• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Zed) skrev 2015-01-14 20:13:55 följande:
    Hur man skulle kunna få leg utan ämnespoäng?
    Det komiska i sammanhanget - vilket jag glömde - är att det innebär att den som idag undervisat i ett ämne i 8 år utan en endaste poäng i ämnet får legitimation, medan den som undervisat i ämnet i låt oss säga 4-5 år, har ämnesstudier dock inte tillräckligt, inte blir legitimerad. Hur mycket ämnesstudier som krävts för behörighet har även växlat under historien. Det är en salig soppa .
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 21:00:53 följande:
    Bra att du förklarade så utförligt. Nu förstår jag varför det ärr och har varit så konstigt med so och no. Tycker synd om din syster som får så jävligt mycket att göra med både betygsättning och liknande. Hur orkar hon? 
    Reglerna för legitimation gäller ju inte fullt ut förrän till ht 2015 så de har gjort som tidigare. Den som inte är behörig har undervisat och betygsatt. Men eftersom skolverket ändrade sig och införde möjlighet till behörighet enbart genom erfarenhet så kommer den andre läraren som undervisat i engelska under många år att bli behörig. Problemet löst. 
  • Emeli
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-14 06:40:59 följande:

Du menar att din tid utan barnen är ditt riktiga jobb? Bör man inte lägga krutet på tiden med barnen? Dör skall du väl tillbringa mest tid?

Nej, fram för mer 40 timmarstjänster där arbetstiden förläggs med barnen!

Hur tänkte du nu? Om vi ska lägga hela vår arbetstid i elevgrupp, dvs på lektioner, innebär det att vår arbetstid inte räcker för att rätta, planera lektioner, ta fram material, hålla kontakt med föräldrar, övrig skolpersonal, socialtjänsten, BUP osv. Vi kommer inte att vara tillgängliga på telefon, och vi kommer inte att hinna läsa och besvara mail. Vi skulle inte kunna hålla några utvecklingssamtal och inte skriva några skriftliga omdömen. Ingenting skulle bli dokumenterat, och vi skulle inte kunna hålla koll på närvaron. Inga läroböcker och annat materiel som behövs i skolan skulle bli beställt. Ingen skulle vakta på rasterna. Ingen skulle ha tid att engagera sig i elevvårdsärenden. Vi skulle aldrig hinna planera temadagar och friluftsdagar, skolavslutningar och andra speciella dagar. Alla konferenser och all fortbildning skulle få utgå, vilket skulle innebära stagnation i yrket och att vi inte skulle utvecklas professionellt. Alla tema-arbeten och all ämnesontegrering skulle får utgå. Allt detta och lite till ingår nämligen i en lärares arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna gör sig inte själva och de ska självklart inte utföras på lärarens fritid. Vi är inte disponibla 24/7.
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 21:07:56 följande:
    Reglerna för legitimation gäller ju inte fullt ut förrän till ht 2015 så de har gjort som tidigare. Den som inte är behörig har undervisat och betygsatt. Men eftersom skolverket ändrade sig och införde möjlighet till behörighet enbart genom erfarenhet så kommer den andre läraren som undervisat i engelska under många år att bli behörig. Problemet löst. 
    Ja problemet löst. Men om du ser på lärarutbildningen som du läste och hur den har förändrats efteråt, vad tycker du om det? Jag läste den förra lärarutbildningen ett tag och tyckte det var bra att man hade 3 terminer som man läste ihop oavsett om man läste till förskollärare eller gymnasielärare (kanske man gör nu oxå). Att första terminen är en start med pedagogik och liknande. Men nu har de ändrat så att ingen skola har utbildningen likadan utan ena skolan börjar inte sin ämnesstudier förräns termin 4 medans en annan har ämnesstudierna från termin 1 och en annan har det från termin 2. Känns lite konstigt
  • Emeli

Ts, du är bara att gratulera. Du har en hög lön för att vara nyexad. Själv tjänar jag några hundralappar mer och har jobbat som högstadielärare i 15 år. Leg lärare i svenska, engelska och franska.

• Anonym (nej)
    Emeli skrev 2015-01-14 21:19:26 följande:

Hur tänkte du nu? Om vi ska lägga hela vår arbetstid i elevgrupp, dvs på lektioner, innebär det att vår arbetstid inte räcker för att rätta, planera lektioner, ta fram material, hålla kontakt med föräldrar, övrig skolpersonal, socialtjänsten, BUP osv. Vi kommer inte att vara tillgängliga på telefon, och vi kommer inte att hinna läsa och besvara mail. Vi skulle inte kunna hålla några utvecklingssamtal och inte skriva några skriftliga omdömen. Ingenting skulle bli dokumenterat, och vi skulle inte kunna hålla koll på närvaron. Inga läroböcker och annat materiel som behövs i skolan skulle bli beställt. Ingen skulle vakta på rasterna. Ingen skulle ha tid att engagera sig i elevvårdsärenden. Vi skulle aldrig hinna planera temadagar och friluftsdagar, skolavslutningar och andra speciella dagar. Alla konferenser och all fortbildning skulle få utgå, vilket skulle innebära stagnation i yrket och att vi inte skulle utvecklas professionellt. Alla tema-arbeten och all ämnesontegrering skulle får utgå. Allt detta och lite till ingår nämligen i en lärares arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna gör sig inte själva och de ska självklart inte utföras på lärarens fritid. Vi är inte disponibla 24/7.

• Inte jag

Det var som min mammas kollega sa en gång, de jobbar inom vården. "Bli lärare för de jobbar bara på dagarna och är ledig på kvällarna! Mamma höll på att bli galen eftersom pappa satt och rättade och förberedde prov och lektioner på kvällarna för att han inte hann göra klart allt på dagarna. Ibland i slutet på hans karriär så fick jag hjälpa till att rätta enkla prov som kartprov där man skulle skriva huvudstäderna eller liknande

• Anonym (nyexad)

Vilken idiot till kollega, skriker avundsjuka. 

• Anonym (: O)

Och ni lärare gnäller över låga löner. Skit på er. Kommer aldrig tycka synd om er mer. Ca 30000:- i månaden är INTE låg lön.

• Mandy01

Du har fått alldeles för hög lön för att vara nyexad. Normalt brukar man få 500-1000 kr i påslag när du har ditt leg och fått en tillsvidareanställning. Däremot får ju rektorn göra som h*n vill utifrån budgeten. Du har inte kompetensen ännu för den lönenivån inom yrket, då du är nyexad.

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)