• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • anna tuva
    Annapanna2 skrev 2015-03-13 14:35:36 följande:

Får man skriva av dig lite här? Allt känns lite hopplöst idag. Är i v. 7 och är helt slut... Har fått tabletter mot illamående som bara hjälper litegrann. Har inte fått i mig riktig mat på flera dagar och orkar inte ens klä på mig. Ska det vara såhär?! Kan man få lite pepp som gör allt lite lättare att ta sig igenom den här perioden? Vet ju vad det förhoppningsvis leder fram till men vågar inte hoppas för mycket heller.. Känns så deppigt idag!

Jag känner igen mig. Tyvärr. I morgon går jag in i vecka 12 och har denna veckan kunna jobba hela veckor, känt mig ganska glad då det värsta illamåendet och spyande gått över. Men sover 12 timmar om dagen ännu. Hoppas på bättre o bättre dagar. Vissa mår så kasst. Vissa inte alls. Hoppas du står ut och att det snart blir bättre.
  • Annapanna2
    anna tuva skrev 2015-03-13 14:41:57 följande:
    Jag känner igen mig. Tyvärr. I morgon går jag in i vecka 12 och har denna veckan kunna jobba hela veckor, känt mig ganska glad då det värsta illamåendet och spyande gått över. Men sover 12 timmar om dagen ännu. Hoppas på bättre o bättre dagar. Vissa mår så kasst. Vissa inte alls. Hoppas du står ut och att det snart blir bättre.
    Skönt att det blivit lite bättre! Jag jobbade i måndags och i tisdags men i onsdags var jag helt däckad och mådde så illa.. Usch alltså. Känner mig lite värdelös och fånig som inte orkar jobba men jag orkar knappt diska ens. Hoppas det lättar snart! I helgen får jag väl sällskap av sambon i alla fall. Kul att du kommit till vecka 12, har ni börjat berätta för folk runt omkring er?
  • anna tuva
    Annapanna2 skrev 2015-03-13 14:49:36 följande:
    Skönt att det blivit lite bättre! Jag jobbade i måndags och i tisdags men i onsdags var jag helt däckad och mådde så illa.. Usch alltså. Känner mig lite värdelös och fånig som inte orkar jobba men jag orkar knappt diska ens. Hoppas det lättar snart! I helgen får jag väl sällskap av sambon i alla fall. Kul att du kommit till vecka 12, har ni börjat berätta för folk runt omkring er?
    Inte fånigt alls när man vet hur det är. Men andra kanske har så svårt att förstå.

Har bara sagt till en på jobbet som också är gravid. Men vill vänta till måndag för resten då jag har lönesamtal då :) men i början av veckan fick jag plötsligt en lite kula på magen. Så svårt att dölja nu. Får väl berätta snart :)

Har du berättat?
  • Annapanna2
    anna tuva skrev 2015-03-13 15:08:12 följande:
    Inte fånigt alls när man vet hur det är. Men andra kanske har så svårt att förstå.

Har bara sagt till en på jobbet som också är gravid. Men vill vänta till måndag för resten då jag har lönesamtal då :) men i början av veckan fick jag plötsligt en lite kula på magen. Så svårt att dölja nu. Får väl berätta snart :)

Har du berättat?
    Så är det väl. Överanalyserar lite här hemma i soffan. Vad kul att ni är två! Jag har berättat för min chef och för en kollega. Eftersom jag har varit hemma sjuk en del tror jag att folk kommer börja misstänka något snart. Ska hålla det hemligt ett tag till :) Haha ja, om magen poppat ut är det kanske svårt att dölja! Vi har arbetskläder, tror jag kan dölja det ett tag om jag vill :)
  • Fru Hermelin

Får man skriva av dig lite här? Allt känns lite hopplöst idag. Är i v. 7 och är helt slut... Har fått tabletter mot illamående som bara hjälper litegrann. Har inte fått i mig riktig mat på flera dagar och orkar inte ens klä på mig. Ska det vara såhär?! Kan man få lite pepp som gör allt lite lättare att ta sig igenom den här perioden? Vet ju vad det förhoppningsvis leder fram till men vågar inte hoppas för mycket heller.. Känns så deppigt idag!

Åh, himmel JA! Usch vad jag känner igen mig! Har precis gått in i v9 nu och har varit tvungen att sjukskriva mig från jobbet sen i onsdags. Jag är helt förstörd. Lyckligtvis är jag inte så illamående att jag behöver medicinera men jag är så slut att jag knappt fungerar. Vissa dagar denna veckan har jag inte ens fixat att hålla mig sittades, kroppen väger som bly och jag flåsar som om jag nyss sprungit en mil i 100-meterstempo!

Var hos läkaren för att kolla blodtryck och järnvärde... Blodtrycket var lite lågt men alla värden såg bra ut. Så det är "bara" hormoner. Insett att jag nog måste tala om det på jobbet. Vi är ett så litet företag att det liksom inte går att dölja/bortförklara när jag mår såhär. Tror det kan hjälpa att de vet och förstår varför jag är såhär, att jag inte bara är usel på mitt jobb :/

Försöker prata mycket med de vi berättat för. Tycker det hjälper att prata om det. Blir liksom lättare att försöka bara ta sig igenom det när man får prata om det, höra att det är "normalt" och bli tillsagd av någon utomstående att det är okej att ta det lugnt. För de flesta vänder det ju om några veckor... några veckor till bara... sen borde det lätta! *hoppas*
  • mammalovis
    Tramses skrev 2015-03-12 20:02:24 följande:
    Någon undrade varför man vill göra många vul och att man inte vet hur det påverkar bebisen.
    Här är mina skäl:
    Jag har haft blödningar från och till under hela graviditeten. Sammanlagt ca tre veckor. Det tog 15 månader och många hormonbehandlingar innan jag fick mitt plus.
    Pga behandlingarna har jag även fått fyra cystor som fortsätter att växa. De måste kontrolleras för att se om de går tillbaka av sig själva. Bebisen tittas också till samtidigt.

Med sonen fick jag också flera vul, då de trodde att jag hade fått utomkveds. En läkare ville tom lägga in mig för op innan en annan bedömde att det inte alls var utomkveds.
    Han är idag en fullt frisk 4,5-åring.
    Jag blir jättestressad av alla som säger att man inte vet hur många ul påverkar barnet. Jag kommer att få minst ett par till, oavsett om jag vill eller inte. Alla väljer inte och även om man önskar sig vul så är det oftast av en orsak, försökt länge, haft flera mf, mm.
    Jag hoppas att ingen tyckte jag ifrågasatte varför många göra flera ul här på fl. För mig är det upp till var och en om man önskar göra flera ul, självvalt p g a oro eller medicinskt befogat p g a tidigare missfall, utomkvedeshavandeskap, cystor, tillväxt eller liknande anledningar.

Sedan var det nog jag som först nämnde att man inte vet riskerna med många ultraljud. Därmed skuldbelägger jag absolut ingen. I de fall, det görs på läkar/bm-initiativ ligger det ju en medicinsk bedömning bakom och görs på goda grunder. Jag tror aldrig att man gör ul i onödan om det behövs för fostret eller mammans säkerhet. Sedan tror jag personligen att inverkan är minimal för annars borde ju enäggstvillingar som kollas varannan vecka bli påverkade.

Däremot är det ju tråkigt om man blir jättestressad av att man måste göra många ul. Där tror jag man bara får acceptera och gilla läget. Det kommer finnas oro ändå runt barnet så småningom.
  • mammalovis
    Självklart får du skriva av dig!

Hur hårt illamåendet och ev kräkningar drabbar varierar stort.

För egen del är illamåendet inte så illa, men matlusten är käpprätt åt skogen. Vrålhungrig blir jag med 2-3 timmars mellanrum den vakna delen. Det är så tråkigt att nästan hela dagarna gå och tänka på vad jag kan få i mig härnäst. Nu verkar väl i alla fall den negativa vikttrenden ha vänt. Den gjorde mig lite nojig. Att inse att man går ner i vikt för att man äter för lite känns inte så kul. Frukosten är som innan, men vid 10 är jag vrålhungrig. Sedan kanske hälften i lunch och sedan vid 2 får jag stoppa i mig ny frukt. Likaså när jag kommer hem vid 5 för att inte börja hulka innan kvällsmaten. Sedan blir det något litet innan läggdags. Ja, jag glömde ett glas blåbärssoppa på morgonen. Problemet är väl att maten smakar annorlunda och att jag har mer ont av torra konsistenser, i kombination av att jag är hård i magen och gissningsvis lite förstoppad, trots 2-3 äpplen per dag och någon näve vindruvor. Denna graviditeten är värre hungermässigt än de två tidigare. Någon matlust har jag aldrig som gravid. Det är ett vågspel att se om den lagade maten funkar. Frukosten går i alla fall något bättre igen.
  • Tramses

Jätteäcklig fråga:

Eftersom att jag har haft så mycket blödningar, så springer jag på toa varje gång jag känner att det "rinner till" lite.

Förut hade jag världens slemmigaste flytning. Massor! Ungefär som äl-flytningar.

Någon mer som haft så?

• Annapanna2

Tack för stödet tjejer! Även om jag tycker synd om er också såklart så känns det lite skönt att det inte bara är jag. Jag funderar också på att berätta på jobbet, om jag inte blir sjukskriven nästa vecka. I såna fall får dom vänta. Har ju diabetes också så det är mycket på en gång. Och jag känner mig som världens tråkigaste!! Min sambo var så söt igår och frågade hur han kunde hjälpa till och om jag vill att han ska gå upp tidigare varje morgon och laga frukost åt mig. Får så dåligt samvete att jag är så tråkig mot honom, fast jag egentligen vet att han förstår. Vilken tur att ni finns här att ventilera med! Hoppas det vänder för oss snart och att lite av energin kommer tillbaka. Kram på er!

• Bullen11
    Tramses skrev 2015-03-13 17:01:13 följande:

Jätteäcklig fråga:

Eftersom att jag har haft så mycket blödningar, så springer jag på toa varje gång jag känner att det "rinner till" lite.

Förut hade jag världens slemmigaste flytning. Massor! Ungefär som äl-flytningar.

Någon mer som haft så?

Känner igen det! Ibland är det typ som en genomskinlig slemklump i trosan!! Haha - har till och med googlat på slempropp som tecken på mf tidigt i graviditeten, men har såklart inte hittat några träffar ;) 

När jag var gravid med vår son hade jag rikliga flytningar, men de var liksom mer vattniga och krämiga. Minns att jag var irriterad för jag tänkte att man skulle slippa mensskydd men fick istället under andra halvan av graviditeten använda trosskydd :P 

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015