• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (Essi)

Du ska bara sitta lugnt i båten. Att hon tar upp detta med facket kan få igång ett strukturellt arbete hos er arbetsgivare, där man går igenom sina policys för lönesättning mm. Men normalt sett sänker man aldrig någons lön. Och hennes fokus bör som flera sagt, ligga på vad HON gör dagligdags i sitt arbete för att förtjäna SIN lön.

Jobbar ni kommunalt är dessutom alla löneuppgifter offentliga så det är inget hyshhysh överhuvudtaget kring detta. Utan vem som helst kan ringa (kanske redan ringt, vad vet ni?) er chef eller ert lönekontor och begära ut löneuppgifter.

Jag förstår hennes känsla av att hon tjänstgjort ett långt arbetsliv och har en viss lön, och så kommer du och halkar in strax under. Men som sagt, det är en strukturfråga och en fråga om situationen på arbetsmarknaden. Ibland är det brist på en kompetens, då blir det dyrare att anställda och det skapar löneskillnader som inte alltid går att förstå för den som känner sig förfördelad.

• Anonym (Here comes Peter Cottontail...)
    Anonym (tröttpåidioter) skrev 2015-01-14 10:01:59 följande:

Varför tror du att du vet någonting om lärarjobbet eller skolan? Du har uppenbarligen inte en susning. Det är du som är inkompetent att uttala dig. 

Tror du att det är så lätt att avfärda min syn? Med att jag "inte vet någonting"? DEt är nog det mest grundläggande problemet i skolan idag. ni tar intetill er kritik för ni är ju så bra att man ska höja era löner istället. Det är så typiskt. Sitta där i sin lilla isolerade verklighet och påstå att alla andra är dumma och inkompetenta. Tja, om det får dig att måb bättre, be my guest. Sanningen kommer nog att hoppa upp och bita dig också så småningom.
  • Anonym (Tjipp)

Man sänker inte löner. Det som kan hända är att kollegan får högre lön och det är väl därför hon anmält det, inte för att du ska få lägre.

• Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 06:28:30 följande:

Pratar vid inte 1-7-lärare här? Jag har jobbat rätt länge och på flera skolor, har varken under praktik eller som färdig yrkesarbetare träffat någon mer som varit so-lärare som även varit behörig i svenska. Kombinationen innebär 5 ämnen. Svårt att klämma in några vidare ämneskunskaper med den kombon på lärarprogrammet. Svenska kräver ju exempelvis 60 gamla högskolepoäng. Det ör ju därför de äldre envart har tre so-ämnen. Tre ämnen har varit standard: tre so-ämnen, sv + två språk, ma + två no-ämnen etc. Sedan finns det ändå inga jobb i just so . Har de dragit ner ämneskraven så enormt med nya lärarutbildningen? Jag har 4,5 års rena ämnesstudier.

I Växjö fanns faktiskt kombinationen sv/so att välja om man ville läsa till 1-7 lärare så den kombinationen finns hos lärare i de tidigare åren oxå. I alla fall i den lärarutbildningen som var innan den som är nu. Då vara ET 20 p so och 20 poäng svenska tror jag det var
  • Zudd

Detta är så typiskt för skolans värld. Varken de äldre eller de yngre lärarna inser det uppenbara ? att många arbetsgivare ställer de respektive grupperna mot varandra med flit för att kunna hålla lönerna nere. Till de yngre säger man att de äldre inte har så höga löner så att de tyvärr inte kan få mer. Till de äldre säger man att de yngre har så långa löner så att det inte kan bli för stora skillnader. Stå på dig, du har pluggat säkert 5 år på högskolan och är väl värd din lön.

• Anonym (aj aj)

Därför man aldrig ska diskutera löner!

• Anonym (Kia)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 00:02:23 följande:

Arg gubbe därför att jag känner mig attackerad och kränkt av kollegan. Det är mig och min "höga" lön hon anmält till facket, inte sin egen "låga".

Men det är ju omöjligt att få facket att agera för att du ska få sänkt lön. Det enda facket kan göra i ett sådant löge är att trycka på för en bättre löneutveckling för de som har lång tid i tjänst vilket alltså i det långa loppet gynnar dig. Jag tycker att du överreagerar.
  • Anonym (Kia)
    Anonym (Tjipp) skrev 2015-01-14 10:30:48 följande:

Man sänker inte löner. Det som kan hända är att kollegan får högre lön och det är väl därför hon anmält det, inte för att du ska få lägre.

Exakt!
  • Anonym (Essi)
    Anonym (aj aj) skrev 2015-01-14 11:16:34 följande:

Därför man aldrig ska diskutera löner!

...vilket (som jag skrev) är svårt OM du jobbar i offentlig verksamhet då vem som helst kan begära ut löneuppgifter på en hel skola om man så skulle vilja.
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 11:01:03 följande:

I Växjö fanns faktiskt kombinationen sv/so att välja om man ville läsa till 1-7 lärare så den kombinationen finns hos lärare i de tidigare åren oxå. I alla fall i den lärarutbildningen som var innan den som är nu. Då vara ET 20 p so och 20 poäng svenska tror jag det var

Ja, det är ju det jag säger. Det finns om man är 1-7-lärare. Då har man inte behörighet att betygsätta niondeklassare och vi pratade högstadielärare. Det krävs 60 gamla högskolepoäng för det - alltså 1,5 års heltidsstudier. Inte räcker det med 20p i so heller....inte ens 20p i varje so-ämne.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)