• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Solidaritet
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 15:12:14 följande:
    Förlåt mig. Trodde du hade mer koll. 

* Partier har partiprogram för att tydliggöra sin politik. Givetvis hoppas de att det attraherar så många som möjligt. Men det är inte unikt för SD. Så jag gissar att du anser att man inte kan lita på NÅGOT partiprogram?

* De facto betyder inte alls fakta. sv.wikipedia.org/wiki/De_facto "De facto handlar om hur något är i praktiken. Det behöver inte ha någon motsvarighet i lagtexter eller andra regler ? vare sig skriftliga eller muntligt uttalade." 

* Jaså? Har de det? I dina ögon då eller? Exakt vad består rasismen av? Minskad invandring är i sig inte rasistiskt. 
    Du är ursäktad. 

Vilka skulle de attrahera om inte väljare? 

Självklart kan man inte läsa ett partiprogram och sedan anse att man har bilden klar för sig. Hur de röstar i riksdagen då läget är skarpt är en bra indikator på om de lever upp till sin ideologi eller inte. Debatter är svårare, för där bör du kunna resonera logiskt för att hänga med. 

Jag skulle kunna räkna upp otaliga tillfällen då SD företrädare uttalat sig rasistiskt, något som ständigt uppmärksammas i media. Även i olika intervjuer och i riksdagsdebatter hasplar de ur sig diverse avslöjande grodor med jämna mellanrum. De är tydligt rasistiska i sin ideologi, i partiprogrammet finns med något dravel om nedärvd essens eller något liknande. Jag tänker inte leta fram informationen till dig, är du verkligt objektiv så gör du dina egna efterforskningar. 

Att någon ens försöker förneka rasismen i SD är för mig en gåta. 
    Men lycka till med det. 
  • Vitrysk hockeyhjälte

Det här med att SD "svikit pensionärerna" är ju också ett rätt enfaldigt argument som av någon anledning alltid kommer från vänster.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Fana
    kenneth768768 skrev 2015-01-19 15:13:05 följande:
    Men hatar dina släktingar innerligt invandrare, eller är det "enbart" att de inte vill säga chokladboll? Eller så hänger dessa två saker ovedersägligt ihop.
    Det finns nog personer som säger inte säger chokladboll utan den andra, äldre benämningen på bakelsen, liksom andra uttryck, av okunskap/slentrian. Man råkar "för att det alltid har hetat".... 

Men mina släktingar argumenterar som om de är kränkta för att de inte "får" säga n*boll. Vem är det som har störst rätt att känna sig kränkt liksom??

De uttrycker sig rasistiskt i flera sammanhang och tycker sig ha rätt att nedvärdera människor med annan etnisk bakgrund än de själva. Länkar till rasistiska sajter på fb, länkar till artiklar om brott som misstänks ha begåtts av mörkhyade personer för att alla ska inse att "såhär kan vi inte ha det, ut med dem!", uttalar sig öppet islamofobiskt, hälsar till mig från en riktig sverigedemokrat osv... Listan kan göras hur lång som helst. 
  • Anonym (som vanligt)
    Solidaritet skrev 2015-01-19 15:33:40 följande:
    Du är ursäktad. 

Vilka skulle de attrahera om inte väljare? 

Självklart kan man inte läsa ett partiprogram och sedan anse att man har bilden klar för sig. Hur de röstar i riksdagen då läget är skarpt är en bra indikator på om de lever upp till sin ideologi eller inte. Debatter är svårare, för där bör du kunna resonera logiskt för att hänga med. 

Jag skulle kunna räkna upp otaliga tillfällen då SD företrädare uttalat sig rasistiskt, något som ständigt uppmärksammas i media. Även i olika intervjuer och i riksdagsdebatter hasplar de ur sig diverse avslöjande grodor med jämna mellanrum. De är tydligt rasistiska i sin ideologi, i partiprogrammet finns med något dravel om nedärvd essens eller något liknande. Jag tänker inte leta fram informationen till dig, är du verkligt objektiv så gör du dina egna efterforskningar. 

Att någon ens försöker förneka rasismen i SD är för mig en gåta. 
    Men lycka till med det. 
    Så otroligt bra skrivet

• Solidaritet
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 15:37:00 följande:

Det här med att SD "svikit pensionärerna" är ju också ett rätt enfaldigt argument som av någon anledning alltid kommer från vänster.

Att tro på SD från början var rätt enfaldigt om du frågar mig. 
  • Anonym (Mmm)

Varesig att man gillar SD eller inte så har man rätt till sin åsikt. Men man måste inte sitta och snacka om det med andra, eller uttala sig rasistiskt.

Själv är jag helt politiskt ointresserad. Och uppskattar inte snack om politik. Jag är även helt ointresserad av sport och uppskattar inte att prata om det. Och jag är helt emot religion och därför uppskattar jag inte om att höra/prata om religion.

Men tror du människor bryr sig om min önskan? Nä! Dom snackar ändå om skiten och det gör mig förbannad och stött! That's life!

• Vitrysk hockeyhjälte
    Solidaritet skrev 2015-01-19 15:39:51 följande:
    Att tro på SD från början var rätt enfaldigt om du frågar mig. 
    Att tro på politiker överhuvudtaget är dödsdömt.

SD har en kärnfråga: invandringen. Klart som tusan de då går all in för att få till stånd en förändring i just det området av politiken, eftersom det är det deras väljare framför allt förväntar sig. Jag har svårt för det där när man hittar på argument för att sänka SD och låtsas som om övriga partier inte funkar ungefär likadant (det är väl mer regel än undantag att partier kompromissar med sina vallöften när det kommer till kritan), speciellt som det faktiskt finns tillräckligt med angreppspunkter mot SD man inte behöver fabricera på det sättet.
  • Anonym (som vanligt)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 15:37:00 följande:

Enfaldigt? Jaha här kommer lögnerna för om du nu är det minsta insatt så vet du ju att SD röstade med alliansen när det gällde att förbättra det för pensionärerna och förslaget röstades ner. Då var alliansen vid makten sen när Rdögröna var vid makten och pensionärerna skulle få det bättre så vet vi ju alla vad SD gjorde då, då visade man tydligt att man är enfrågesparti och att allt handlade om invandringen och förbättringarna gick inte igenom den gången heller.

Så frågan är varför ljuger du om saker, eller är det så att du inte är så insatt i vad ditt parti gör?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:44:20 följande:
    Enfaldigt? Jaha här kommer lögnerna för om du nu är det minsta insatt så vet du ju att SD röstade med alliansen när det gällde att förbättra det för pensionärerna och förslaget röstades ner. Då var alliansen vid makten sen när Rdögröna var vid makten och pensionärerna skulle få det bättre så vet vi ju alla vad SD gjorde då, då visade man tydligt att man är enfrågesparti och att allt handlade om invandringen och förbättringarna gick inte igenom den gången heller.

Så frågan är varför ljuger du om saker, eller är det så att du inte är så insatt i vad ditt parti gör?
    Oj, du låter nästan lite arg tycker jag. Ta några djupa andetag och försök formulera om ditt inlägg.
  • Solidaritet
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:44:20 följande:

Retorisk fråga: 
    Har du någonsin stött på någon SD anhängare som har koll på vad partiet gör?
Svar på tråden Sd-släktingar