• Anonym (Anonym)

Anklagad sv soc

Soc anklagade mig för att vara alkoholist som dränkte mina sorger , och att pappan till Barnet va den stabila ? Men jag har ju inte ens druckit eller dricker eller något vad håller dom på med får dom lov att höra sådana allvarliga anklagelser utan fakta ?

• Svar på tråden Anklagad sv soc
  • Anonym (Fint men...)
    Anonym (mor) skrev 2015-01-19 07:58:37 följande:

Så du menar att man inte får komma med synpunkter och funderingar utan denna tråd ska endast innehålla uppmuntrande tillrop till TS? Är TS fullständigt hjälplös och utelämnad och helt ur stånd att ta till sig andra tankar än sina egna? Den som ser på TS på det viset gör väl ner henne totalt? Jag föreställer mig att hon kan tänka själv.

Ts kan tänka själv. En annan sak är att skriva ner det hon menar. Du kanske inte har läst hela tråden.

Konstruktiva råd är också bra varvat med uppmuntran. Hade vi varit i den situationen, hade vi också behövt lite fingertoppskänsla och omtanke.
  • Anonym (Fint men...)
    Anonym (mor) skrev 2015-01-19 08:03:27 följande:

Ett? Och vad ska TS göra med det provet? Gå till SOC och visa upp det och säga -"Titta här, detta datum då detta prov togs var jag spik nykter"?

Det blev bra och grundligt förklarat för oss hur det provet fungerar, tidigare tråden.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Fint men...) skrev 2015-01-19 08:14:20 följande:
    Ts kan tänka själv. En annan sak är att skriva ner det hon menar. Du kanske inte har läst hela tråden.

Konstruktiva råd är också bra varvat med uppmuntran. Hade vi varit i den situationen, hade vi också behövt lite fingertoppskänsla och omtanke.
    Ja men du står ju för uppmuntran så det räcker så då väljer jag att försöka med "konstruktiva" råd! T ex så är det inte lönt att TS kommer travande med ett blodprov utan hon måste insistera på att regelbundet få ta blodprov för att påvisa sin nykterhet. Detta måste göras under en längre period för att ha ngn som helst betydelse. Inte alls säkert att SOC är ett dugg intresserade av att följa upp henne.
  • Anonym (Fint men...)

Tack för det. Roligt att det syns. Visa omtanke för en annan människa är det bästa man kan göra för den. Det innebär att ge råd också. Man kan göra båda sakerna. ;)

Jag ger dom råden , jag tror är bra för ts också. Provet är bra att göra. Självklart är provet en del av deras hembesök. Dom ska väl dit för att reda ut saker och hjälpa ts. Du har ju skrivit och gett beröm till soc också, för just den välvilja det också visar. Ja, du vet kanske mer om provet än mig, men det är ändå så att ts visar att hon kan tänka själv , och gör det hon kan i nu läget för att visa att hon tar det här på allvar och vill lösa detta problem kring anklagelse om alkoholmissbruk.

Attityd till saker och ting kan ha en större betydelse än man tror.

Bra attityd kan ge större framgång i det man vill uppnå. Så ts visar att hon vill ordna detta om hon har en ödmjuk attityd till detta. Så funkar det med annat också ...

• Anonym (mor)
    Frallan124 skrev 2015-01-18 13:22:21 följande:
    Det finns inga socialsekreterare som är 20 år gamla. Det krävs högskoleutbildning på 3,5-4 år för att arbeta som det. Socialtjänsten anklagar inte folk till höger och vänster på måfå....de utreder ansökningar om stöd och hjälp eller orosanmälningar angående barn. Jag antar att det i ditt fall handlar om någon form av anmälan som de antagligen delgivit dig innehållet i? Om du inte har några problem eller något att dölja så har du heller ingenting att oroa dig för då detta kommer att visa sig i deras (läs er utredning) Du är högst delaktig i den och kan i allra högsta grad påverka utfallet i utredningen genom ditt eget deltagande. Försök fokusera på barnen istället för agg mot dem så kommer det att gå bra. Lycka till!
  • Anonym (mor)
    Dr Mupp skrev 2015-01-18 12:44:08 följande:

Din text är osammanhängande.

Har du nån diagnos? Din tolkning av skriven tex får mig att fundera på autism eller utvecklingsstörning,  Även det faktum att du skriver väldigt osammanhängade får mig att fundera på just utvecklingsstörning. 

Har någon anmält till socialen att du dricker? 

Hur ofta dricker du och hur mycket? 

Hur gamla är dina barn och var är de när du dricker? 

Var finns pappan? 

Är du på behandlignshem eftersom du skriver om personal som dricker vin till lunchen på behandlignshemmet. Varför är du på behandlignshem? 

• Anonym (mor)

Förutom min eloge till alla underbara hårt arbetande BVC-sköterskor där ute vill jag också ge en dito till alla SOC-sekreterare runt om i landet! Så mkt skit som denna yrkesgrupp får ta.

• Anonym (Fint men...)

Precis! Detta utgår jag ifrån också. Soc måste alltid följa upp anmälningar. Det gör dom på hembesöket, där dom lyssnar på vad ts har att säga om anklagelsen. Och hur det fungerar för henne med barnen. Dom kan inte förutsätta att det är hon som är skyldig. Det finns också dom som blir falskt anklagade. Barnets bästa är alltid i första rummet. Därför är en utredning nödvändig.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (mor) skrev 2015-01-19 08:56:50 följande:
    Varför svara på frågor som inte berör mig ?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-01-19 09:14:54 följande:

Varför svara på frågor som inte berör mig ?

Mer än oros anmälan om alkohol missbruk , fast resten ja det berör mig inte eftersom jag knappt druckit men ser inget fel i att ha roligt och trevligt då och då i vilket fall som helst .
Svar på tråden Anklagad sv soc