• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • sk0skav
    Pojkmamma86 skrev 2015-03-12 19:28:26 följande:

Vi gifter oss i april och är då i vecka 10+4 och funderar på att berätta det på festen genom ett telegram från bebisen i magen. :)

Åh vad roligt. Det tycker jag verkligen ni ska göra :D
  • Missma01
    Tramses skrev 2015-03-12 20:02:24 följande:

Någon undrade varför man vill göra många vul och att man inte vet hur det påverkar bebisen.

Här är mina skäl:

Jag har haft blödningar från och till under hela graviditeten. Sammanlagt ca tre veckor. Det tog 15 månader och många hormonbehandlingar innan jag fick mitt plus.

Pga behandlingarna har jag även fått fyra cystor som fortsätter att växa. De måste kontrolleras för att se om de går tillbaka av sig själva. Bebisen tittas också till samtidigt.

Med sonen fick jag också flera vul, då de trodde att jag hade fått utomkveds. En läkare ville tom lägga in mig för op innan en annan bedömde att det inte alls var utomkveds.

Han är idag en fullt frisk 4,5-åring.

Jag blir jättestressad av alla som säger att man inte vet hur många ul påverkar barnet. Jag kommer att få minst ett par till, oavsett om jag vill eller inte. Alla väljer inte och även om man önskar sig vul så är det oftast av en orsak, försökt länge, haft flera mf, mm.

Då har jag absolut förståelse för att du vill ha extra ultraljud! Jag har dock inte sett så många skriva anledningar till varför, förutom att man är nyfiken, det var därför jag frågade :)
  • kallemaja

Jag vill göra ett tidigt ultraljud för att stilla min oro. Vill ha ett tecken på att bebis lever. Tycker det är alldeles för lång väntan (halva graviditeten) på att få göra ul.

Har aldrig haft MF. Men vill ändå veta så det ser bra ut så man kan njuta lite...

• Zam96

Jag vill ha ett tidigt ul för att jag fått missfall innan och går med en stor oro. Med sonen fick jag tre ultraljud innan RUL på grund av oro, smärta osv. Nu fick jag ett för två veckor sedan där vi såg hjärtslagen men embryot mätte två veckor mindre än väntat vilket får mig att vilja följa upp det för att antingen få hjälp att avsluta graviditeten om det är ett MA eller för att lättare kunna acceptera mitt illamående och trötthet och minska oron och osäkerheten.

• Pojkmamma86

Vi kommer göra ett vul nästa vecka då jag haft två missfall det senaste halvåret. Med mina söner har jag gått på ultraljudet man fick vecka 18 och 32.

• Bullen11

Jag gör VUL eftersom jag haft ett missfall innan vår son. I graviditeten med honom blödde jag lite i början och gick då på VUL i v.8 och v.11 för att kolla att allt var som det skulle. 

Denna graviditet har jag varit på två VUL hittills, ett i v.6 (såg hinnsäck) och ett i v.8 (såg foster + hjärta) eftersom jag i höstas hade en konstaterad ofostrig graviditet som kroppen inte själv uppfattat (hade alltså inte märkt det om jag INTE gjort VUL kring v.7-8) så jag fick ta tabletter för att hjälpa kroppen avsluta den graviditeten. Därav stor oro inför denna, och för mig är det otroligt viktigt att få gå på VUL i början för att se att allt fram tills den dagen ser ut som det ska - det är ju aldrig 100% garanti för att det ska gå bra men det lugnar enormt mycket och jag skulle rekommendera alla att göra det om man är orolig.

Med sonen (snart 4,5 år) gjorde vi totalt 5 ultraljud och han är hur perfekt som helst  :)

• Ammee
    Lazmi skrev 2015-03-12 18:25:28 följande:

Fick reda på idag att jag är rhnegativ, jag som alltid trott jag är positiv. Verkar vara ovanligt, nån mer som har rh-? Nu kommer jag säkert börja oroa mig över det också...

Jag är & det gick fint nör jag fick dotter för 1 år sen. Inget att oroa sig för
  • MalynCazzandra

Jag har massor av symptom på högt och lågt. Mår illa, huvudvärk flera gånger om dygnet, humörsvängningar, trötthet, karpaltunnelsyndrom... Ja och en hel del annat. Hoppas att det går över snart!

• noctura
    MalynCazzandra skrev 2015-03-13 12:12:11 följande:

Jag har massor av symptom på högt och lågt. Mår illa, huvudvärk flera gånger om dygnet, humörsvängningar, trötthet, karpaltunnelsyndrom... Ja och en hel del annat. Hoppas att det går över snart!

Vad tråkigt. Hoppas det får över snart. Krya på dig! :)
  • Annapanna2

Får man skriva av dig lite här? Allt känns lite hopplöst idag. Är i v. 7 och är helt slut... Har fått tabletter mot illamående som bara hjälper litegrann. Har inte fått i mig riktig mat på flera dagar och orkar inte ens klä på mig. Ska det vara såhär?! Kan man få lite pepp som gör allt lite lättare att ta sig igenom den här perioden? Vet ju vad det förhoppningsvis leder fram till men vågar inte hoppas för mycket heller.. Känns så deppigt idag!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015