• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (Anonymous Coward)
    Solidaritet skrev 2015-01-19 15:33:40 följande:
    Du är ursäktad. 

Vilka skulle de attrahera om inte väljare? 

Självklart kan man inte läsa ett partiprogram och sedan anse att man har bilden klar för sig. Hur de röstar i riksdagen då läget är skarpt är en bra indikator på om de lever upp till sin ideologi eller inte. Debatter är svårare, för där bör du kunna resonera logiskt för att hänga med. 

Jag skulle kunna räkna upp otaliga tillfällen då SD företrädare uttalat sig rasistiskt, något som ständigt uppmärksammas i media. Även i olika intervjuer och i riksdagsdebatter hasplar de ur sig diverse avslöjande grodor med jämna mellanrum. De är tydligt rasistiska i sin ideologi, i partiprogrammet finns med något dravel om nedärvd essens eller något liknande. Jag tänker inte leta fram informationen till dig, är du verkligt objektiv så gör du dina egna efterforskningar. 

Att någon ens försöker förneka rasismen i SD är för mig en gåta. 
    Men lycka till med det. 
    Ofta vill politiska partier något mer än att bara få så många väljare som möjligt. Tror man att det bästa är att avveckla kärnkraften skriver man det i sitt program även om opinionen antyder att fler väljare skulle rösta på partiet om man tvärtom skrev att man var för kärnkraft.

Om man hela tiden anpassar sig efter opinionen så är man en vindflöjel, en röstfiskare och en opportunist. 

Ett parti är heller inte enstaka företrädare. Vänsterpartiet är inte Rossana Dinamarca lika lite som SD är Björn Söder. 

Jag förnekar ingenting. Det är mycket möjligt att SD:s företrädare är rasistiska. Men så länge som det inte står i klartext så är inte _partiet_ rasistiskt. Där finns en klar distinktion.
  • Anonym (som vanligt)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 15:46:06 följande:
    Oj, du låter nästan lite arg tycker jag. Ta några djupa andetag och försök formulera om ditt inlägg.
    I vanlig ordning så bemöter man inte det som sägs utan hänfaller istället till att försöka nedvärdera meningsmotståndaren

Du gör bara bort dig själv när du tramsar så där, en taktik människor tar till som  inte kan argumentera eller vill bemöta fakta och istället försöker nedvärdera andra. Snacka om att försöka rikta strålkastarna på annat än att stå för den egna politiken.

Frågan är visste du inte om att SD svikit våra pensionärer eller försökte du bara mörklägga medveteteftersom du undvek att svara på frågan, du är väl medveten om att det är fakta som är väldigt lätt att ta reda på för den som är intresserad av att veta hur det ligger till, Men du kanske räknade med att man som tyvärr många av SD's väljare bara ska svälja allt med hull och hår utan at tta reda på fakta.

• Solidaritet
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 15:50:56 följande:
    Ofta vill politiska partier något mer än att bara få så många väljare som möjligt. Tror man att det bästa är att avveckla kärnkraften skriver man det i sitt program även om opinionen antyder att fler väljare skulle rösta på partiet om man tvärtom skrev att man var för kärnkraft.

Om man hela tiden anpassar sig efter opinionen så är man en vindflöjel, en röstfiskare och en opportunist. 

Ett parti är heller inte enstaka företrädare. Vänsterpartiet är inte Rossana Dinamarca lika lite som SD är Björn Söder. 

Jag förnekar ingenting. Det är mycket möjligt att SD:s företrädare är rasistiska. Men så länge som det inte står i klartext så är inte _partiet_ rasistiskt. Där finns en klar distinktion.
    Jag har inte påstått att partiprogram skräddarsys för att bli så populistiska som möjligt, även om det stämmer till viss del. Man går ned på väljarnas nivå och försöker tilltala en så stor grupp som möjligt. Sådant som är direkt skadligt för partiet utelämnas. 

Jag vet inte riktigt vad det är du argumenterar för här, men i mina ögon är Rossana Dinamarca en förebild, Björn Söder är ett politiskt misstag. Han är heller inte på något vis ensam i sitt parti om att uttala sig rasistiskt eller fascistiskt. BS är i gott sällskap. 

Partiet är rasistiskt, det finns med i partiprogrammet. Nedärvd essens är ett exempel. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:58:10 följande:
    I vanlig ordning så bemöter man inte det som sägs utan hänfaller istället till att försöka nedvärdera meningsmotståndaren

Du gör bara bort dig själv när du tramsar så där, en taktik människor tar till som  inte kan argumentera eller vill bemöta fakta och istället försöker nedvärdera andra. Snacka om att försöka rikta strålkastarna på annat än att stå för den egna politiken.

Frågan är visste du inte om att SD svikit våra pensionärer eller försökte du bara mörklägga medveteteftersom du undvek att svara på frågan, du är väl medveten om att det är fakta som är väldigt lätt att ta reda på för den som är intresserad av att veta hur det ligger till, Men du kanske räknade med att man som tyvärr många av SD's väljare bara ska svälja allt med hull och hår utan at tta reda på fakta.
    Du kallade SD för "mitt parti". Ungefär där slutade jag ta dig på allvar. 

Men jag antar att du är lika besviken på V som nu tycks ha gett upp sitt löfte om vinster i välfärden? Som sagt, att partier kompromissar med sina vallöften (t.ex. genom att ge upp ett eller flera för sådant de anser viktigare) är inte konstigt alls och verkligen inte förbehållet endast SD.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:31:16 följande:
    Men då är det ju pest eller kolera, antingen så är dom rasister eller så är dom socialt handikappade för bara en idiot skulle hålla fast vid ett gammalt förlegat och rasitiskt ord. Så varför skulle man vilja umgås med vare sig rasister eller otrevliga människor inget av det är ju något som man i vill göra, om man nu inte delar deras åsikter vilket en majoritet i Sverige inte gör.
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 15:58:10 följande:

Du känner inte att du motsäger dig själv här?
    Solidaritet skrev 2015-01-19 16:00:29 följande:
    Jag har inte påstått att partiprogram skräddarsys för att bli så populistiska som möjligt, även om det stämmer till viss del. Man går ned på väljarnas nivå och försöker tilltala en så stor grupp som möjligt. Sådant som är direkt skadligt för partiet utelämnas. 

Jag vet inte riktigt vad det är du argumenterar för här, men i mina ögon är Rossana Dinamarca en förebild, Björn Söder är ett politiskt misstag. Han är heller inte på något vis ensam i sitt parti om att uttala sig rasistiskt eller fascistiskt. BS är i gott sällskap. 

Partiet är rasistiskt, det finns med i partiprogrammet. Nedärvd essens är ett exempel. 
    Rossana Dinamarca sysslar med plakatpolitik och är barnslig, arrogant och allmänt populistisk. Tycker hon är så långt ifrån en förebild man kan komma. 

Håller dock med om att Björn Söder är en dåre. Jag tänker inte försvara honom. Men han är inte SD. 

Jag gillar inte att försvara SD heller för den delen. Fast rätt måste vara rätt. Man kan inte hålla på och säga att de är än det ena och än det andra utan bevis. 

ps. Länka gärna till det där med "nedärvd essens". Skulle vara intressant att se det i sin kontext. 

• Anonym (som vanligt)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 16:00:31 följande:
    Du kallade SD för "mitt parti". Ungefär där slutade jag ta dig på allvar. 

Men jag antar att du är lika besviken på V som nu tycks ha gett upp sitt löfte om vinster i välfärden? Som sagt, att partier kompromissar med sina vallöften (t.ex. genom att ge upp ett eller flera för sådant de anser viktigare) är inte konstigt alls och verkligen inte förbehållet endast SD.
    Och fortfarande så bemöter du inte, du kastar ut påståenden som inte är sanna och vägrar bemöta det istället så hänfaller du till tramsig personangrepp för att sen köra med den allra vanligaste taktiken att låtsas om ingenting och inte svara och hoppas det försvinenr av sig själv.
    Trots att du nu indirekt erkänner att jag hade rätt(återigen det är lätt för intresserade människor att ta reda på fakta om saken) så fortsätter du med att försöka rikta strålkastarna åt annat håll istället för att erkänna rakt ut att jag hade rätt och att det bara var dumheter från din sida att påstå att det var trams från vänstern när du mycket väl visste om sanningen.

Om något så är jag mer benägen på att nu istället rösta på V (vilket jag inte gjorde innan) för att valt att sammarbeta för Sveriges bästa, inte direkt något man kan säga om SD som för egen vinnings skull stannade upp hela Sverige och det enda dom lyckades med var att få blocken att samarbeta, något som visar att man hellre samarbetar över blockgränserna än med SD, och det är för att SD är ett extremt parti.

Du har en avatarbild som står för något speciellt och ändå försvarar du ett extremt parti. Lite smaklöst faktiskt

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 16:20:33 följande:
    Och fortfarande så bemöter du inte, du kastar ut påståenden som inte är sanna och vägrar bemöta det istället så hänfaller du till tramsig personangrepp för att sen köra med den allra vanligaste taktiken att låtsas om ingenting och inte svara och hoppas det försvinenr av sig själv.
    Trots att du nu indirekt erkänner att jag hade rätt(återigen det är lätt för intresserade människor att ta reda på fakta om saken) så fortsätter du med att försöka rikta strålkastarna åt annat håll istället för att erkänna rakt ut att jag hade rätt och att det bara var dumheter från din sida att påstå att det var trams från vänstern när du mycket väl visste om sanningen.

Om något så är jag mer benägen på att nu istället rösta på V (vilket jag inte gjorde innan) för att valt att sammarbeta för Sveriges bästa, inte direkt något man kan säga om SD som för egen vinnings skull stannade upp hela Sverige och det enda dom lyckades med var att få blocken att samarbeta, något som visar att man hellre samarbetar över blockgränserna än med SD, och det är för att SD är ett extremt parti.

Du har en avatarbild som står för något speciellt och ändå försvarar du ett extremt parti. Lite smaklöst faktiskt
    Jag vet inte exakt vad det är du vill att jag ska bemöta, eftersom det enda du gör är att kasta skit och hitta på sådant som inte stämmer.

Men okej, det är noterat: du tycker att när SD sviker vallöften är det hemskt och katastrof, medan när t.ex. V gör det är det nästan positivt. Vad man än tycker om SD är det bekymmersamt när folk på allvar tycks anse att olika spelregler ska gälla olika partier. Det beteende ett parti sågas för hyllas ett annat för.

Att SD är ett enfrågeparti är det väl förresten inte särskilt många som förnekar? Jag gör det i alla fall inte.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 16:05:47 följande:
    Rossana Dinamarca sysslar med plakatpolitik och är barnslig, arrogant och allmänt populistisk. Tycker hon är så långt ifrån en förebild man kan komma. 

Håller dock med om att Björn Söder är en dåre. Jag tänker inte försvara honom. Men han är inte SD. 

Jag gillar inte att försvara SD heller för den delen. Fast rätt måste vara rätt. Man kan inte hålla på och säga att de är än det ena och än det andra utan bevis. 
    *suck* men ni förkastar ju alla bevis med motiveringen att journalister bara är ute efter att mobba er, det spelar ju ingen roll hur många bevis ni får ni oignorera ju dom ändå

Vi pratar inte om ett fåtal, du vet ju lika mycket som jag att det är ständigt återkommande skandaler med allt från järnrörsviftande till anonyma rasitiskat näthatande från SD politiker, till naziarmbindlar, til motioner om register, till uttalanden om folkomröstning om invandring osv osv det tar ju aldrig slut

vad krävs för att man ska säga 'nej nu har det gått för långt' alla normala människor hade reagerat, vanligt folk blir arga när politiker i det egna partiet orsakar skandaler men vissa SD väljare tycks vara som en sekt där man bortser från allt som faktiskt är och ursäktar det med att alla bara mobbar er.. Känns lite som Livets Ord över det hela

men nu kanske vi ska sluta gå off topic i TS tråd, många har också missat hennes första mening
Svar på tråden Sd-släktingar