• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Mandy01
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 15:37:58 följande:

Jag tycker det är fel av min kollega att dra in mig som person i sin anmälan. Anmäla mig som att jag gjort något fel. Jag förstår inte hur du kan tycka det är "helt rätt"?

Att hon är missnöjd och sur har jag viss förståelse för, men 1) jag har inget med hennes löneutveckling att göra 2) det är inte som att någon av oss har särskilt hög lön

Förmodligen tog hon din lön som ett exempel för facket. Facket vet ju att du inte väljer din lön utan kommer vända sig till din arbetagivare i frågan.
  • Anonym (viktigare)

Och vad gör man åt de stora, enorma problem att skolor likt Verner Rydén skolan i Malmö endast 10% av alla elever får godkänt, alltså det lägsta möjliga betyg utöver IG, i grundämnena?

• Alessia

Marknaden styr löneutvecklingen och det är knappast ditt "fel". Det är troligen ditt praktisk-estetiska bristyrkesämne som styrt din löneutveckling och inte din mycket blygsamma erfarenhet av jobbet. Det är klart att det svider för den som har trettio år bakom sig. det din kollega kan uppmuntras att göra är att söka nytt jobb och se vad hennes erfarenhet är värd. Troligen landar hon på ungefär samma lön som idag eller inte särskilt mycket över, men då har hon ju fått svar.

• KakanSmakan
    Anonym (viktigare) skrev 2015-01-15 16:33:16 följande:

Och vad gör man åt de stora, enorma problem att skolor likt Verner Rydén skolan i Malmö endast 10% av alla elever får godkänt, alltså det lägsta möjliga betyg utöver IG, i grundämnena?

Vad får resten? F eller D-A?
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (: O) skrev 2015-01-15 12:49:09 följande:

Och ni lärare gnäller över låga löner. Skit på er. Kommer aldrig tycka synd om er mer. Ca 30000:- i månaden är INTE låg lön.

Det beror ju mycket på var i landet man arbetar. Jag tjänar 33000:- och det är inte synd om mig alls. Jag jobbar inte ihjäl mig. Vägrar. Det är ett jobb och när dagen är slut ägnar jag mig åt andra saker. Jag sköter mitt jobb väl och är omtyckt och kunnig, men det är bara ett jobb.
  • KakanSmakan
    Anonym (: O) skrev 2015-01-15 12:49:09 följande:

Och ni lärare gnäller över låga löner. Skit på er. Kommer aldrig tycka synd om er mer. Ca 30000:- i månaden är INTE låg lön.

Låga i förhållande till den tid lärare lägger på utbildning. 6-7 år på universitetet är inte ovanligt.
  • KakanSmakan
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 21:07:56 följande:
    Reglerna för legitimation gäller ju inte fullt ut förrän till ht 2015 så de har gjort som tidigare. Den som inte är behörig har undervisat och betygsatt. Men eftersom skolverket ändrade sig och införde möjlighet till behörighet enbart genom erfarenhet så kommer den andre läraren som undervisat i engelska under många år att bli behörig. Problemet löst. 
    Problemet är ju iofs inte löst för de som utbildat sig till ex. SO-lärare och bara arbetat sju år. De kommer i kläm mellan reglerna.

Och synd för alla nyexade lärare som på pappret blivit SO-lärare, men som nu har en värdelös och halv utbildning i ryggsäcken,
  • Anonym (självklart)
    KakanSmakan skrev 2015-01-15 16:47:52 följande:

Problemet är ju iofs inte löst för de som utbildat sig till ex. SO-lärare och bara arbetat sju år. De kommer i kläm mellan reglerna.

Och synd för alla nyexade lärare som på pappret blivit SO-lärare, men som nu har en värdelös och halv utbildning i ryggsäcken,

Nej, det vet jag. Svarade enbart utifrån specifik fråga om min syster skolas situation. Det hela startade med att jag sa att jag hade en bredd som är rätt ovanlig. Jag har legitimation i alla fyra so-ämnena samt svenska upp till år 9. Några skrev att detta var den vanligaste kombinationen....och det är det verkligen inte. Behörighet i sv/so 1-7 ja, men inte 4-9.
  • Anonym (Sofia)

Detta hände på min skola också. Hon kom in med 24 och fick med fackets hjälp förhandlat upp en lön till samma som din. Då har vi lärare som efter 15 år har 240000 i lön. Det stack djävligt ögonen. Inte ditt problem men inte okej. Du ska ligga lägre men arbetsgivaren bestämmer ju. Jag har 35 med Förstelärarskap. Träslöjd och no- lärare får bäst hos oss. Teknik också. Svenska och språk samt bild lägst.

• Ewald01
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 20:47:29 följande:

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

Vad händer om du inte skulle ha svarat på frågan från din kollega?

Här hos mig vet Ingen vad arbetskollegorna tjänar ... allt är diskret ...
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)