• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-13 23:30:11 följande:
    Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
    Ja. Den ingångslönen är inte mycket lägre än den jag har i mitt yrke, även det ett akademikeryrke, och jag har jobbat i 10 år och haft mer än en arbetsgivare.
  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (tröttpåidioter) skrev 2015-01-14 06:46:48 följande:
    Visst. Det är därför det strömmar personer till läraryrket. Din inställning är en stor del av problemet. Det är okunniga personer som du som har saboterat svensk skola. Grattis!
    det är inte lönen. Det är arbetsvillkoren som skrämmer.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-14 06:40:59 följande:

Du menar att din tid utan barnen är ditt riktiga jobb? Bör man inte lägga krutet på tiden med barnen? Dör skall du väl tillbringa mest tid?

Nej, fram för mer 40 timmarstjänster där arbetstiden förläggs med barnen!

Visst skulle jag kunna ta av min planeringstid, det du påstår inte är riktigt jobb, till att ha mer lektionstid med eleverna men då skulle de inte lära sig något. Tänkte du att vi skulle planera lektionerna samtidigt som vi har dem? Eller att vi under lärarutbildningen skulle ha fått färdiga lektionsplaneringar för alla årskusers hela läsår? Planering och efterarbete är halva jobbet och utan det skulle det varken bli några lektioner, bedömningar eller respons till eleverna gjorda! Men din idé om att skrota planeringstiden och lägga den som lektionstid låter ju superbra... Suck!
  • Anonym (självklart)
    Anonym ((lärare)) skrev 2015-01-14 08:08:31 följande:
    Tror du att rättvisa betyg, tydliga genomgångar, lärorika uppgifter, filmer & bilder som passar till temat m.m bara hoppar fram av sig självt?
    Nej, det är något som kommer över alla lärare som en gudomlig utgjutelse vid examinationen .
  • Anonym (självklart)
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:04:03 följande:
    Förstår bara inte varför man skulle jämföra sig med sina kollegor öht, varken nu eller om 20 år?

Är man missnöjd med sin egen lön propagerar man för höjd, och alltså argumenterar för sin sak, eller byter arbetsplats.
    Tja, du. Här är vi väldigt öppna med löner, lönehöjningar, kriterier för påslag etc som kollegor just för att hjälpa varandra och som grupp att få bättre arbetsvillkor. Det gynnar oss alla. Vi jobbar ju tätt med varandra så känns som en självklarhet.....

Ja, det är klart att man propagerar för att höja sin egen lön, men det är väl just det din kollega gör. Man kanske inte har ansett sig ha låg lön om man legat som i stort sett alla andra på arbetsplatsen tidigare. Om någon helt oerfaren plötsligt lägger sig högre än alla andra så är det ju ett incitament för andra att reagera, eller?
  • Lejonhierta

Har nu inte läst alla kommentarer i tråden.

Jag arbetar dock inte som lärare utan inom socialt arbete och är fackligt förtroendevald och försöker hålla en öppen dialog kring lönerna på min arbetsplats då det är till gagn för anställda att kunna förhandla lite vid lönesamtal osv. Vet du vad löneläget är så har du lättare att motivera varför just du/han/hon/hen anser sig vara värd just det i relation till prestation osv.

Men förstår inte varför du hänger upp dig på att hon anmält din lön? Det är ingen anmälan och du kommer inte få sänkt lön. Lönesättningen handlar om efterfrågan och tillgång på vad man söker samt i kombination med hur duktig vederbörande är att förhandla vid nyanställningen ffa. Ser inget konstigt i detta.

Kan även påpeka att jag som förtroendevald får ta del av alla mina fackligt anslutna kollegors löneökningar varje år av facket, så att hon ringde dit gör varken till eller från särskilt mycket... Tystnadsplikten gäller dock och jag har inte rätt att diskutera deras löner med någon annan än facket och då dikuterar vi i regel bara om det är någon som fått extremt lite eller väldigt mycket. Eller när de som varit föräldralediga mer än ett år får högre löneök än den som varit i tjänst exempelvis. Detta är ju för att vi vill säkra någon form av rättvisa -vilket är svårt för man kan inte vara helt objektiv även om man så önskar. Det jag påpekar vid genomgång av lönesättningen kan bidra till att facket skickar en förfrågan till lönesättande chef där  den får förklara hur den tänkt kring just den lönesättningen innan den blir huggen i sten. Vi kan inte kräva något egentligen, men generellt brukar man kräva en åtgärdsplan till den anställde om löneökningen blir under 300:- (vi har tyvärr ett avtal som gör att du kan få 0:- i löneökning)

• Anonym (Seriöst...)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-14 06:40:59 följande:
    Du menar att din tid utan barnen är ditt riktiga jobb? Bör man inte lägga krutet på tiden med barnen? Dör skall du väl tillbringa mest tid?

Nej, fram för mer 40 timmarstjänster där arbetstiden förläggs med barnen!
    Du kan inte känna till mycket om lärarvärlden... Det är ett av de mest ansträngande och ett av de mest ouppskattade yrken vi har. På lektionerna ägnar de all tid till eleverna, men någonstans måste de ju planera sina dagar och lektioner också... så att de KAN ägna all tid till eleverna. Hur tänkte du annars att det skulle gå till? Att alla lärare ska vara spontana under sina lektioner och försöka lära ut det som faller dem in för stunden? Och alla andra arbetsplatser har ju sina arbetsplatsmöten och massa andra möten - självklart måste lärarna också ha det, och det går ju inte under tiden som de undervisar eleverna! Och när skulle de sitta och rätta prov och läxor? Inte lektionstid i alla fall, för då ägnar de sig åt att ta hand om eleverna. Nej, sånt får de ofta sitta med efter arbetstid och långt in på kvällar och helger. Ja - undervisa eleverna är det "riktiga" jobbet, men för att kunna utföra det "riktiga" jobbet måste de planera också.
  • Anonym (självklart)
    Lejonhierta skrev 2015-01-14 09:30:50 följande:

Har nu inte läst alla kommentarer i tråden.

Jag arbetar dock inte som lärare utan inom socialt arbete och är fackligt förtroendevald och försöker hålla en öppen dialog kring lönerna på min arbetsplats då det är till gagn för anställda att kunna förhandla lite vid lönesamtal osv. Vet du vad löneläget är så har du lättare att motivera varför just du/han/hon/hen anser sig vara värd just det i relation till prestation osv.

Men förstår inte varför du hänger upp dig på att hon anmält din lön? Det är ingen anmälan och du kommer inte få sänkt lön. Lönesättningen handlar om efterfrågan och tillgång på vad man söker samt i kombination med hur duktig vederbörande är att förhandla vid nyanställningen ffa. Ser inget konstigt i detta.

• Anonym (Here comes Peter Cottontail...)
    Anonym (tröttpåidioter) skrev 2015-01-14 06:46:48 följande:

Visst. Det är därför det strömmar personer till läraryrket. Din inställning är en stor del av problemet. Det är okunniga personer som du som har saboterat svensk skola. Grattis!

Det där har du fått om bakfoten. Anledningen till att det inte strömmar dit folk är pga dagens bortskämda, bortcurlade, ouppfostrade, otrevliga, elaka skitungar och deras ännu värre föräldrar. Lärarna kan inte heller utbilda längre, de kan bara gnälla. Tacka vet jag skolorna i Holland och privatskolor i Tyskland och Frankrike. Därifrån kan man fortfarande få ut ungar som vet något. Alltmedan svenska elever halkar längre ochlängre ner i internationell jämförelse. Är det för det ni ska ha betalt?

Dessutom hade det varit upp till mig hade pedagogerna fortfarande varit pedagogiska istället för vad-det-nu-är dagens lärare pysslar med och eleverna fått hålla käft, sitta där, lyssna och lära sig respekt. Annarshade de inte varit välkomna.

SÅ nej, jag är inte den som saboterat skolan. Lärarna som inte längre kan lära ut, inte kan hålla ordning i klassen, inte är intresserade av eleverna, klagar och gnäller och som tror att deras arbete börjar efter att eleverna gått hem (som något ljushuvud här uttryckte det) är orsaken till att svenska skolan har blivit så dålig

Och ja, ni är lediga nästan hela tiden under tiden ungarna har lov. Era löner täcker upp för de perioderna också. Tror ni på fullt allvar att det där är gratis för att ni är så duktiga? Krävande, gnälliga är ni, skyller på andra dessutom och inkompetensen är fullständig. hur många ungar som helst kan varken läsa eller räkna i tredje klass. Och då har de ändå gått 0-an, 1-an och 2-an dessförinnan. Verkligen något attt vara stolt över som lärare och behöva belönas för.
  • Anonym (tröttpåidioter)
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-14 09:54:53 följande:
    Det där har du fått om bakfoten. Anledningen till att det inte strömmar dit folk är pga dagens bortskämda, bortcurlade, ouppfostrade, otrevliga, elaka skitungar och deras ännu värre föräldrar. Lärarna kan inte heller utbilda längre, de kan bara gnälla. Tacka vet jag skolorna i Holland och privatskolor i Tyskland och Frankrike. Därifrån kan man fortfarande få ut ungar som vet något. Alltmedan svenska elever halkar längre ochlängre ner i internationell jämförelse. Är det för det ni ska ha betalt?

Dessutom hade det varit upp till mig hade pedagogerna fortfarande varit pedagogiska istället för vad-det-nu-är dagens lärare pysslar med och eleverna fått hålla käft, sitta där, lyssna och lära sig respekt. Annarshade de inte varit välkomna.

SÅ nej, jag är inte den som saboterat skolan. Lärarna som inte längre kan lära ut, inte kan hålla ordning i klassen, inte är intresserade av eleverna, klagar och gnäller och som tror att deras arbete börjar efter att eleverna gått hem (som något ljushuvud här uttryckte det) är orsaken till att svenska skolan har blivit så dålig

Och ja, ni är lediga nästan hela tiden under tiden ungarna har lov. Era löner täcker upp för de perioderna också. Tror ni på fullt allvar att det där är gratis för att ni är så duktiga? Krävande, gnälliga är ni, skyller på andra dessutom och inkompetensen är fullständig. hur många ungar som helst kan varken läsa eller räkna i tredje klass. Och då har de ändå gått 0-an, 1-an och 2-an dessförinnan. Verkligen något attt vara stolt över som lärare och behöva belönas för.
    Varför tror du att du vet någonting om lärarjobbet eller skolan? Du har uppenbarligen inte en susning. Det är du som är inkompetent att uttala dig. 
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)