• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Annapanna2
    anna tuva skrev 2015-03-14 12:02:49 följande:
    Mitt andra barn. Har pump o cgm. Första barnet låg jag okej i bs men inte perfekt. Födde vaginalt i v 39 som kom igång naturligt. Han vägde 3900. Han mådde bra o fick inte lågt bs efter födseln. Nu känns det nervöst när det gick så bra sist. Dock hade jag det tufft men skönt att han inte blev påverkad. Jag bor i gbg. Du?
    Skönt att det gick bra! Var det efter födseln blodsockret blev som värst för dig eller? Jag har pump och cgm, men får bara ha den i två veckor konstigt nog... Ingen aning hur det blir utan den. Har haft lite svårt att styra blodsockret nu. Det är vårt första barn och jag är jättenervös! Har väldigt svårt att äta just nu så det är knepigt att styra doserna. Det blir ju lite extra svängigt. Bor i Stockholm!
  • Bullen11
    Letade fram ett par mamma-jeans i garderoben, GUD SÅ SKÖNT! Går in i v.10 imorgon, känns som om jag vågar tro på det här nu :) Har VUL inbokat på tisdag och sedan inskrivning på MVC samma dag men senare på eftermiddagen - kul att det händer grejer! :)
    Hur mår ni andra idag?
  • Sofie mamma till 2 prinsar
    Annapanna2 skrev 2015-03-14 11:54:32 följande:
    Jaså! Då har du ju en hel del erfarenhet! Jag är livrädd att diabetesen ska ställa till allt. Hur har det gått för dig tidigare? Har du blivit igångsatt tidigare? Eller kejsarsnitt? Var bor du?
    Alla mina graviditeter har gått bra trots höga hba1c i början osv! 1:an kom med akut KS i v. 37+5 pga hf, andra med planerat ks i v. 38+3 och tredje i akut snitt pga hf i v. 35+6. Det svåra har varit att jag har legat väldigt lågt mot slutet och haft otroligt lågt insulinbehov vilket har gett en hel del känningar. Jag bor i Östergötland.

Försök att inte oroa dig! Vi brukar vara så bra övervakade av läkare vi diabetiker så det brukar inte vara så mycket krångligare än en vanlig graviditet. ;)
  • Annapanna2
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-03-14 15:04:20 följande:
    Alla mina graviditeter har gått bra trots höga hba1c i början osv! 1:an kom med akut KS i v. 37+5 pga hf, andra med planerat ks i v. 38+3 och tredje i akut snitt pga hf i v. 35+6. Det svåra har varit att jag har legat väldigt lågt mot slutet och haft otroligt lågt insulinbehov vilket har gett en hel del känningar. Jag bor i Östergötland.

Försök att inte oroa dig! Vi brukar vara så bra övervakade av läkare vi diabetiker så det brukar inte vara så mycket krångligare än en vanlig graviditet. ;)
    Skönt att det gått bra! Det gör mig lite lugnare. Hf=havandeskapsförgiftning? Har förstått att vi har ökad risk för det. Ja, hela diabetesteamet kopplades in samma vecka som jag fick plus på stickan, känns skönt med allt stöd! Har svårt att jobba och hålla koll på blodsockret samtidigt bara. Men det ordnar sig säkert! Dom sa det till mig, du är varken den första eller sista med diabetes som blir gravid, och så är det ju såklart. Det behövde jag påminnas om tack för lugnande ord!
  • Sofie mamma till 2 prinsar
    Annapanna2 skrev 2015-03-14 15:09:27 följande:
    Skönt att det gått bra! Det gör mig lite lugnare. Hf=havandeskapsförgiftning? Har förstått att vi har ökad risk för det. Ja, hela diabetesteamet kopplades in samma vecka som jag fick plus på stickan, känns skönt med allt stöd! Har svårt att jobba och hålla koll på blodsockret samtidigt bara. Men det ordnar sig säkert! Dom sa det till mig, du är varken den första eller sista med diabetes som blir gravid, och så är det ju såklart. Det behövde jag påminnas om smile1.gif tack för lugnande ord!
    Med den tredje pluggade jag men de första två grav så blev jag sjukskriven för att kunna hålla koll på sockret. Men det är nog ganska extremt :)
  • anna tuva
    Annapanna2 skrev 2015-03-14 15:09:27 följande:
    Skönt att det gått bra! Det gör mig lite lugnare. Hf=havandeskapsförgiftning? Har förstått att vi har ökad risk för det. Ja, hela diabetesteamet kopplades in samma vecka som jag fick plus på stickan, känns skönt med allt stöd! Har svårt att jobba och hålla koll på blodsockret samtidigt bara. Men det ordnar sig säkert! Dom sa det till mig, du är varken den första eller sista med diabetes som blir gravid, och så är det ju såklart. Det behövde jag påminnas om smile1.gif tack för lugnande ord!
    Jag får bli sjukskriven när jag säger till pga blodsockret då de är ganska svängigt. Har haft cgm i drygt 2 år. Dumt med 2 veckor. Tycker du berättar att det är orättvist att det är så olika vart man bor. Var jobbigt så kanske du får behålla.
  • Annapanna2
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-03-14 15:42:37 följande:
    Med den tredje pluggade jag men de första två grav så blev jag sjukskriven för att kunna hålla koll på sockret. Men det är nog ganska extremt :)
    Hur länge var du sjukskriven? Min läkare har frågat varje gång hon ringt om jag verkligen ska jobba. Och nu känner jag att jag nog inte kan det. Dom förberedde mig på det redan från början, att många behöver sjukskrivas ett tag. Har ett väldigt fysiskt och osäkert jobb så det är svårt att hinna undan och äta och testa blodsockret.
  • Annapanna2
    anna tuva skrev 2015-03-14 17:04:32 följande:
    Jag får bli sjukskriven när jag säger till pga blodsockret då de är ganska svängigt. Har haft cgm i drygt 2 år. Dumt med 2 veckor. Tycker du berättar att det är orättvist att det är så olika vart man bor. Var jobbigt så kanske du får behålla.
    Ja, det känns jättedumt att ha den i bara två veckor. Ska försöka tjata till mig en ny sen! Är jobbigast i första trimestern säger dom, hur tycker du det varit?
  • Tramses

Jag har blivit lite smått besatt av stark mat. Vräker i mig ostfyllda chilifrukter, jalapenos och kryddar det mesta med chili.

Vaknar upp på morgonen med världens magknip och tänker att ja, då var det kört nu då. Måste vara mf. Men nej, hittills har magknipet gått över efter en stund på toa. Och jag har hittat ett sätt att bota min tröga mage

• Mira14
    Tramses skrev 2015-03-15 07:26:47 följande:

Jag har blivit lite smått besatt av stark mat. Vräker i mig ostfyllda chilifrukter, jalapenos och kryddar det mesta med chili.

Vaknar upp på morgonen med världens magknip och tänker att ja, då var det kört nu då. Måste vara mf. Men nej, hittills har magknipet gått över efter en stund på toa. Och jag har hittat ett sätt att bota min tröga mage smile1.gif

Du får alldeles säkert ont i magen av den starka maten
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015