• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (fyll på) skrev 2015-01-14 15:13:23 följande:

Men vad sa du till din kollegaefter anmälan? Det framkommer inte alls?

Jag har inte talat med henne om det. Hon vet inte om att jag vet. Jag kommer inte ta upp det med henne eftersom jag egentligen inte har med det att göra.

Facket talade om det för mig.
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-14 13:50:32 följande:

Faktum är att det inte är någon skillnad på lärares och andras arbetstid. Till skillnad från en normal arbetsvecka, som är 40 timmar, har lärare 45 timmars arbetsvecka (om man inte har semestertjänst, då man inte är ledig under elevernas lov). Många lärare arbetar dessutom flera timmar övertid varje vecka, eftersom 45 timmar inte räcker till för allt för- och efterarbete (i synnerhet under perioder då nationella prov ska rättas, eller omdömen skrivas), övertid som man aldrig får betalt för eftersom det är på lärarens eget ansvar att få tiden att räcka till. De veckor som ser ut att vara förlängd semester är i själva verket redan inarbetad tid.

Det finns självklart också lärare som utnyttjar systemet och jobbar färre än sina 45 timmar, men det är inga lärare som jag känner. De flesta vill göra sina jobb väl och det är svårt att fuska med bibehållen kvalitet på undervisningen.

Det är inte svårt alls. Jag jobbar aldrig hemma och inte mer än 35 timmar per vecka. Mina elever är flitiga och arbetsvilliga så jag glider fram på en räkmacka! Utnyttjar inte systemet, men behöver inte jobba ihjäl mig.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 15:05:10 följande:
    Och jag säger tvärtom. Helt rätt forum. Kollegan har inget emot ts. Rektorn kan inte prata om andra anställda med kollegan. Solklar facklig fråga skulle jag säga. 
    Jag tycker det är fel av min kollega att dra in mig som person i sin anmälan. Anmäla mig som att jag gjort något fel. Jag förstår inte hur du kan tycka det är "helt rätt"?

Att hon är missnöjd och sur har jag viss förståelse för, men 1) jag har inget med hennes löneutveckling att göra 2) det är inte som att någon av oss har särskilt hög lön
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Jjj) skrev 2015-01-14 15:32:40 följande:
    Det är inte svårt alls. Jag jobbar aldrig hemma och inte mer än 35 timmar per vecka. Mina elever är flitiga och arbetsvilliga så jag glider fram på en räkmacka! Utnyttjar inte systemet, men behöver inte jobba ihjäl mig.
    Vilka ämnen har du och vilken skolform jobbar du i?
  • Anonym (K)

Och så säger de att lärare har dåligt betalt Förvånad

Inte illa pinkat för en utbildning där man kan kryssa A på allt på högskoleprovet och ändå komma in...

• Anonym (lärare)
    Anonym (K) skrev 2015-01-14 16:21:51 följande:

Inte illa pinkat för en utbildning där man kan kryssa A på allt på högskoleprovet och ändå komma in...

Lönen återspeglar inte inträdeskraven och ligger dessutom lågt i jämförelse med andra yrken med samma omfattning på utbildningen. Inträdeskraven är låga eftersom det saknas konkurrens om utbildningsplatserna, så uppenbarligen är lönen inte tillräckligt hög för att motivera fler att söka sig till yrket. I förlängningen borde detta dock påverka lönerna positivt, eftersom det istället uppstår konkurrens om de få utbildade lärare som finns.
  • KakanSmakan
    Anonym (K) skrev 2015-01-14 16:21:51 följande:

Kan vi inte reda ut det här en gång för alla:

Lärarprogrammet är inget enhetligt program. Det är inte samma konkurrens om platserna i ex. kemi som det är i SO, musik eller hem- och konsumentkunskap.

Det är alltså "lättare" att bli kemilärare rent konkurrensmässigt, MEN den grundläggande behörigheten kräver mer. Du måste ha läst det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet (eller valt till extra kurser) för att få läsa till ex. kemi- eller fysiklärare. Det är alltså inte så lätt som folk tror.

Och sen det här med att man kan kryssa i alternativ A på högskoleprovet och komma in. Det räcker tyvärr inte heller eftersom du, återigen, måste vara behörig rent ämnesmässigt.

Runt 30 000 / månaden är inte särskilt mycket efter 5 års universitetsstudier.
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 15:06:19 följande:

Ja, men so + svenska = FEM ämnen. 

Men de som läste i Växjö på den lärarutbildningen som var innan den som är nu hade bara 4 ämnen om de läste so alltså geografi, historia, religion och svenska isådana fall. Men blev ändå behöriga att sätta betyg i samhällskunskap oxå eftersom det ingick i so. Så det tycker jag är helt fel att inte samhällskunskapen ingick i so inriktningen då. Man kunde läsa den på 90 poäng oxå men vilka gjorde det av de som fick välja? Ingen gjorde det i min klass
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 15:06:19 följande:

Ja, men so + svenska = FEM ämnen. 

Ja men de läste bara 4 ämnen men undervisade i 5 när de var klara. Alltså är det inte studenternas fel utan det är högskolans fel. Då var det så men slutpratat om det
  • Anonym (lärr)

Jag har 41 000 kr/mån, är förstelärare. Ma/no upp till hög. Jobbat i 4 år.
    Hade 36 000 kr/mån innan jag blev förstelärare. 

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)