• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (mpare)

Jag är ungefär i en sån sits. Min familj och de närmsta är SD-sympatisörer och minst två röstade SD.
    Jag är själv miljöpartist och stör mig otroligt på vissa uttalanden, så har blivit högljudda diskussioner några gånger.
    Så hädan efter väljer jag att inte prata om sådant då det endast leder till dålig stämning och bråk.

Jag är medveten om att alla inte kan hålla med mig. Men orkar inte med trångsyntheten som lyser igenom i många SD-kommentarer.
    Men för det orkar jag inte med alla som ska vara så extremt politiskt korrekt heller. Det är som om det är mode att vara otroligt pk just nu.

Extremister åt båda hållen, stör mig lika mycket på båda. Men kan inte sluta umgås med min familj på grund av deras politiska åsikter heller.

• Anonym (Hej)
    Fool skrev 2015-01-19 20:17:30 följande:

Knappast, den som i särklass skördat mest offer i världen är kapitalismen och kolonialismen som skulle kunna klassas som kapitalism, faktum är att kapitalismen dagligen skördar tusentals dödsoffer runt om i världen direkt eller indirekt.

Jag kan belysa med två exempel...

1) Massutrotningen av infödingar i HELA Amerika, hur många dog då? Tror faktisk både Stalin och Hitler ligger i lä där

2) Irak, som man bombade sönder i två omgångar för oljans skull och som nu tack vare det dras med avarter av extremistiska islamister (IS) , för att inte tala om alla civila som fick sätta livet till under bombningarna och efter bombningarna i form av svält och sjukdomar.

För att vara någon som säger sig vara påläst så är det ganska märkligt att du missade det? Men iof för att vara påläst påläst på riktigt så krävs det att man tar åt sig information på ett objektivt sätt, annars läser ser man ju bara det man vill se.

Sen är det ganska ointressant vad Stalin gjorde då , Hitler gjorde då, när vi pratar om SD så pratar vi om 2015

Du känner inte att det är beklämmande att du sympatiserar men de kapitalister/globalister som förespråkar mångkultur och globalisering? Vem tror du tjänar pengar på krig ? Vem tror du tjänar pengar på högbelåning i Sverige , vem får betalt när de har lånat ut alldeles för mycket lossas-pengar utan säkerhet? Vem betalar jo vanligt folk!
  • Anonym (lika värde)

Jag skulle helst se ett samhälle där alla kan tycka vad de vill utan att bli mobbade, hetsade emot eller vad man nu vill kalla det.

Om jag inte tycker som du ska jag vara tyst då eller? Vem bestämmer vilka åsikter vi ska ha då?

• Trinity78

Makens syster och hennes man är både rasistiska, sexistiska och homofoba. Jag har sagt nej till umgänge med dem och maken håller med om det. Våra barn ska inte utsättas för sån skit.

Reproductively challenged
  • kanskedetdu
    Trinity78 skrev 2015-01-19 21:50:42 följande:

Makens syster och hennes man är både rasistiska, sexistiska och homofoba. Jag har sagt nej till umgänge med dem och maken håller med om det. Våra barn ska inte utsättas för sån skit.

Så era barn ska inte utsättas för andra åsikter än dom ni har?
  • kanskedetdu

Försöker ni lära era barn att åsiktsfrihet är farligt?
  • vampyria2

Hur kan man påstå att man står för yttrandefrihet om man tar avstånd i från alla som inte tycker som en själv?
    Vad är det du är så rädd för? Klara du inte av att prata ned några SDare eller vad är problemet?

Det tråkiga här är att man hör aldrig SDare eller rasister säga att de tar avstånd i från människor som inte tycker som dem, det är det alltid vänsterfolk som gör, är det inte de som påstår sig stå för allas lina värde?

Själv röstar jag på MP men har många omkring mig som röstar på både SD och SvP men inte fanken skulle jag ta avstånd i från dem för det, jag tar debatten med dem istället.

• Anonym (sully)

Min sambos barn /tonåringar / befinner sig på yttersta vänsterkanten av samhället
    och dom anser på fullaste allvar att det är deras ANSVAR att försvara sig mot
    rasister, homofober mm med våld. Inga medel är fel. Ytterst obehagligt.
    Politiskt våld kan aldrig vara rätt.
  • Anonym (Hej)

Det där håller jag helt med om, att sedan kasta det på Sd känns tveksamt.

Era släktingar är idioter helt enkelt!
Svar på tråden Sd-släktingar