• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 14:01:47 följande:
    Men läser man 30 hp i varje so-ämne så är man ju inte behörig i alla fyra so-ämnena. Ska man läsa till det fjärde so-ämnet och dessutom klämma in 90hp svenska så blir det väl rätt tajt om tid minst sagt om man dessutom ska ha lite pedagogik, praktik etc. Det ryms helt enkelt inte inom en 4,5-årig utbildning. 

När jag och min syster utbildade oss. Hon gick ut ett par år före mig, så kunde man välja grundskollärarutbildning 1-7 med inriktning sv/so eller ma/no (om vi enbart pratar teoretiska ämnen). Ville man bli 4-9-lärare så var det antingen so, ma/no eller sv/språk som gällde. Ingen var behörig i mer än fyra ämnen på högstadiet. Särskilt inte i fyra ämnen + svenska som krävde mer ämnesstudier.
    Nu snackade jag om hur det var i den lärarutbildningen som var innan denna som är nu och då fanns det en so-inriktning med geografi, historia och religion på 90 hp och då blev man behörig att undervisa i SO och be mig inte förklara varför inte samhällskunskapen var med. Sedan valde majoriteten att välja svenska av dom. Inte konstigt för mig. Min pappa var inte behörig i religion men visst sjutton fick han sätta betyg i SO eftersom han hade de andra ämnena
  • Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 14:01:47 följande:
    Men läser man 30 hp i varje so-ämne så är man ju inte behörig i alla fyra so-ämnena. Ska man läsa till det fjärde so-ämnet och dessutom klämma in 90hp svenska så blir det väl rätt tajt om tid minst sagt om man dessutom ska ha lite pedagogik, praktik etc. Det ryms helt enkelt inte inom en 4,5-årig utbildning. 

När jag och min syster utbildade oss. Hon gick ut ett par år före mig, så kunde man välja grundskollärarutbildning 1-7 med inriktning sv/so eller ma/no (om vi enbart pratar teoretiska ämnen). Ville man bli 4-9-lärare så var det antingen so, ma/no eller sv/språk som gällde. Ingen var behörig i mer än fyra ämnen på högstadiet. Särskilt inte i fyra ämnen + svenska som krävde mer ämnesstudier.
    Det fanns många som valde so och svenska där jag läste. tror 90 % av alla som valde svenska eller so hade den kombinationen
  • Ascendere
    Chianti skrev 2015-01-13 22:06:03 följande:
    Tvärtom! Man ska berätta om sin lön så att kollegor kan jämföra. Varför skulle du vara mer solidarisk mot arbetsgivaren än mot kollegan? Nu när TS berättat om sin lön så kan ju hennes kollega kräva en högre lön. Att läraryrket är underbetalt kan ju inte undgått nån som är läskunnig. Är det inte BRA att TS kollega pressar upp lönen?

Det skadar inte TS, men gynnar kollegan och kanske andra anställda. Är inte det bra? Jag tycker ni tänker helt galet. Hjälp varandra istället!
    Helt rätt, arbetsgivaren har allt att vinna på ett informationsövertag, och arbetstagare har inget att förlora på att vara helt öppen gentemot kollegor med vad de tjänar.

Hur många gånger har man inte fått höra på lönesamtalet

"Ja din lön är ju i högsta laget jämfört med övriga gruppen..."
    "Jaha, hur mycket tjänar de då?"
    "Ja, det kan jag ju tyvärr inte gå in på....."

Så prata mer lön kollegor emellan, det tjänar alla på.
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 14:31:28 följande:
    Det fanns många som valde so och svenska där jag läste. tror 90 % av alla som valde svenska eller so hade den kombinationen
    Pratar vi fortfarande om 4-9? I dagens utbildning hinner man bli behörig i 3 ämnen för att bli behörig till år 9. På min tid var ren SO-inriktning den 4-9-inriktning som gav behörighet i flest ämnen - 4. Före inriktningarna 1-7/4-9 kom så blev man vanligtvis behörig i 3 ämnen. Hur i hela friden skulle man kunna bli behörig i 5 ämnen om man inte dragit ner extremt på kravet på ämnesstudier, vilket man så vitt jag vet inte gjort? 
  • Fjärilslarv

Jag tycker det var fegt av kollegan att anmäla din lön till facket, varför inte börja med en diskussion med arbetsgivaren?

• Inte jag
    Anonym (självklart) skrev 2015-01-14 14:52:19 följande:

Pratar vi fortfarande om 4-9? I dagens utbildning hinner man bli behörig i 3 ämnen för att bli behörig till år 9. På min tid var ren SO-inriktning den 4-9-inriktning som gav behörighet i flest ämnen - 4. Före inriktningarna 1-7/4-9 kom så blev man vanligtvis behörig i 3 ämnen. Hur i hela friden skulle man kunna bli behörig i 5 ämnen om man inte dragit ner extremt på kravet på ämnesstudier, vilket man så vitt jag vet inte gjort? 

Jag skrev att man blir behörig i 3 ämnen i dagens utbildning. Tycker den verkar vara flummig så jagväljer inte att kommentera det. I förra utbildningen kunde man bli behörig i 4 ämnen om man antingen valde so eller no plus ett ämne till.
  • Anonym (självklart)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-14 14:55:38 följande:

Jag tycker det var fegt av kollegan att anmäla din lön till facket, varför inte börja med en diskussion med arbetsgivaren?

Och jag säger tvärtom. Helt rätt forum. Kollegan har inget emot ts. Rektorn kan inte prata om andra anställda med kollegan. Solklar facklig fråga skulle jag säga. 
  • Anonym (självklart)
    Inte jag skrev 2015-01-14 15:03:58 följande:
    Jag skrev att man blir behörig i 3 ämnen i dagens utbildning. Tycker den verkar vara flummig så jagväljer inte att kommentera det. I förra utbildningen kunde man bli behörig i 4 ämnen om man antingen valde so eller no plus ett ämne till.
    Ja, men so + svenska = FEM ämnen. 
  • Anonym (fyll på)

Men vad sa du till din kollegaefter anmälan? Det framkommer inte alls?

• Anonym (Läraren TS)

TS här.

Känner att jag måste förtydliga lite:

* Jag är inte rädd att detta ska påverka min egen lön eller min tjänst. Inte det minsta. Har inte ens tänkt tanken.

* Jag har inte tänkt tala med någon om det här. Jag har inte talat med någon annan på arbetsplatsen (förutom vår fackföreträdare som informerade mig). Jag har inte tänkt göra någon affär av det här. (Det är också anledningen till att jag skapade tråden från början, jag vill tala om det som skett men inte "snacka skit" om min kollega på arbetsplatsen). Jag skrev på FL för att lufta vad som hänt, samt för att höra om vad andra lärare tjänar.

* Jag tycker att min kollega betedde sig märkligt när hon anmälde (hon skickade in ett brev till facket där hon anmälde min orimligt höga lön som nyanställd. I brevet nämnde hon inte sig själv eller sin egen lön).

* Jag tycker inte synd om min kollega, mer än att hon framstår som sorglig i allt det här. Det är upp till varje vuxen individ att ansvara över sig själv och sin egen löneutveckling. Jag tycker fortfarande att man kämpar för sin egen löneutveckling utan att trycka ner andras.

* Jag är för öppna lönediskussioner på en arbetsplats.

* Jag tycker inte att min egen löneutveckling 40 år framåt i tiden är relevant i denna tråd. Jag kommer förmodligen utbilda mig till något nytt om några år, inte för att lärarjobbet är tråkigt (har kul nästan jämt), utan för att få uppleva mesta möjliga i livet.

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)