• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Missma01
    hannap90 skrev 2015-03-12 09:09:42 följande:

Om 2 dagar skall vi berätta för våra föräldrar att de skall få ett litet barnbarn. Bjudit båda föräldrarna till oss på middag. Ska bli superkul men samtidigt nervöst :) Har ni berättat för era nära och kära än, och isåfall hur?:)

Vi berättade för svärfar och hans sambo igår efter att vi varit på inskrivning hos barnmorskan. Vet inte om de blev lite chockade, de sa grattis och att det skulle bli kul men inte så mycket mer än så. Kanske inte helt den reaktionen man trott på men vet att de är glada. Svärfar är dock precis som sin son(min sambo alltså) som funderar och funderar och sen kommer alla frågor så han kommer väl om någon dag med en massa frågor när det börjat sjunka in.

Min sambo och jag fick en tidig gemensam födelsedags present och när svärfar sa nått i stil med att det är ju långt kvar till min födelsedag(fyller i oktober) så sa Sambon att ja men vi kommer att få en annan present då istället och Svärfar fattade direkt, inte hans sambo dock hehe så vi fick säga rakt ut "Vi är gravid". Lite roligt ändå men tror att de blev rätt chockade, de hade nog inte räknat med att vi skulle skaffa barn nu.

I morgon får svärmor veta och på söndag min mamma och hennes sambo. Så nu får man försöka berätta för hela familjen så snart som möjligt så det inte blir att vissa vetat om det flera veckor när någon annan får veta, vill inte att någon ska känna sig mer prioriterad än någon annan.

Vet dock inte hur vi ska säga till resten av familjen men blir nog bara att säga det eller om det passar in i samtalet att lägga in någon ledtråd och se om de fattar :P

Har ni nå planer på hur ni ska berätta för familj och vänner?

• kallemaja

Min man fick veta på alla hjärtans dag..en inslagen gravidsticka och en text... Han blev överlycklig..

Sen vet bara min mamma och hon fick En present från vårt första barn..där det stod "jag ska bli storebror/storasyster" hon dansade och blev helt till sig.....det bästa av allt är att jag filmade hela reaktionen..så vi kan spara i många år framöver och visa pyret i magen...

• Elesif

Vi berättade i lördags efter vårt första vul i vecka 8, 7+5, lite tidigt egentligen men hjärtat slog och allt såg bra ut.

Någon som vet hur ofta man får gå på ultraljud, jag vill hemskt gärna gå i vecka 12 också, jag vill inte vänta tills veckan då man kan se vilket kön det är.

Någon som har någon erfarenhet av det?

• Missma01

Får man fråga varför så många vill gå på flera ultraljud? Vad jag förstått vet de inte med 100% hur det påverkar bebisen. I mitt landsting blir man bara erbjuden ett och det är i v.17-20 sen fler om det behövs säkert. Men undrar bara, varför många av er känner ett behov av att göra flera?

• sk0skav
    hannap90 skrev 2015-03-12 09:09:42 följande:

Om 2 dagar skall vi berätta för våra föräldrar att de skall få ett litet barnbarn. Bjudit båda föräldrarna till oss på middag. Ska bli superkul men samtidigt nervöst :) Har ni berättat för era nära och kära än, och isåfall hur?:)

Jag har beställt nyckelringar med berlocker på där det står Oktober morfar , Oktober Mormor, och ett litet rött hjärta på vardera, som jag ska ge mina föräldrar.

Mamma fyller år i slutet av Mars så hon ska få den som en present vid påsk när vi ses :) .

Pappa ska också få den som en present.

Resten av min familj blir också vid påsk.

Sambons familj, blir någon gång efter påsk. Han väntar gärna så länge som möjligt tills det inte finns några risker kvar och allt för många vet.

Men han nästan tjatar att jag måste ju berätta för någon snart, annars spricker jag :p
  • Fru Hermelin

Jag vet att frågan om jobbet varit uppe tidigare, men jag fick precis frågan rakt ut från min chef. Per telefon, så jag är hemma "sjuk" några dagar.

Har ännu inte berättat på jobbet, tänkte vänta till efter v12 åtminstone (är i v8+0 idag). Dessutom är jag fortfarande provanställd, även om det verkligen känns som en formalitet.

Blev så ställd att jag förnekade det med nåt i stil med "nej, inte vad jag vet".

Känns verkligen inte bra att ljuga på jobbet, hittills har jag ju bara undvikit att säga nåt, men nu är det ju ljug istället. Känns som att jag måste säga det nu. Dessutom är vi ett väldigt litet företag som jobbar tätt ihop och det börjar bli svårt att bortförklara när jag mår så himla risigt... Vill dock inte ta det per telefon.

Hur har ni gjort, eller hur tänker ni? Finns ju en liten oro i och med provanställningen, men båda delägarna på företaget (mina chefer) är själva småbarnsföräldrar och jättenöjda med att ha mig där. Så de BORDE inte reagera dumt. Frågan ställdes heller inte på ett negativt sätt, eller hur man ska säga...

Suck, konstig och oväntad situation detta blev!

• Irlais
    Fru Hermelin skrev 2015-03-12 13:05:10 följande:

Jag vet att frågan om jobbet varit uppe tidigare, men jag fick precis frågan rakt ut från min chef. Per telefon, så jag är hemma "sjuk" några dagar.

Har ännu inte berättat på jobbet, tänkte vänta till efter v12 åtminstone (är i v8+0 idag). Dessutom är jag fortfarande provanställd, även om det verkligen känns som en formalitet.

Blev så ställd att jag förnekade det med nåt i stil med "nej, inte vad jag vet".

Känns verkligen inte bra att ljuga på jobbet, hittills har jag ju bara undvikit att säga nåt, men nu är det ju ljug istället. Känns som att jag måste säga det nu. Dessutom är vi ett väldigt litet företag som jobbar tätt ihop och det börjar bli svårt att bortförklara när jag mår så himla risigt... Vill dock inte ta det per telefon.

Hur har ni gjort, eller hur tänker ni? Finns ju en liten oro i och med provanställningen, men båda delägarna på företaget (mina chefer) är själva småbarnsföräldrar och jättenöjda med att ha mig där. Så de BORDE inte reagera dumt. Frågan ställdes heller inte på ett negativt sätt, eller hur man ska säga...

Suck, konstig och oväntad situation detta blev!

Usch vilken jobbig situation. Nu har du ju ändå nekat så då kan du väl lika gärna vänta till efter v12? Om de är så positiva som det verkar lär det inte påverka din provanställning, men för din egen skull är det ju skönt att berätta när det är säkrare. Det borde de förstå också sen när du berättar.
    Samtidigt är det ju skönt att någon vet när du mår så dåligt. Jag kommer nog berätta för min chef (konfidentiellt dock) nästa vecka eftersom jag mår skit... 
  • MalynCazzandra

Jag längtar efter att berätta för släkt och vänner men det känns så tidigt sen så tror jag att vi kommer få lite skit för att vi skaffa nästa så tätt. Speciellt från min mamma men det borde ju inte påverka jag vet men... Jag har bestämt mig för att vänta till efter vecka 12 iaf. Vilket borde bli i slutet av april eller nåt, är i vecka 8 (7+5). Vi hoppas att vi kan komma på nåt roligt och spännande sätt att berätta för alla!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015