• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Aniiee
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:57:49 följande:
    Jo självklart, jag slarvande lite när jag skrev. Jag menar att man inte ska jämföra person med person, utan jag är mer för lika lön för lika arbete. Det jag tycker är märkligt är att hon missunnar mig min lön eftersom den "bara" är några tusen under hennes egen. Det korrekta i hennes ställe vore enligt min mening att ignorera min lön och fokusera på sin (hennes) egen, dvs. inte jämföra med mig utan utgå från sina egna förutsättningar.
    Hur går den meningen ihop egentligen? För att veta om man har "lika lön för lika arbete" så måste man ju jämföra sin lön med andra som har just lika arbete.

Men jag håller med dig, TS, din kollega, efter att fått veta din lön och tycka att den är orättvis jämfört med hennes egna så borde hon ha begärt högre lön för egen del, inte klaga på att din. För jag antar att hon tycker att hennes lön är för låg jämfört med din. Eller tycker hon att din är för hög jämfört med hennes? Isf är hon i sin fulla rätt att tycka det, även om jag tycker att hon isf är snål och missunnsam.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Anonym (Herr Bokstav)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 00:02:23 följande:
    Arg gubbe därför att jag känner mig attackerad och kränkt av kollegan. Det är mig och min "höga" lön hon anmält till facket, inte sin egen "låga".
    You say tomato, I say tomato....

Hon är väl upprörd....men andemeningen är ju den samma.

Håller med andra i tråden, tycker det är bra att nyexade får hög lön, det gynnar yrket. Samtidigt är det givetvis skit att de som jobbat länge inte får betydligt mer.

Men att bråka med varandra gynnar bara arbetsgivaren, bättre att hjälpas åt att förbättra lön och villkor.
  • Anonym (Läraren TS)
    Anonym (Herr Bokstav) skrev 2015-01-14 00:15:55 följande:
    You say tomato, I say tomato....

Hon är väl upprörd....men andemeningen är ju den samma.

Håller med andra i tråden, tycker det är bra att nyexade får hög lön, det gynnar yrket. Samtidigt är det givetvis skit att de som jobbat länge inte får betydligt mer.

Men att bråka med varandra gynnar bara arbetsgivaren, bättre att hjälpas åt att förbättra lön och villkor.
    Och med tomato menar du att hon känner sig kränkt av mig? Vad har jag gjort henne? Hon frågade om min lön, jag svarade sanningsenligt och hon anmälde min lön.

Ska hon vara sur kan hon vara det på 1) sig själv 2) arbetsgivaren

Det är ingen som bråkar. Hon anmälde "mig" utan min vetskap, hon vet inte att jag vet och jag kommer inte ta upp det med henne. Det här påverkar inte min egen tjänst eller lön. Förhoppningsvis kan hon få upp sin lön, men då skulle hon logiskt sett ha anmält sin egen lön och inte min.
  • Fiona M
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:59:21 följande:

PS. Till saken hör ju att hon inte bett om högre lön själv, utan enbart anmält mig och min lönesättning.

Jag fattar inte riktigt, "anmält", hur och vad ska det syfta till?
  • Anonym (Herr Bokstav)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-14 00:32:24 följande:
    Och med tomato menar du att hon känner sig kränkt av mig? Vad har jag gjort henne? Hon frågade om min lön, jag svarade sanningsenligt och hon anmälde min lön.

Ska hon vara sur kan hon vara det på 1) sig själv 2) arbetsgivaren

Det är ingen som bråkar. Hon anmälde "mig" utan min vetskap, hon vet inte att jag vet och jag kommer inte ta upp det med henne. Det här påverkar inte min egen tjänst eller lön. Förhoppningsvis kan hon få upp sin lön, men då skulle hon logiskt sett ha anmält sin egen lön och inte min.
    Nej, med tomato och tomato menar jag att hennes känsla är densamma oavsett om hon i stridens hetta lägger sin energi på att anmäla dig eller klaga på sin egen lön.

Hennes "anmälan" är ett uttryck för hennes känslor av att bli förminskad och inte uppskattad, sen att hon inte väljer att lugna ner sig lite och se att det inte är ditt fel att hon har låg lön, det är en annan femma.

Din upprördhet är ockå svår att förstå, har du gått en flerårig universitetsutbildning inom ett yrke där du ska handskas med människor och känslor varje dag borde du kunna ta ett steg tillbaka och observera och analysera vad som egentligen pågår.
    Hon är besviken...men innerst inne inte på dig.

Och vad gäller anmälan.....vad ska hon anmäla dig för? Olaga förhandlingsteknik?
    Oavsett har du inte fått en otroligt märklig lön så hon kommer inte att kunna göra något åt den

Chilla lite, var medmänniska och visa förståelse för frustrationen...som flera har skrivit, om några år kanske det är du som känner dig ouppskattad.

ps. därmed inte sagt att hon agerar klockrent. d.s.

• Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-13 23:01:30 följande:

Min pappa hade den kombinationen på högstadiet och han var färdig i början på 90 talet. Jag läste ett tag till so-lärare och 90 % av oss som hade det som första ämne valde svenska som andra ämne. Även sådana som hade svenska som första ämne valde so som andra. Vi var sammanlagt 30 pers och över 20 hade eller valde svenska

Pratar vid inte 1-7-lärare här? Jag har jobbat rätt länge och på flera skolor, har varken under praktik eller som färdig yrkesarbetare träffat någon mer som varit so-lärare som även varit behörig i svenska. Kombinationen innebär 5 ämnen. Svårt att klämma in några vidare ämneskunskaper med den kombon på lärarprogrammet. Svenska kräver ju exempelvis 60 gamla högskolepoäng. Det ör ju därför de äldre envart har tre so-ämnen. Tre ämnen har varit standard: tre so-ämnen, sv + två språk, ma + två no-ämnen etc. Sedan finns det ändå inga jobb i just so . Har de dragit ner ämneskraven så enormt med nya lärarutbildningen? Jag har 4,5 års rena ämnesstudier.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Lärare TS) skrev 2015-01-14 00:11:35 följande:
    Jag arbetar 45 timmar i veckan.

Tråkigt att folk inte förstår att läraryrket är så mycket mer än att undervisa i ett klassrum. Det är när eleverna går hem som själva arbetet börjar för dagen. Då har vi möten med socialhjälpen om vad som skett under veckan/dagen, föräldrar, kollegor på andra skolor, utvecklingssamtal, föräldrasamtal, planerar lektioner och arbetsområden och beställer material och böcker. Det verkar som att du trodde något annat?
    Du menar att din tid utan barnen är ditt riktiga jobb? Bör man inte lägga krutet på tiden med barnen? Dör skall du väl tillbringa mest tid?

Nej, fram för mer 40 timmarstjänster där arbetstiden förläggs med barnen!
  • Anonym (tröttpåidioter)
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-13 23:30:11 följande:
    Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
    Visst. Det är därför det strömmar personer till läraryrket. Din inställning är en stor del av problemet. Det är okunniga personer som du som har saboterat svensk skola. Grattis!
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-13 23:01:30 följande:
    Min pappa hade den kombinationen på högstadiet och han var färdig i början på 90 talet. Jag läste ett tag till so-lärare och 90 % av oss som hade det som första ämne valde svenska som andra ämne. Även sådana som hade svenska som första ämne valde so som andra. Vi var sammanlagt 30 pers och över 20 hade eller valde svenska
    Så här ser det ut på stockholms universitet exempelvis:

www.cehum.su.se/polopoly_fs/1.145947.1378728027!/menu/standard/file/Studiegång%207_9_klar.pdf

3 ämnen, inga 5 ämnen.
  • Anonym ((lärare))
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-14 06:40:59 följande:
    Du menar att din tid utan barnen är ditt riktiga jobb? Bör man inte lägga krutet på tiden med barnen? Dör skall du väl tillbringa mest tid?

Nej, fram för mer 40 timmarstjänster där arbetstiden förläggs med barnen!
    Om tiden med eleverna ska bli bra, så måste lärarna också få ordentlig med tid till för- och efterarbete. Tror du att rättvisa betyg, tydliga genomgångar, lärorika uppgifter, filmer & bilder som passar till temat m.m bara hoppar fram av sig självt?
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)