• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Sofie mamma till 2 prinsar
    Annapanna2 skrev 2015-03-14 17:04:38 följande:
    Hur länge var du sjukskriven? Min läkare har frågat varje gång hon ringt om jag verkligen ska jobba. Och nu känner jag att jag nog inte kan det. Dom förberedde mig på det redan från början, att många behöver sjukskrivas ett tag. Har ett väldigt fysiskt och osäkert jobb så det är svårt att hinna undan och äta och testa blodsockret.
    Är inte helt säker på från vilken vecka jag gick hem men säkerligen runt vecka 12 och sedan fram till födseln.
  • Fru Hermelin
    Tramses skrev 2015-03-15 07:26:47 följande:

Jag har blivit lite smått besatt av stark mat. Vräker i mig ostfyllda chilifrukter, jalapenos och kryddar det mesta med chili.

Vaknar upp på morgonen med världens magknip och tänker att ja, då var det kört nu då. Måste vara mf. Men nej, hittills har magknipet gått över efter en stund på toa. Och jag har hittat ett sätt att bota min tröga mage

Haha, ja, jag suktar också efter stark mat. Åt ordentligt starkt i fredags men fick så jäkla ont i magen att jag inte kunde äta ordentligt dagen efter. Så jag har insett att jag nog får stryka stark mat från menyn just nu. Tyvärr!! Jag som ÄLSKAR stark mat.
  • Bullen11

Är också sugen på stark mat, eller framför allt salt kanske. Känner dock redan av lite halsbränna (hade mycket av det i andra halvan av graviditeten förra gången), det kommer tydligen tidigare den här gången....

• Fru Hermelin

Usch, idag är en riktigt svajig dag. Går runt och är jätteirriterad, för att sen känna mig gråtfärdig, sen frustrerad, sen ledsen, sen irriterad igen, trött, nollställd, orolig och så om igen.

Ni som har barn sen tidigare, har ni berättat för dem än? Vi har inte berättat för dottern. Har tänkt göra det till påsk, då har vi sannolikt hunnit med ett KUB-ultraljud, är nästan i v12 och tänker att det är lättare att göra konkret för henne då (hon är 4,5 år). Men jag känner att jag har så himla dåligt samvete för att jag inte orkar nåt. Känner mig som en usel mamma och jag börjar känna ett behov av att förklara för henne varför jag är såhär. Men det hade känts skönt att ha passerat den där magiska v12... Suck, jag vet inte... Hur tänker ni?

• Ammee

Var ett tag sen jag skrev, går in i v 9 nu. Jag är sååååååå trött! Lägger mig 21-22 varje kväll & kliver upp 7, men har ingen ork till något :( så trist & jobbigt. Usch nu vill jag vara i v 15-20 och ha lite mer ork.

• Tramses

Jag har två barn innan, en kille på 4,5 och en tjej på 2,5.

Jag tror att vi berättar för dem samtidigt som vi berättar för våra föräldrar, efter v 12. Tänkte att min födelsedag den 19/4 är en bra dag. Då är jag i v 13+2.

Får se om jag lyckas dölja magen så länge bara. Just nu ser jag mest fet ut. Är ganska smal innan, men nu ser jag riktigt plufsig ut. Började tidigt med de andra två också. Vet ju att det bara är tarmarna som spökar, men det ser verkligen konstigt ut.

• svea74

Jag har en fundering.

Jag vantrivs på mitt jobb (alltså på riktigt så jag är deprimerad och nedstämd jämt) och tänkte försöka sjukskriva mig på deltid eller egentligen vad som helst. Och det tänkte jag redan innan jag blev gravid men...

MEN försökte läsa på Försäkringskassans sida angående föräldrapenningen. Men hittade inte svar på min fundering, nämligen: OM man blir sjukskriven nu, eller får jobba deltid - dvs gå ner i tid och därmed lön - påverkar det min framtida föräldrapenning?

Läste att vissa gravida försöker jobba mer än 100% nu sista halvåret in BF för att dra in så mycket pengar som möjligt och därmed höja sin föräldrapenning.

Vet någon något om detta?

För om så är fallet så får det bli att hänga kvar på jobbet trots depression och vantrivsel och kanske ta extratimmar och diverse andra jobb...

Kram

• LadyViolet
    svea74 skrev 2015-03-15 15:20:16 följande:

Jag har en fundering.

Jag vantrivs på mitt jobb (alltså på riktigt så jag är deprimerad och nedstämd jämt) och tänkte försöka sjukskriva mig på deltid eller egentligen vad som helst. Och det tänkte jag redan innan jag blev gravid men...

MEN försökte läsa på Försäkringskassans sida angående föräldrapenningen. Men hittade inte svar på min fundering, nämligen: OM man blir sjukskriven nu, eller får jobba deltid - dvs gå ner i tid och därmed lön - påverkar det min framtida föräldrapenning?

Läste att vissa gravida försöker jobba mer än 100% nu sista halvåret in BF för att dra in så mycket pengar som möjligt och därmed höja sin föräldrapenning.

Vet någon något om detta?

För om så är fallet så får det bli att hänga kvar på jobbet trots depression och vantrivsel och kanske ta extratimmar och diverse andra jobb...

Kram

Om du blir sjukskriven påverkar det inte din föräldrapenning. Men om du går ner i tid så gör det nog det. Däremot kan det vara så att SGI (det som f-penningen baseras på) är skyddad några månader innan förlossningen oavsett vad. Vet inte hur länge. Läs om SGI på försäkringskassan.se.
  • Bullen11

Har en son på 3,5 år - vi berättad efter VUL i v.8 som visade ett foster med hjärta. Kände att jag ville förklara varför jag är trött och tråkig :P Han tycker nog det ska bli spännande och roligt, men han vill inte ha en bebis som skriker..... hm.... haha. Så fort vi pratar om det på något sätt frågar han om bebisen är klar och ska komma ut nu :) För vår del har det känts bäst att berätta innan KUB - skulle det gå åt skogen ändå den här gången så får vi ta det då helt enkelt!

• mammalovis

Jag hoppas någon har en klok fundering om min dag idag.

Igår kände jag mig stressad, då jag har mycket på jobbet som jag måste fixa tillsammans med en kollega, detta område är nytt för mig. Jag höll på att kräkas flera gånger av att jag känner mig så stressad. Var iväg och träffade en kompis och var bara totalt anti alla kläder vi tittade på, då syftet är att dölja magen tills kub är gjort i alla fall. Jag köpte dock ett gravidlinne som planerat. Vid 21 höll jag på och somna sittandes framför melodifestivalen.

Idag har jag varit energisk och förberett det jag kan inför samarbetet med min kollega. Jag har kört tre maskiner tvätt och varit och handlat innan lunch. Sedan hände något, jag började frysa, jag fick lätt ont i magen på vänster sida och behövde göra tvåan. Allt fortsatte så, efter en liten lunch gick jag och vilade middag med dottern. Nu har jag vilat/sovit några timmar.

Jag vaknade av att jag drömde en mardröm. Fråga mig inte var jag var, men jag drömde att jag fick nyttja en hink i ett rum som toalett. Magen totalt exploderade och jag kom fram till att det nog kom blod också och att det var kört. Känslan i kroppen är total trötthet och nu har även tårarna kommit. Jag har fått febertendenser på 37,5-37,8 (ligger under 36,5 normalt). Alla lukter är fortfarande gräsliga, men jag kunde gå upp utan att behöva tvinga i mig blåbärssoppa för att snabbt häva illamåendet. Jag har nu fått i mig en clementin och hoppas obehagskänslorna ska lägga sig. Helst vill jag bara gå och lägga mig och vakna till en bra dag imorgon.

Tror ni det är en indikation på missfall eller MA eller är det bara en slump av dröm och kroppsliga symtom? Har ni fått känningar fysiskt innan kroppen börjar agera ut? Jag har aldrig haft ett missfall, så jag har ingen aning om hur det känns, mer än det jag läst om akut ont och blod. Ont har jag nog inte längre i alla fall. Jag gissar på 7+5 idag, men troligen några dagar längre om man ska se en tendens från andra graviditeters ul.

Just nu känns väntan lång på kub den 17 april. Jag hoppas att det bara är min hjärna som spelar mig ett spratt. Barnen var hängiga torsdag-fredag-lördag, så det kan ju vara ett virus som drabbat mig fysiskt. Puh. Ge mig styrka så jag orkar ta tag i resten av tvätten samt kan göra en planering för resten av våren på jobbet.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015