• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (Fd lärare)

Gick in på 24000 år 2003 utan examen (men med utbildning). Den avundsjuka kollegan använder förhoppningsvis din lön för att få upp sin egen, vilket förhoppningsvis kommer att gynna dig med! Jag stod ut på gymnasiet till 2009 och hade då 34000, men lämnade för ett mindre betalat jobb (29000) då det är för slitsamt att vara lärare. Skönt att det finns de som ändå vill! Önskar er som orkar lycka till och slit inte ut er!

• Anonym (självklart)

Jag hade också gått till facket, självklart. Det hoppas jag du skulle gjort också ts. Jag fick min examen -98. Arbetar också nära men inte i gbg:s kommun. Är lärare på högstadiet och har.....sanma lön som du . Jag är utbildad so-lärare, men har dessutom vidareutbildat mig så att jag akademiskt även är behörig i svenska. En bredd inte många har. Så ser det ut i världen som lärare. Löneutvecklingen är inte hissnande om man säger så, vilket även du kommer att bli varse om 10-15-20 år....och du har ungefär samna lön som de helt nya . Mina erfarna kollegor har liknande lön så jag är inget undantag. Det är jättebra att nyexade lärare får högre lön. Det ger möjlighet att faktiskt göra något åt de usla lärarelönerna generellt. Förstår verkligen inte hur du tänker ts.

• Anonym (Jjj)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:19:44 följande:

Jag hade också gått till facket, självklart. Det hoppas jag du skulle gjort också ts. Jag fick min examen -98. Arbetar också nära men inte i gbg:s kommun. Är lärare på högstadiet och har.....sanma lön som du . Jag är utbildad so-lärare, men har dessutom vidareutbildat mig så att jag akademiskt även är behörig i svenska. En bredd inte många har. Så ser det ut i världen som lärare. Löneutvecklingen är inte hissnande om man säger så, vilket även du kommer att bli varse om 10-15-20 år....och du har ungefär samna lön som de helt nya . Mina erfarna kollegor har liknande lön så jag är inget undantag. Det är jättebra att nyexade lärare får högre lön. Det ger möjlighet att faktiskt göra något åt de usla lärarelönerna generellt. Förstår verkligen inte hur du tänker ts.

Skämtar du? Sv/So är ju den vanligast förekommande kombinationen en högstadielärare har. Och ja,

TS har fått orättvist för hög lön utan erfarenhet.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Jjj) skrev 2015-01-13 22:23:57 följande:

Skämtar du? Sv/So är ju den vanligast förekommande kombinationen en högstadielärare har. Och ja,

TS har fått orättvist för hög lön utan erfarenhet.

Nej, jag skämtar inte. Den kombinationen fanns inte ens när jag utbildade mig. 1-7-lärare? Ja. De som är ytterligare lite äldre än jag har inte ens alla fyra so-ämnena. De som har svenska har det i kombination med ett eller två andra språk.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:36:01 följande:

Nej, jag skämtar inte. Den kombinationen fanns inte ens när jag utbildade mig. 1-7-lärare? Ja. De som är ytterligare lite äldre än jag har inte ens alla fyra so-ämnena. De som har svenska har det i kombination med ett eller två andra språk.

Eftersom skolverket pga detta fick aningens panik (vår relativt stora skola hade enligt reglerna för legitimation exempelvis enbart en lärare behörig i geografi med rätt att betygsätta, samma problematik i no på många håll), så ändrade man så att den som "kvackat" tillräckligt många år i ett ämne inte behöver någon ämnesutbildning alls för legitimation. Bu eller bä, ja det beror väl på hur man ser på det .
  • Anonym (Jjj)

Låter märkligt. Här finns inga jobb för de lärare med denna kombo då, typ, alla har den. Konkurrensen är enorm. När jag läste

till lärare släppte man in 40 studerande till den inriktningen varje termin, men på min

språklärarinrikting var platserna endast fem till antalet.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

Småaktigt? Missunnar henne? Inte alls, arbetsgivaren får mer än gärna höja hennes lön. Jag har inte lagt mig i hennes lön öht, det jag motsätter mig mot är att hon anmälde min nya lön till facket. Mig och min lön, inte sig och sin egen lön.
  • Anonym (Fd lärare)

Appropå att kontrollera lön, så är de kommunala lönelistorna offentlig handling. På min skola begärde både lärare och elever ut lönelistorna. Inte jättekul när eleverna pratade om vilka lärare son tjänade hur lite och hur mycket....

• Inte jag

Min pappa hade den kombinationen på högstadiet och han var färdig i början på 90 talet. Jag läste ett tag till so-lärare och 90 % av oss som hade det som första ämne valde svenska som andra ämne. Även sådana som hade svenska som första ämne valde so som andra. Vi var sammanlagt 30 pers och över 20 hade eller valde svenska
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-13 22:19:44 följande:

Jag hade också gått till facket, självklart. Det hoppas jag du skulle gjort också ts. Jag fick min examen -98. Arbetar också nära men inte i gbg:s kommun. Är lärare på högstadiet och har.....sanma lön som du smile1.gif . Jag är utbildad so-lärare, men har dessutom vidareutbildat mig så att jag akademiskt även är behörig i svenska. En bredd inte många har. Så ser det ut i världen som lärare. Löneutvecklingen är inte hissnande om man säger så, vilket även du kommer att bli varse om 10-15-20 år....och du har ungefär samna lön som de helt nya smile1.gif . Mina erfarna kollegor har liknande lön så jag är inget undantag. Det är jättebra att nyexade lärare får högre lön. Det ger möjlighet att faktiskt göra något åt de usla lärarelönerna generellt. Förstår verkligen inte hur du tänker ts.

Förstår bara inte varför man skulle jämföra sig med sina kollegor öht, varken nu eller om 20 år?

Är man missnöjd med sin egen lön propagerar man för höjd, och alltså argumenterar för sin sak, eller byter arbetsplats.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)