• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 16:31:37 följande:
    vad krävs för att man ska säga 'nej nu har det gått för långt' alla normala människor hade reagerat, vanligt folk blir arga när politiker i det egna partiet orsakar skandaler men vissa SD väljare tycks vara som en sekt där man bortser från allt som faktiskt är och ursäktar det med att alla bara mobbar er.. Känns lite som Livets Ord över det hela
    Tja. Vad krävs för att man ska säga "det kanske behövs kritiska röster mot den nuvarande invandringspolitiken också?" i stället för att helt ge bort frågan till ett i grunden rätt menlöst missnöjesparti med generellt inkompetenta företrädare?

Det är ju där skon klämmer. Det finns inga mellanlägen alls.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (Anonymous Coward)
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 16:31:37 följande:
    *suck* men ni förkastar ju alla bevis med motiveringen att journalister bara är ute efter att mobba er, det spelar ju ingen roll hur många bevis ni får ni oignorera ju dom ändå

Vi pratar inte om ett fåtal, du vet ju lika mycket som jag att det är ständigt återkommande skandaler med allt från järnrörsviftande till anonyma rasitiskat näthatande från SD politiker, till naziarmbindlar, til motioner om register, till uttalanden om folkomröstning om invandring osv osv det tar ju aldrig slut

vad krävs för att man ska säga 'nej nu har det gått för långt' alla normala människor hade reagerat, vanligt folk blir arga när politiker i det egna partiet orsakar skandaler men vissa SD väljare tycks vara som en sekt där man bortser från allt som faktiskt är och ursäktar det med att alla bara mobbar er.. Känns lite som Livets Ord över det hela

men nu kanske vi ska sluta gå off topic i TS tråd, många har också missat hennes första mening
    Jag har klart och tydligt sagt att jag inte är Sverigedemokrat.
  • Anonym (som vanligt)
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 16:29:52 följande:
    Jag vet inte exakt vad det är du vill att jag ska bemöta, eftersom det enda du gör är att kasta skit och hitta på sådant som inte stämmer.

Men okej, det är noterat: du tycker att när SD sviker vallöften är det hemskt och katastrof, medan när t.ex. V gör det är det nästan positivt. Vad man än tycker om SD är det bekymmersamt när folk på allvar tycks anse att olika spelregler ska gälla olika partier. Det beteende ett parti sågas för hyllas ett annat för.

Att SD är ett enfrågeparti är det väl förresten inte särskilt många som förnekar? Jag gör det i alla fall inte.
    Vi är iallafall överens om en sak dvs att SD är ett enfrågesparti

och om vi ska återgå till trådens ämne så är det fortfarande som så att man kan bestämma vem man ska umgås med, men man har ingen rätt att bestämma vilka andra människor ska umgås med.

• Anonym (som vanligt)
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 16:34:23 följande:
    Jag har klart och tydligt sagt att jag inte är Sverigedemokrat.
    Det hade haft större inverkan om du sagt klart och tydligt 'jag är ingen fördomsfull människa'

Men även där så är det ju så att man kan ju påstå det mesta, men man måste också leva upp till det man säger sig vara.

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 16:34:19 följande:
    Tja. Vad krävs för att man ska säga "det kanske behövs kritiska röster mot den nuvarande invandringspolitiken också?" i stället för att helt ge bort frågan till ett i grunden rätt menlöst missnöjesparti med generellt inkompetenta företrädare?

Det är ju där skon klämmer. Det finns inga mellanlägen alls.
    Där har SD sig själva att skylla också. 

Jag törs hävda att om inte SD hade funnits så hade Sverige haft en mer restriktiv invandringspolitik. 

Som det är nu när de övriga politikerna inte kan göra en korrekt lägesanalys så kommer det tyvärr betyda att SD får monopol på det här området. Problemen finns där. Tydliga för alla att se. Att hävda att de inte finns, alternativt tala om att "öppna era hjärtan" kommer att driva mängder av väljare mot SD. Och vad får vi då? Ett gäng idioter som ska styra Sverige... För ja, SD:s politiker är i regel idioter. Kanske i vissa fall även rasistiska idioter. 

Det är ett ordentligt problem att låta SD styra ALLA partier. Ingen vågar närma sig något som skulle kunna vara SD:s åsikt. Beröringsskräcken är total.
    Anonym (som vanligt) skrev 2015-01-19 16:36:50 följande:
    Det hade haft större inverkan om du sagt klart och tydligt 'jag är ingen fördomsfull människa'

Men även där så är det ju så att man kan ju påstå det mesta, men man måste också leva upp till det man säger sig vara.

Jag har överhuvudtaget inte gett uttryck för någon av mina egna åsikter i den här tråden. Alla eventuella fördomar du tycker att du har uppfattat är hjärnspöken. 

Det enda jag sagt är att SD formellt sett inte är ett rasistiskt parti.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 16:38:57 följande:
    Där har SD sig själva att skylla också. 

Jag törs hävda att om inte SD hade funnits så hade Sverige haft en mer restriktiv invandringspolitik. 

Som det är nu när de övriga politikerna inte kan göra en korrekt lägesanalys så kommer det tyvärr betyda att SD får monopol på det här området. Problemen finns där. Tydliga för alla att se. Att hävda att de inte finns, alternativt tala om att "öppna era hjärtan" kommer att driva mängder av väljare mot SD. Och vad får vi då? Ett gäng idioter som ska styra Sverige... För ja, SD:s politiker är i regel idioter. Kanske i vissa fall även rasistiska idioter. 

Det är ett ordentligt problem att låta SD styra ALLA partier. Ingen vågar närma sig något som skulle kunna vara SD:s åsikt. Beröringsskräcken är total.
    Nej, SD har ju inte tillfört direkt någonting, det håller jag med om. Men så länge SD:s valframgångar inte tas som något annat än en intäkt på att 13 procent av Sveriges befolkning är lågpannade rasister som inte vet sitt eget bästa kommer de knappast mattas heller.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Letitia
    Anonym (dra) skrev 2015-01-18 13:21:34 följande:

Mitt ex.sambo röstade på SD..... han är mitt ex idag av den anledningen.

Vi har även två barn tillsammans.

Du menar att du lät dina barn bli separationsbarn, p.g.a. att ditt ex röstade på ett annat parti än du..? Spöke
  • Solidaritet
    Anonym (Anonymous Coward) skrev 2015-01-19 16:40:25 följande:

Jag har överhuvudtaget inte gett uttryck för någon av mina egna åsikter i den här tråden. Alla eventuella fördomar du tycker att du har uppfattat är hjärnspöken. 

Det enda jag sagt är att SD formellt sett inte är ett rasistiskt parti.

Det verkar ju ändå som om du tycker att Rossana Dinamarca är barnslig och kör med plakat politik eller hur det var, och att BS är en dåre. Det måste väl ändå kvalificera sig som åsikter och värderingar, eller?

SD är formellt ett rasistiskt parti. 
  • Anonym (frälst och god)
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-18 13:19:26 följande:

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

Jag tror inte att du och din sambo passar ihop. Helt klart kan ni inte ha samma värdegrund när han kan umgås med rasister. Om han på allvar tror på alla människors lika värde så ska han vända de otrogna ryggen NU!
Svar på tråden Sd-släktingar