många år som helst. Det där med förstelärare är ju ett stort skämt. Bidrar inte med någonting. Noll inspiration.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 20:13:55 följande:
    Hur man skulle kunna få leg utan ämnespoäng?
    Det är en konsekvens av att verkligheten sprang ikapp skolverket......så att inte hela skolsystemet ska braka ihop. Lärarkåren i Sverige består av en massa lärare med olika utbildning. Dessa stämmer inte överens med hur skolorna verkliga behov har sett ut eller ser ut.

De "gamla" ämneslärarna har vanligtvis 3 ämnen. SO-lärarna bland dessa har oftast bara ämnesstudier i tre, men har ändå undervisat i fyra av praktiska skäl för skolan. Samma sak gäller de "gamla" no-lärarna. De flesta har bara ämnesstudier i två och har matematik som tredje ämne. De har ändå anställts och undervisat som ma/no-lärare.

Jag har inte gått nuvarande utbildning utan en tidigare vilket innebar ämnesstudier i fyra SO-ämnen. Efter mig kom det dem som återigen enbart har ämnesstudier i tre so-ämnen. På samma sätt är det med den nyaste lärarutbildning. Vill man undervisa på högstadiet som läser man tre ämnen. 

Problemet som då uppstod när man bestämde att man ska ha legitimation för att sätta betyg var att plötsligt så stod det massvis med skolor där man saknade legitimerade lärare i enstaka ämnen. På vår skola är vi tre SO-lärare som täcker upp SO-ämnena. Jag är yngst. Övriga två har inte geografi i sin utbildning. Hoppsan hejsan. Vad göra då? Samma sak i no. 

Min syster arbetar på en mellanstadieskola. Där ska numera barnen också ha betyg. Där har man egentligen ännu större problem. Estetiska ämnen har varit tillval i utbildningen. På hennes relativt lilla skola finns det ingen som haft musik som tillval. Musiken har bedrivits av en musikintresserad och duktig sv/so lärare med bild som tillval. De har inte behov av fler lärare.....försök att hitta en behörig lärare i musik som vill ta en tjänst på ett par stackars procent. Min syster är den enda som har tillräckligt mycket engelska för att betygsätta. Två lärare undervisar i engelska. Ska hon ta över alla elever i år 6 då i just engelska? Hon är 1-7-lärare och hennes övriga kompetens i svenska och so behövs också.....

Summa summarum bestämde skolverket för ett tag sedan att man därför även med en lärarexamen i bagaget kan bli behörig och få legitimation i ett ämne som man har undervisat i i 8 år de senaste 15 åren. Problemet löst.
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 20:48:12 följande:
    Det är en konsekvens av att verkligheten sprang ikapp skolverket......så att inte hela skolsystemet ska braka ihop. Lärarkåren i Sverige består av en massa lärare med olika utbildning. Dessa stämmer inte överens med hur skolorna verkliga behov har sett ut eller ser ut.

De "gamla" ämneslärarna har vanligtvis 3 ämnen. SO-lärarna bland dessa har oftast bara ämnesstudier i tre, men har ändå undervisat i fyra av praktiska skäl för skolan. Samma sak gäller de "gamla" no-lärarna. De flesta har bara ämnesstudier i två och har matematik som tredje ämne. De har ändå anställts och undervisat som ma/no-lärare.

Jag har inte gått nuvarande utbildning utan en tidigare vilket innebar ämnesstudier i fyra SO-ämnen. Efter mig kom det dem som återigen enbart har ämnesstudier i tre so-ämnen. På samma sätt är det med den nyaste lärarutbildning. Vill man undervisa på högstadiet som läser man tre ämnen. 

Problemet som då uppstod när man bestämde att man ska ha legitimation för att sätta betyg var att plötsligt så stod det massvis med skolor där man saknade legitimerade lärare i enstaka ämnen. På vår skola är vi tre SO-lärare som täcker upp SO-ämnena. Jag är yngst. Övriga två har inte geografi i sin utbildning. Hoppsan hejsan. Vad göra då? Samma sak i no. 

Min syster arbetar på en mellanstadieskola. Där ska numera barnen också ha betyg. Där har man egentligen ännu större problem. Estetiska ämnen har varit tillval i utbildningen. På hennes relativt lilla skola finns det ingen som haft musik som tillval. Musiken har bedrivits av en musikintresserad och duktig sv/so lärare med bild som tillval. De har inte behov av fler lärare.....försök att hitta en behörig lärare i musik som vill ta en tjänst på ett par stackars procent. Min syster är den enda som har tillräckligt mycket engelska för att betygsätta. Två lärare undervisar i engelska. Ska hon ta över alla elever i år 6 då i just engelska? Hon är 1-7-lärare och hennes övriga kompetens i svenska och so behövs också.....

Summa summarum bestämde skolverket för ett tag sedan att man därför även med en lärarexamen i bagaget kan bli behörig och få legitimation i ett ämne som man har undervisat i i 8 år de senaste 15 åren. Problemet löst.
    Bra att du förklarade så utförligt. Nu förstår jag varför det ärr och har varit så konstigt med so och no. Tycker synd om din syster som får så jävligt mycket att göra med både betygsättning och liknande. Hur orkar hon? 
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)