• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Ewald01
    Ewald01 skrev 2015-01-15 19:18:21 följande:
    Vad händer om du inte skulle ha svarat på frågan från din kollega?

Här hos mig vet Ingen vad arbetskollegorna tjänar ... allt är diskret ...
    Vad skulle ha hänt om du inte skulle ha svarat på frågan om vad du får i lön? Kanske har arbetskollegan ändå ngn möjlighet att få ut det på ngt sätt? ...
  • Seven Costanza
    Ewald01 skrev 2015-01-15 19:22:56 följande:

Vad skulle ha hänt om du inte skulle ha svarat på frågan om vad du får i lön? Kanske har arbetskollegan ändå ngn möjlighet att få ut det på ngt sätt? ...

Om hon är kommunanställd är det offentlig handling så det är bara att begära ut.
  • Anonym (Usch!)

Fan vad dåligt av henne! Jag har just fått nytt jobb som socialsekreterare. Tog examen för två år sedan och fick efter några jobbyten tag i det jobb jag nyligen har börjat. Här hade de svårt att rekrytera och jag hade redan en hyfsad lön då jag hade bytt upp mig varje gång, så denna gången fick jag 30000kr. Det kommer jag nog inte att våga säga till någon på kontoret, för det känns som att det skulle kunna sticka en del i ögonen på folk. Men det är ju knappast mitt fel att folk är dåliga på att löneförhandla och nöjer sig liksom.

• Gosmos
    Anonym (viktigare) skrev 2015-01-15 16:33:16 följande:

Och vad gör man åt de stora, enorma problem att skolor likt Verner Rydén skolan i Malmö endast 10% av alla elever får godkänt, alltså det lägsta möjliga betyg utöver IG, i grundämnena?

Jag tycker även att det är ett problem att förståsigpåare som du inte ens vet att vi bytte betygssystem 2011, det blir fyra år sedan i år. Många säger sig ha egen erfarenhet av skolan men många glömmer att deras info är 10-50 år gammal.
  • Anonym (Jjj)
    KakanSmakan skrev 2015-01-15 16:45:19 följande:

Låga i förhållande till den tid lärare lägger på utbildning. 6-7 år på universitetet är inte ovanligt.

Öh? Jag har jobbat på tre olika skolor och lovar dig att ingen av mina kollegor pluggat så länge. Det vore ju idioti.
  • Anonym (Bra där!)
    Gosmos skrev 2015-01-15 19:51:54 följande:

Jag tycker även att det är ett problem att förståsigpåare som du inte ens vet att vi bytte betygssystem 2011, det blir fyra år sedan i år. Många säger sig ha egen erfarenhet av skolan men många glömmer att deras info är 10-50 år gammal.

????????????????????
  • KakanSmakan
    Anonym (Jjj) skrev 2015-01-15 21:12:03 följande:
    Öh? Jag har jobbat på tre olika skolor och lovar dig att ingen av mina kollegor pluggat så länge. Det vore ju idioti.
    Idioti? Inga studier är idioti. Tråkigt att en lärare resonerar så om utbildning och kunskap.

4,5 år är ju standard. Många läser en eller två terminer extra för extra behörighet, och många läser dessutom lärarlyftet. En del läser SVA eller någon specialpedagogik.

På min skola är det jättevanligt att vi vidareutbildar oss, vår rektor uppmuntrar till det. Själv har jag precis påbörjat en distanskurs i geografi för åk 7-9, 45 hp, bara för att jag tycker det är roligt.

Dina arbetskamrater kanske är mer utbildade än vad du tror ;) eller så arbetar du tyvärr i en kommun som inte prioriterar skolan och dess personal.
  • Anonym (nej)
    Gosmos skrev 2015-01-15 19:51:54 följande:

• nevermind
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 00:02:23 följande:
    Arg gubbe därför att jag känner mig attackerad och kränkt av kollegan. Det är mig och min "höga" lön hon anmält till facket, inte sin egen "låga".
    Jag håller med dig TS. Hon skulle ha tagit ett snack med chefen och/eller facket om SIN lön.
  • Anonym (Sthlm)

Nu är tråden gammal men jag fick 32 nu som nyexad i Stockholm. En bekant fick 35. Vi tjänar betydligt mer än de som arbetat längre, men nu börjar det också rotera mycket lärare vilket i sin tur gör att de får upp sina löner. Tyvärr behöver de byta kommun. Vet de som går från kring 30 upp till 36 genom att byta, men trist att det ska behöva vara så, för elevernas skull. 

• Anonym (Random)
    KakanSmakan skrev 2015-01-15 16:45:19 följande:

Låga i förhållande till den tid lärare lägger på utbildning. 6-7 år på universitetet är inte ovanligt.

När ska folk lära sig att det inte är utbildningen som eg ger lönen! Det är VAD du gör som spelar roll!

Det där måste ni ju förstått om man pluggar på universitet!

Lyfter själv 45' i månaden med 10 år i branschen.

Har pluggat men aldrig på universitet. ...bortkastad tid i mitt liv... Uppenbarligen.
  • Ego Lovers

Facket kommer inte göra ett skit!
    De kan inte kräva att du ska få sänkt lön, det vore som självmål inför nästa förhandling. Däremot kan de förhandla upp kollegans lön. Men hennes lön beror väl även på prestation. Kanske hon inte har samma ambition och målmedvetenhet som du visar utan går i slentrian på jobbet och därför inte fått så bra löneutveckling.

• Lärarstudent och fackrep

Du tjänar för lite, och hon tjänar för lite. Du borde ha gått in med över trettio, och hon borde ligga på över fyrtio. Men de som jobbat längre i skolan och har lägre lön än de nyexade kan inte klaga på att de nyexade får en skälig lön. Nyexade ska inte sänka sig - alla lärare ska höja sig! 

Ingångslönen brukar också sätta ton. Nu är det lärarbrist. När de som jobbat länge kom ut var det överflöd av lärare, så ingångslönderna blev därefter. Kombinerat med att man kanske stannat på samma arbetsplats länge resulterar i dålig löneutveckling.

Hon borde ha mer, inte du mindre, är slutsatsen.

• Anonym (Examen 10)

Arbetat som lärare 6-9 sedan examen 2010. Tjänar 34500. Kommunalt anställd.

• Anonym (gymnasielärare)

Tycker mest 'synd' om din kollega som vill "göra bort sig" inför facket! Anmäla att en kollega har varit för duktigt gm att förhandlat till sig en för vederbörjande 'för hög lön'?!? Jag är facklig representant och säger bara istället GRATTIS! Att få en bra lön gynnar inte bara den enskilde läraren utan även lärare överlag då det höjer lönestatistiken. Helt ärligt vet jag inte om jag skall skratta eller gråta!?!?

• Anonym (Hemsk lön)

Jag är ämneslärare och tjänar 23 790. Samtidigt som jag är tacksam att jag har ett fast jobb så skaver det när lönen är så låg.

Just nu har jag av personliga skäl inte möjlighet att flytta och därmed kunna få en mer välbetald tjänst så jag stannar hellre där jag är. Arbetsklimatet är fint och de flesta har lön likt min egen.

• evalind77

tycker verkligen inte det är ditt problem, isåfall får hon ta det me ledningen.
    själv blev jag lärare för 4 år sen , gick in på ingångslön i skövde på 38500. fick försteläraruppdrag med tillägg på 5000, som jag fick behålla år ett, fick fortsätta med samma uppdrag och ytterliggare 5000 jag fick behålla + 3500 /mån ytterliggare samt påslag på min första grundlön. 

Till slut tjänar jag 54900:- vilket är 10000 mer än vad rektorn tjänar...

men så är det hon som gett mig lönen ..... var nöjd och bry dig inte om vad andra tycker kräv mer :)

• Anonym (Och igen)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 15:37:58 följande:
    Jag tycker det är fel av min kollega att dra in mig som person i sin anmälan. Anmäla mig som att jag gjort något fel. Jag förstår inte hur du kan tycka det är "helt rätt"? Att hon är missnöjd och sur har jag viss förståelse för, men 1) jag har inget med hennes löneutveckling att göra 2) det är inte som att någon av oss har särskilt hög lön

Håller med, skitfult gjort av henne. Hon borde propagera för att höja sin egen lön istället för att sänka din. Hon har förmodligen varit usel på att löneförhandla varje år också. Inte ditt fel. Stört beteende!
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)