• Anonym (Anonym)

Anklagad sv soc

Soc anklagade mig för att vara alkoholist som dränkte mina sorger , och att pappan till Barnet va den stabila ? Men jag har ju inte ens druckit eller dricker eller något vad håller dom på med får dom lov att höra sådana allvarliga anklagelser utan fakta ?

• Svar på tråden Anklagad sv soc
  • Anonym (konsument)

Vad räknas då som överkonsumtion?

Vi har ofta gäster över på middag. Kanske 3-4 ggr i veckan, och jag dricker då gärna ett litet glas vin till middagen.

Shoppar jag med väninnor kan vi dricka ett glas vin eller champagne till lunchen.

Ett par gånger i månaden är det någon social tillställning där jag kanske passerar 1 litet glas men håller mig under berusningsgränsen. Dvs jag blir inte märkbart påverkad.

Drack mycket större mängder i min ungdom och har hög toleransnivå.

Men vad tar de här testerna hänsyn till?

Skulle det peka ut mig som någon som överkonsumerar?

En del människor äter mycket skräpmat och godis. Andra är tobaksanvändare, vissa dricker öl under fotbollsmatcher etc.

De flesta har väl vanor/ovanor.

• Anonym (Anonym)
    Brumma skrev 2015-01-18 10:09:53 följande:

Har du fått in en anmälan är de naturligtvis tvungna att starta en utredning och se om det ligger ngt i det. Gör det inte det så begår de tjänstefel. Oavsett om de är tjugo eller femtio..

Vem dricker vin till lunchen?

Det låter som om du kommer med anklagelser du inte har belägg för.... Och samtidigt blir du upprörd över att du blir utsatt för samma sak..

Menar du att du verkligen blev upprörd för att människan gjorde sitt jobb och ställde frågan till dig?

Det vet jag det sitter flera sekreterare på behandlingshem själv då jag vet.Jag är inte upprörd att de gör sitt jobb, Men detta har ju pågårtlä ge med utredningar när de i själva verket redan vet men vill inte lyssna på vad saker handlar om utan fortsätter annat spår .
  • Anonym (Anonym)
    Brumma skrev 2015-01-18 10:09:53 följande:

Har du fått in en anmälan är de naturligtvis tvungna att starta en utredning och se om det ligger ngt i det. Gör det inte det så begår de tjänstefel. Oavsett om de är tjugo eller femtio..

Vem dricker vin till lunchen?

Det låter som om du kommer med anklagelser du inte har belägg för.... Och samtidigt blir du upprörd över att du blir utsatt för samma sak..

Menar du att du verkligen blev upprörd för att människan gjorde sitt jobb och ställde frågan till dig?

Det vet jag det sitter flera sekreterare på behandlingshem själv då jag vet.Jag är inte upprörd att de gör sitt jobb, Men detta har ju pågårtlä ge med utredningar när de i själva verket redan vet men vill inte lyssna på vad saker handlar om utan fortsätter annat spår .
  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-18 10:03:32 följande:
    Väldigt sällan och små mängder . Men en 20 årig soc sekreterare som ska berömma är inte ok. Sitter flera sekreterare påbehandlibgshem ska dessafå lov att berömma.
    Det existerar inga 20-åriga socialsekreterare. Det skulle innebära att de började Socionomutbildningen när de var 15 år.....
    Anonym (Lugn) skrev 2015-01-18 09:30:06 följande:

Gå och ta blodprov med cdt och peth så har du bevis att du inte dricker.

Ja jag har blivit anklagad för allt möjligt. Soctanter är ignoranta och helt galna.

Tack för komplimangen
  • Anonym (Zed)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-18 10:20:03 följande:

Sitter de på behandlingshem jobbar de inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-18 10:15:55 följande:
    Hur fick du veta var anklagelserna kom i från eller var de fått uppgifterna i från ?
    Mitt ex berättade själv att han sagt det. Vi ligger i vårdnadstvist.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (?) skrev 2015-01-18 09:55:42 följande:
    Vad är ett cdt-prov? Hur långt tillbaka i tiden kan man se alkoholkonsumtion? Är intresserad av svar då jag själv blivit anklagad av mitt ex.

Mängden alkohol som krävs för att få ett förhöjt CDT-värde kan jämföras med Folkhälsoinstitutets nivå för riskbruk av alkohol, där en man kan dricka 14 standardglas/vecka (168 g alkohol) och en kvinna 9 standardglas/vecka (108 g alkohol) innan intaget bennämns som ett riskbruk. För ett CDT-värde över referensvärdet är alkoholkonsumtionen alltså för män 2,7 gånger respektive för kvinnor 4,2 gånger högre än riskbruksnivån.

Testet ger alltså inte utslag  förrän konsumtionen är nästan 38 standardglas vin per vecka.
  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Soc.) skrev 2015-01-18 09:40:37 följande:

Anklagar de dig, eller informerar dig om vad som stått i en anmälan eller om vad någon sagt? Förvånansvärt många kan inte skilja på detta nämligen.

Som sagt, om du vill få ett snabbt klargörande omkring dina alkoholvanor kan du gå privat och lämna ett blodprov som visar hur din alkolholkonsumtion sett ut över tid. Kan det ju vara värt för att få slut på spekulationerna. Många tror att det endast finns prov som visar aktuell promillehalt.

Exakt. Det är dom proven jag skrev om. Cdt och peth. De visar din konsumtion sen lång tid tillbaka.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-18 09:39:25 följande:
    Ja sa. Jag , ingen alkis men det är väl inte förbjudet att dricka något i bland oavsett,de dricker för sjutton vin till lunchen själv på arbetet, och do
    Ska fråga andra om alkoholismen?
    Ytterst få människor dricker vin till lunchen om det inte är vid semester eller affärslunch med utländska gäster.
    De flesta inom tjänstemän inom socialtjänsten har tom. med sig matlåda eftersom de precis som lärare, sjuksköterskor osv inte har ekonomi att äta lunch för 100 kr om dagen för inte sitter de och dricker ur sin medhavda vinflaska tillsammans med sin lunchlåda.
  • Anonym (?)
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-01-18 10:27:09 följande:

Mängden alkohol som krävs för att få ett förhöjt CDT-värde kan jämföras med Folkhälsoinstitutets nivå för riskbruk av alkohol, där en man kan dricka 14 standardglas/vecka (168 g alkohol) och en kvinna 9 standardglas/vecka (108 g alkohol) innan intaget bennämns som ett riskbruk. För ett CDT-värde över referensvärdet är alkoholkonsumtionen alltså för män 2,7 gånger respektive för kvinnor 4,2 gånger högre än riskbruksnivån.

Testet ger alltså inte utslag  förrän konsumtionen är nästan 38 standardglas vin per vecka.
    Åh, tack för svar! Hur långt tillbaka kan man se på provet? Om man tex överkonsumerat tidigare, men nu är helt nykter?
Svar på tråden Anklagad sv soc