• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Silverguld
    lisodan skrev 2015-03-18 11:37:42 följande:
    Kolla med läkare/apoteket om du kan ta trippeldos kanske? Dessa droppar, plus blutsaft samt en massa blodpudding gjorde att jag redan på en vecka fick upp mitt blodvärde. Var dock ej gravid då men hade blivit av med en massa blod pga blödningar.
    Får fråga på Apoteket, något måste jag ju göra. Men känns trist att barnmorskan helt ignorerar det jag säger till henne.. :(
  • sk0skav
    Silverguld skrev 2015-03-18 08:52:24 följande:

Jag behöver hjälp! Har sedan några veckor tillbaka inte kunnat svälja tabletter utan att klökas, så har inte tagit mina tabletter med järn, folsyra mm. Nu har jag fått feber och försökte ta en panodil men var tvungen att springa och kräka.. Känns jättejobbigt. Har fått svar från bm på mina blodprover och de visar att jag behöver ta järntabletter.. Men hur ska jag göra? De har rekommenderat en sort i tablettform, finns det flytande istället? Och finns det någon slags febernedsättande i flytande form som vuxna (och gravida) kan ta?

Kan du inte äta/dricka mat med järn i? Spenat är ju bra :) . Läste att blodapelsin har mycket folsyra :) .
  • sk0skav
    JLH87 skrev 2015-03-18 09:22:34 följande:
    Jag har beställt "pappalogi" till min sambo som enligt recensioner på nätet ska vara väldigt bra och underhållande :) det är en pappa som skriver om allt från graviditeten till första tiden med bebisen.
    Ah den får jag kolla på :) . Tack för tipset
  • sk0skav
    Silverguld skrev 2015-03-18 11:40:22 följande:
    Usch.. Låter inte alls kul! Jag har pratat med min barnmorska om detta och sagt att jag inte kunnat svälja tabletter på flera veckor men ändå skickade hon rekommendation på dessa tabletter. Känns inte alls bra. Är överlag inte särskilt nöjd med min barnmorska, har varit hos henne två gånger och båda gångerna frågade hon mig samma sak flera ggr, om detta var min första graviditet mm. Kändes som att hon inte lyssnade alls på mig.. Grät när jag kom ut till bilen!
    Men usch. Du kanske ska fundera på att byta barnmorska. Låter ju som att hon kanske har mycket att tänka på och glömt bort vad hon pratat med dig om.

Du ska verkligen inte må dåligt varje gång du ska träffa din bm.

Skickar styrkekramar <3
  • Annapanna2
    Silverguld skrev 2015-03-18 09:30:23 följande:
    Såg den, men den jag blivit rekommenderad innehåller 100mg järn/tablett och dropparna var bara 30mg eller något sånt, rätt stor skillnad. Men bättre att jag får det i mig ju! Har tittat lite på brustabletter, vill ju få i mig allt så känns väldigt jobbigt att det blivit såhär. Det startade när jag mådde som mest illa, nu har jag knappt något illamående alls längre men kan fortfarande inte ta tabletterna.. 
    Såg ett tips på en smoothie en tjej hade fått av sin barnmorska och den hade höjt hennes järnnivåer!

1,5 dl fryst bladspenat

1,5 dl hallon

1 banan

1,5 dl apelsinjuice

Mixa ihop allt och drick en gång om dagen. Ha inte i mjölkprodukter då dom gör upptaget av järnet svårare.
  • Irlais
    Silverguld skrev 2015-03-18 08:52:24 följande:

Jag behöver hjälp! Har sedan några veckor tillbaka inte kunnat svälja tabletter utan att klökas, så har inte tagit mina tabletter med järn, folsyra mm. Nu har jag fått feber och försökte ta en panodil men var tvungen att springa och kräka.. Känns jättejobbigt. Har fått svar från bm på mina blodprover och de visar att jag behöver ta järntabletter.. Men hur ska jag göra? De har rekommenderat en sort i tablettform, finns det flytande istället? Och finns det någon slags febernedsättande i flytande form som vuxna (och gravida) kan ta?

Du har ju fått flera tips men jag kan också rekommendera Blutsaft. Min mage klarar inte av järntabletter så jag tog endast Blutsaft min förra graviditet. Hade jättefina järnvärden! Har för mig att jag tog en hutt morgon och ev en på kvällen eller dubbel eller hur det nu var under en period när jag hade dippat i värdena, men bäst att fråga!
  • DelikaTess86
    Lazmi skrev 2015-03-17 12:12:46 följande:
    Enligt ultraljud är jag i 11+2 idag, så går in i vecka 13 på söndag :)
    Då har vi samma BF :)
  • Lazmi
    DelikaTess86 skrev 2015-03-18 14:48:00 följande:

Då har vi samma BF :)

hur räknar du ut vilken dag som är bf? Får olika på olika appar :)
  • sk0skav
    Lazmi skrev 2015-03-18 16:11:08 följande:
    hur räknar du ut vilken dag som är bf? Får olika på olika appar :)
    Jag har också olika datum på mina två appar. Men den från "babygruppen" har samma datum som min barnmorska sa :) .
  • Missma01
    sk0skav skrev 2015-03-18 16:20:37 följande:
    Jag har också olika datum på mina två appar. Men den från "babygruppen" har samma datum som min barnmorska sa :) .
    vad har du för appar? :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015