• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (liknande kommunal)

Nu är jag inte lärare, men har 4,5 års universitetsstudier inom naturvetenskap och har arbetat 10 år inom kommunen (samma) har 27500. Så du och din kollega tjänar bra (eller jag dåligt...) 

• Anonym (Mannen)
    Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

Så du tycker att TS skall lida för att kollegan inte haft någon framförhållning???

Annars är det så typiskt sosse Sverige att gå anmäla andra pga avundsjuka!
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Mannen) skrev 2015-01-14 13:05:13 följande:
    Så du tycker att TS skall lida för att kollegan inte haft någon framförhållning???

Annars är det så typiskt sosse Sverige att gå anmäla andra pga avundsjuka!
    TS, ska inte lida för någonting. Arbetsgivaren får däremot motivera sin lönesättning av sina anställda. Om inte TS har andra uppgifter som inte övriga har eller om TS inte har specifika kvalifikationer eller egenskaper som övriga kollegor inte har har så får arbetsgivaren rätta till sina felaktigheter, dvs för låg lönesättning av dem som varit anställda längre. Har manliga kollegor högre lön enbart pga kön så blir jag inte irriterad av avundsjuka. Har nyanställda högre lön enbart pga att de är nyanställda så blir jag inte irriterad av avundsjuka. Jag vet vad en överläkare har i lön. Det är eoner bortom min vildaste fantasi . Det gör mig varken irriterad eller avundsjuk. Jag hade kunnat välja att utbilda mig till läkare.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 13:30:56 följande:
    TS, ska inte lida för någonting. Arbetsgivaren får däremot motivera sin lönesättning av sina anställda. Om inte TS har andra uppgifter som inte övriga har eller om TS inte har specifika kvalifikationer eller egenskaper som övriga kollegor inte har har så får arbetsgivaren rätta till sina felaktigheter, dvs för låg lönesättning av dem som varit anställda längre. Har manliga kollegor högre lön enbart pga kön så blir jag inte irriterad av avundsjuka. Har nyanställda högre lön enbart pga att de är nyanställda så blir jag inte irriterad av avundsjuka. Jag vet vad en överläkare har i lön. Det är eoner bortom min vildaste fantasi . Det gör mig varken irriterad eller avundsjuk. Jag hade kunnat välja att utbilda mig till läkare.
    Så vad i mitt påstående är det du inte gillar???
    Vi har en fri arbetsmarknad där vi fritt kan förhandla löner mm. Det andra alternativet är kommunism alla Sojvet.
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Mannen) skrev 2015-01-14 13:37:10 följande:
    Så vad i mitt påstående är det du inte gillar???
    Vi har en fri arbetsmarknad där vi fritt kan förhandla löner mm. Det andra alternativet är kommunism alla Sojvet.
    Ja, vi har en fri arbetsmarknad. Vi lever också i en demokrati där det finns lagar regler och vi kan ifrågasätta vår arbetsgivare som inte kan agera fritt efter eget tycke och smak

Båda dina påståenden skulle jag säga är direkt besynnerliga. TS blir inte lidande, så vad du har fått det ifrån vet jag inte. Majoriteten människor ogillar att bli orättvist behandlade och anser att man bör agera mot orättvisa. Men visst vi kan ju alltid hävda att det handlar om avundsjuka. Om Kalle får högsta betyg för att läraren helt enkelt tycker att Kalle är en trevlig prick, så ifrågasätts detta troligtvis av andra elever för att de är avundsjuka. Logik på högsta nivå.
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 11:57:00 följande:
    Ja, det är ju det jag säger. Det finns om man är 1-7-lärare. Då har man inte behörighet att betygsätta niondeklassare och vi pratade högstadielärare. Det krävs 60 gamla högskolepoäng för det - alltså 1,5 års heltidsstudier. Inte räcker det med 20p i so heller....inte ens 20p i varje so-ämne.
    Nu finns det ju inte so inriktningen längre. Men som jag säger att innan så brukade svenska-lärare välja so-ämnena eller tvärtom då alltså om de valde 4-9 lärare. Tror att det var ett tag överskott på svenska/so lärare på högstadiet. Innan så läste man 90 hp so om man skulle till högstadiet och då var det 30 hp per kurs och då var inte samhällskunskapen i utan det var ett eget ämne. Nu kan man välja att vara enbart so med 90 hp av något av de 3 ämnena och sedan 45 hp i de 2 andra. Låter väldigt märkligt. Tycker att den lärarutbildningen som var innan var bättre. Så mycket flum i den nya
  • Anonym (tröttpåidioter)
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-14 10:06:42 följande:
    Tror du att det är så lätt att avfärda min syn? Med att jag "inte vet någonting"? DEt är nog det mest grundläggande problemet i skolan idag. ni tar intetill er kritik för ni är ju så bra att man ska höja era löner istället. Det är så typiskt. Sitta där i sin lilla isolerade verklighet och påstå att alla andra är dumma och inkompetenta. Tja, om det får dig att måb bättre, be my guest. Sanningen kommer nog att hoppa upp och bita dig också så småningom.
    Nej, du vet ingenting. Men du tror väl att du har koll på livsmedelsbranschen för att du har handlat både på Ica och konsum.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-13 23:30:11 följande:
    Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-14 09:54:53 följande:
    Och ja, ni är lediga nästan hela tiden under tiden ungarna har lov. Era löner täcker upp för de perioderna också. Tror ni på fullt allvar att det där är gratis för att ni är så duktiga?

Faktum är att det inte är någon skillnad på lärares och andras arbetstid. Till skillnad från en normal arbetsvecka, som är 40 timmar, har lärare 45 timmars arbetsvecka (om man inte har semestertjänst, då man inte är ledig under elevernas lov). Många lärare arbetar dessutom flera timmar övertid varje vecka, eftersom 45 timmar inte räcker till för allt för- och efterarbete (i synnerhet under perioder då nationella prov ska rättas, eller omdömen skrivas), övertid som man aldrig får betalt för eftersom det är på lärarens eget ansvar att få tiden att räcka till. De veckor som ser ut att vara förlängd semester är i själva verket redan inarbetad tid.

Det finns självklart också lärare som utnyttjar systemet och jobbar färre än sina 45 timmar, men det är inga lärare som jag känner. De flesta vill göra sina jobb väl och det är svårt att fuska med bibehållen kvalitet på undervisningen.
  • Anonym (lärare)
    Anonym (liknande kommunal) skrev 2015-01-14 12:02:37 följande:

Nu är jag inte lärare, men har 4,5 års universitetsstudier inom naturvetenskap och har arbetat 10 år inom kommunen (samma) har 27500. Så du och din kollega tjänar bra (eller jag dåligt...) 

Jag skulle säga att du tjänar dåligt.
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 13:48:09 följande:
    Nu finns det ju inte so inriktningen längre. Men som jag säger att innan så brukade svenska-lärare välja so-ämnena eller tvärtom då alltså om de valde 4-9 lärare. Tror att det var ett tag överskott på svenska/so lärare på högstadiet. Innan så läste man 90 hp so om man skulle till högstadiet och då var det 30 hp per kurs och då var inte samhällskunskapen i utan det var ett eget ämne. Nu kan man välja att vara enbart so med 90 hp av något av de 3 ämnena och sedan 45 hp i de 2 andra. Låter väldigt märkligt. Tycker att den lärarutbildningen som var innan var bättre. Så mycket flum i den nya
    Men läser man 30 hp i varje so-ämne så är man ju inte behörig i alla fyra so-ämnena. Ska man läsa till det fjärde so-ämnet och dessutom klämma in 90hp svenska så blir det väl rätt tajt om tid minst sagt om man dessutom ska ha lite pedagogik, praktik etc. Det ryms helt enkelt inte inom en 4,5-årig utbildning. 

När jag och min syster utbildade oss. Hon gick ut ett par år före mig, så kunde man välja grundskollärarutbildning 1-7 med inriktning sv/so eller ma/no (om vi enbart pratar teoretiska ämnen). Ville man bli 4-9-lärare så var det antingen so, ma/no eller sv/språk som gällde. Ingen var behörig i mer än fyra ämnen på högstadiet. Särskilt inte i fyra ämnen + svenska som krävde mer ämnesstudier.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)