• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (som vanligt)
    Froststar skrev 2015-01-19 23:36:11 följande:
    Jag vet inte om det verkligen är flest lågutbildade oh wt inom SDs väljarkår. Däremot vet jag att de som är utbildade och någotsånär intelligenta kan bemöta avvikande åsikter med välgrundade fakta som stödjer deras egen sak samt så kande argumentera för sin sak. Det är enbart personer som är icke så vältaliga och rätt så dumma som avfärdar andra med olika epitet för att slippa bemöta kritik. Det är ju inte så konstigt egentligen, det ligger ju i den mänskliga naturen att bete sig på det viset.

SD är som vilket parti som helst, ja. De har ett partiprogram, de har en hel drös med väljare, de har vissa vettiga förslag och andra ganska så korkade och de har faktiskt rätt många fler väljare än andra partier. Då är det väl inte så konstigt att det finns både civiliserade och andra, mindre civiliserade personer bland dem. Ungefär som hon sosseAnna som är rasist och kallade vakterna för nedsättande rasistiska ord och pucklade på dem med knytnävarna. Menar du att därmed är sossarna rasister? Och misshandlar invandrare? Eftersom SSUordföranden är tydligen rasist och misshandlar invandrare?

Så hur menar du att SD inte skulle vara som vilket annat parti som helst? Dessutom har jag inte lyckats hitta något rasistiskt i deras partiprogram. Och hittills har ingen kunnat påvisa det heller för mig.
    Så du menar att så länge det inte står rent ut i partiprogramet att dom är rasistiskta så gör det inget om dom kommer med rasistiska motioner om register, har en vicetalman som utalar sig om vilka som är svenskar eller inte, eller om högt uppdsatta i partiet sprungit omkring med järnrör eller adnra som burit nazistarmbindlar, flera politker som blir avslöjade med att uttala sig rasitiskt anonymt på nätet och även kalla sina väljare dumma, politiker med kopplingar till hatsiter som Avpixlat etc etc etc etc etc etc etc - allt det här är alltså ok och inte rasitiskt enligt dig då det inte står i SD's officiella partiprogram att man är rasister.

En liten undran.. vad krävs då för att vara rasistisk enligt dig/er då?
    Det skulle vara intressanta att se era defintationer på rasism.

• Anonym (frälst och god)
    KillBill skrev 2015-01-19 22:26:33 följande:
    Vad är det du inte förstår? Man utsätter inte sina barn för rasism, främlingsfientlighet, homofobi etc. En bra förälder ger sina barn en sund värdegrund.
    Ursäkta att jag lägger mig i men man ska fostra sina barn till att vara goda medborgare MEN man ska inte inbilla dem att alla människor är snälla och trevliga och bara vill väl hela tiden! Då blir barnen naiva våp som bara flinar inställsamt och hamnar längst ner på skalan.
    Anonym (KännerSDare) skrev 2015-01-19 22:43:30 följande:

Alla Sverigedemokrater är inte rasister.
    Själv har det bara räckt med att jag kritiserat ansvarslös invandring som även drabbar invandrarna själva då Sverige inte har tillräckligt med resurser för att kunna ta hand om andra, samt kritisera fundamental Islamism för att jag skulle bli stämplad som nazist och därmed även Sverigedemokrat av ett par PK nissar i min FB lista. Det tycker jag är att överdriva och urvattna ordet rasism som i mitt huvud och även i Sverige innebar bara för 20 år sedan att man enbart såg ner på eller hatade en person på grund av dess hudfärg eller nationalitet. Nu är alla nazister och Sverigedemokrater som kritiserar invandringspolitiken eller ISIS/Boko Haram/Hamas/Al Quaida/Jihad/PLO/Al Aqsa och andra fundamentalist islamism terror grupper med anhängare som slaktar kristna, homosexuella och andra oliktänkande på löpande band i alla länder där Islam styr. 
    Jag är inte rasist, jag ser inte ner på människor eller tycker de är mindre värda oavsett var de kommer ifrån, men detta gäller även människor som har olika politiska åsikter. Annars har ordet tolerant i mina ögon förlorat sin betydelse.
    Då jag fortfarande hade FB så hade jag en salig blandning av SD:are, Vänsterpartister, Moderater, Miljöpartister, Socialdemokrater och även folk som saknade politisk åsikt där, ingen av dem behandlade jag illa eller såg ner på. Och gäller toleransen bara till en viss gräns så är det inte tolerans vi snackar om.
    I Sverige så FÅR man inte alltid tycka annorlunda än majoriteten, utan att bli lynchad och nazist stämplad av svenska medier, verkar det som. Och det skrämmer mig. Mer än Sverigedemokraterna.
    Nu har jag sagt mitt. Ber för Sverige, bli inte förvånade om Sverige får uppleva liknande terrorist attentat som i Frankrike. Det är priset vi får betala för att våra politiska ledare och många andra människor både förkastat Gud och drivit en ansvarslös invandrings politik av människofruktan, samt hånat kristna och stämplat alla som varnat om ansvarslösa invandringspolitiken som nazister. För att inte tala om allt annat som jag inte orkar gå in på just nu, det är bara att se dig omkring i Sverige så ser du.

Inte gör det ngt här i gamla Svedala om några personer får sätta livet till? Huvudsaken att man INTE röstar på SD som inte "står för alla människors lika värde"! (de där som kommer att få sätta livet till (BOMB-säkert) har säkert sig själva att skylla och var säkert SD:are) ("typ")
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (frälst och god) skrev 2015-01-20 06:32:29 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i men man ska fostra sina barn till att vara goda medborgare MEN man ska inte inbilla dem att alla människor är snälla och trevliga och bara vill väl hela tiden! Då blir barnen naiva våp som bara flinar inställsamt och hamnar längst ner på skalan.
    Men det är väl ändå en enorm skillnad att informera dom och utsätta dom för de hemskheter som finns i världen. Bara en störd människa skulle utsätta sina barn för det.
    Jag utgår tex från att du informerar dina barn om pedofiler utan att bjuda hem pedofiler på middag.

Sen anser jag det inte heller sunt att rangornda barn efter skalor där någon ska hamna högst upp och någon längst ner, det är i klass med att rangordna människor efter hudfärg och religion
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-20 06:49:47 följande:
    Men det är väl ändå en enorm skillnad att informera dom och utsätta dom för de hemskheter som finns i världen. Bara en störd människa skulle utsätta sina barn för det.
    Jag utgår tex från att du informerar dina barn om pedofiler utan att bjuda hem pedofiler på middag.

Sen anser jag det inte heller sunt att rangornda barn efter skalor där någon ska hamna högst upp och någon längst ner, det är i klass med att rangordna människor efter hudfärg och religion
    Du får "rangordna" bäst du vill. Jag sätter mina egna barn främst och högst och jobbar endast för deras bästa. Självklart beter man sig ändå respektfullt mot andra människor men i det ingår inte att buga för pöbeln och skrapa med foten för idioter.
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (frälst och god) skrev 2015-01-20 06:51:47 följande:
    Du får "rangordna" bäst du vill. Jag sätter mina egna barn främst och högst och jobbar endast för deras bästa. Självklart beter man sig ändå respektfullt mot andra människor men i det ingår inte att buga för pöbeln och skrapa med foten för idioter.
    Nu vet jag inte varför du säger så då man kan läsa  att jag motsätter mig rangordning, jag ifrågasatte varför man ens ska sätta barn på en skala.

Jag tycker inte man ska använda ord som skala angåendevare sig vuxna eller barn, Det är fel om barn för lära sig att vissa är bättre och vissa är sämre, att vissa inte räknas pga av.. ja pga av vad? vad är det som gör att man hamnar nederst på skalan enligt dig? och vilka är det som du anser vara pöbeln och varför? 

Jag vill gärna höra din åsikt och försöka förstå varför du tycker som du gör
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-20 06:58:53 följande:
    Nu vet jag inte varför du säger så då man kan läsa  att jag motsätter mig rangordning, jag ifrågasatte varför man ens ska sätta barn på en skala.

Jag tycker inte man ska använda ord som skala angåendevare sig vuxna eller barn, Det är fel om barn för lära sig att vissa är bättre och vissa är sämre, att vissa inte räknas pga av.. ja pga av vad? vad är det som gör att man hamnar nederst på skalan enligt dig? och vilka är det som du anser vara pöbeln och varför? 

Jag vill gärna höra din åsikt och försöka förstå varför du tycker som du gör
    T ex så har jag två välartade döttrar som suttit som tända ljus i skolan i alla år (de är vuxna nu och högutbildade). Hela skoltiden har de tvingats stå ut med störande elever i skolan. Ett satans liv stundtals och lärare som gråtande sprungit ut. Elever på gymnasienivå som alltid kommer "ramlande" in i klassrummet en kvart in i lektionen. På mellanstadiet hade min yngsta dotter (lugn och väluppfostrad) placerats vid klassen värsta rötägg för att ha en "lugnande effekt". Min dotter orkade inte gå till skolan vissa dagar och jag fick se till att denna "Ahmed" (han hette så) fick ngn annan bänkkamrat. Som sagt jag sätter mina egna barn främst. Du kanske skulle uppmuntrat din dotter och sagt att lille Ahmed behöver ditt stöd och sätt ditt skolarbete åt sidan och hjälp honom? men sådan är inte jag.
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (frälst och god) skrev 2015-01-20 07:07:03 följande:
    T ex så har jag två välartade döttrar som suttit som tända ljus i skolan i alla år (de är vuxna nu och högutbildade). Hela skoltiden har de tvingats stå ut med störande elever i skolan. Ett satans liv stundtals och lärare som gråtande sprungit ut. Elever på gymnasienivå som alltid kommer "ramlande" in i klassrummet en kvart in i lektionen. På mellanstadiet hade min yngsta dotter (lugn och väluppfostrad) placerats vid klassen värsta rötägg för att ha en "lugnande effekt". Min dotter orkade inte gå till skolan vissa dagar och jag fick se till att denna "Ahmed" (han hette så) fick ngn annan bänkkamrat. Som sagt jag sätter mina egna barn främst. Du kanske skulle uppmuntrat din dotter och sagt att lille Ahmed behöver ditt stöd och sätt ditt skolarbete åt sidan och hjälp honom? men sådan är inte jag.
    Jag förstår att du är arg och ledsen över den situationen men du hade ju självklart blivit lika upprörd och arg om barnet hetat Johan eller hur?

Problemet du skriver är tyvärr heller inte ovanligt och är lika vanligt när det gäller svenska barn, det som ofta är gemensamt är att det är bråkiga killar och att de lite tystare och mer skötsamma används som dämpare..

Jag tycker det är helt fel när man gör som när det gäller dina döttrar absolut, men återigen kanske ska man klandra de vuxna som hanterade situationen fel och inte barnet oavsett vad han heter för det ligger ju på de vuxna att sköta situationen, sen att inte alla lärare gör ett bra jobb betyder ju inte heller att alla lärare är dåliga.

Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-20 07:23:30 följande:
    Jag förstår att du är arg och ledsen över den situationen men du hade ju självklart blivit lika upprörd och arg om barnet hetat Johan eller hur?

Problemet du skriver är tyvärr heller inte ovanligt och är lika vanligt när det gäller svenska barn, det som ofta är gemensamt är att det är bråkiga killar och att de lite tystare och mer skötsamma används som dämpare..

Jag tycker det är helt fel när man gör som när det gäller dina döttrar absolut, men återigen kanske ska man klandra de vuxna som hanterade situationen fel och inte barnet oavsett vad han heter för det ligger ju på de vuxna att sköta situationen, sen att inte alla lärare gör ett bra jobb betyder ju inte heller att alla lärare är dåliga.
    Snick snack. Att ungen hette "Ahmed" är en tillfällighet. Nämnde det bara. Hade inte gjort ngn skillnad om det varit ett vitt rötägg som hetat Kalle. Mina döttrar har haft som vana att alltid sätta sig längst fram närmast läraren och på så sätt har de kunnat klara sig genom skoltiden.

Nu är vi rejält OT här inser jag. Ursäkta mig. Tråden handlar ju om hur man ska förhålla sig till ev SD-släktingar! De ska man bojkotta, hatbomba och utesluta ur gemenskapen är mitt goda råd. Tjing!

Svar på tråden Sd-släktingar