• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Chianti
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:04:03 följande:
    Förstår bara inte varför man skulle jämföra sig med sina kollegor öht, varken nu eller om 20 år?

Är man missnöjd med sin egen lön propagerar man för höjd, och alltså argumenterar för sin sak, eller byter arbetsplats.
    Varför då? Om jag har 25, får veta att det är möjligt att få 30, och trivs på jobbet är det väl självklart att jag begär 30 och stannar på det ställe jag trivs?
  • Anonym (Here comes Peter Cottontail...)
    Chianti skrev 2015-01-13 22:06:03 följande:

Tvärtom! Man ska berätta om sin lön så att kollegor kan jämföra. Varför skulle du vara mer solidarisk mot arbetsgivaren än mot kollegan? Nu när TS berättat om sin lön så kan ju hennes kollega kräva en högre lön. Att läraryrket är underbetalt kan ju inte undgått nån som är läskunnig. Är det inte BRA att TS kollega pressar upp lönen?

Det skadar inte TS, men gynnar kollegan och kanske andra anställda. Är inte det bra? Jag tycker ni tänker helt galet. Hjälp varandra istället!

Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
  • Chianti
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-13 23:30:11 följande:
    Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
    Ni? Jag är inte lärare.
  • Seven Costanza

Läs på, du missuppfattat. Det är man inte alls. Lärares årsarbetstid motsvarar en helt vanlig 40-timmarstjänst eftersom man har 45,5 timmars veckor de veckor man jobbar. Dessutom är det inte ovanligt med vanlig 40-timmars semestertjänst numera så då är det precis som för vem som helst. Man är ledig fler veckor per år som kommunanställd lärare men veckoarbetstiden är 5,5 timmar mer de veckor man jobbar.
  • Anonym (Kia)

Varför arg gubbe? Det är väl bara bra om hon kan höja sin lön eftersom det ger dig utrymme att också få en bättre löneutveckling.

• Anonym (Läraren TS)
    Chianti skrev 2015-01-13 23:19:48 följande:
    Varför då? Om jag har 25, får veta att det är möjligt att få 30, och trivs på jobbet är det väl självklart att jag begär 30 och stannar på det ställe jag trivs?
    Jo självklart, jag slarvande lite när jag skrev. Jag menar att man inte ska jämföra person med person, utan jag är mer för lika lön för lika arbete. Det jag tycker är märkligt är att hon missunnar mig min lön eftersom den "bara" är några tusen under hennes egen. Det korrekta i hennes ställe vore enligt min mening att ignorera min lön och fokusera på sin (hennes) egen, dvs. inte jämföra med mig utan utgå från sina egna förutsättningar.
  • Anonym (Läraren TS)
    Chianti skrev 2015-01-13 23:19:48 följande:
    PS. Till saken hör ju att hon inte bett om högre lön själv, utan enbart anmält mig och min lönesättning.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (Kia) skrev 2015-01-13 23:56:07 följande:

Varför arg gubbe? Det är väl bara bra om hon kan höja sin lön eftersom det ger dig utrymme att också få en bättre löneutveckling.

Arg gubbe därför att jag känner mig attackerad och kränkt av kollegan. Det är mig och min "höga" lön hon anmält till facket, inte sin egen "låga".
  • Anonym (Hm)

Men ts, har din kollega då försökt sänka din lön alltså?! Helt jäkla sjukt!! Så illvilligt!!!

• Anonym (Lärare TS)
    Jag arbetar 45 timmar i veckan.

Tråkigt att folk inte förstår att läraryrket är så mycket mer än att undervisa i ett klassrum. Det är när eleverna går hem som själva arbetet börjar för dagen. Då har vi möten med socialhjälpen om vad som skett under veckan/dagen, föräldrar, kollegor på andra skolor, utvecklingssamtal, föräldrasamtal, planerar lektioner och arbetsområden och beställer material och böcker. Det verkar som att du trodde något annat?
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)