• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Mira14

Ni som gjort UL redan vid KUB tex, hur är eran moderkaka placerad? Min är placerad i framvägg. Jag vet inte riktigt vad det innebär förutom att jag förmodligen kommer känna sparkar senare. Kan man få större/mindre mage pga detta? Är det något man bör känna till?

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-04-09 20:01:58 följande:
    Ni som gjort UL redan vid KUB tex, hur är eran moderkaka placerad? Min är placerad i framvägg. Jag vet inte riktigt vad det innebär förutom att jag förmodligen kommer känna sparkar senare. Kan man få större/mindre mage pga detta? Är det något man bör känna till?
    Med första barnet visste jag inte var moderkakan var placerad, men jag gissar i bakvägg. Med andra hade jag i framvägg. Det var inget speciellt med det mer än att man får känna sparkarna mer på sidorna, så därför kan det dröja längre.

Jag vet inte om moderkakans placering hade någon betydelse, men jag hade mycket mer sammandragningar med andra barnet, så jag visste ju indirekt att det var livat där inne.

Jag hade ganska liten mage, tyckte andra, båda gångerna, så jag tror inte placeringen av moderkakan spelar någon roll, utan mer hur barnet ligger och om man är lång eller kort i överkroppen.

• BFokt2015

Hej,

Jag hoppar in i den här tråden (säkert sist av alla), är ny här på Familjeliv. Jag väntar mitt första barn i oktober, bor i Göteborg.

Ser fram emot att följa era inlägg och lära känna andra blivande mammor ????

• BFokt2015

Försökte lägga in en symbol som istället blev massa frågetecken:) har inte riktigt koll på hur detta fungerar än;)

BFokt2015 skrev 2015-04-09 20:41:43 följande:

Hej,

Jag hoppar in i den här tråden (säkert sist av alla), är ny här på Familjeliv. Jag väntar mitt första barn i oktober, bor i Göteborg.

Ser fram emot att följa era inlägg och lära känna andra blivande mammor ????

• Mira14
    mammalovis skrev 2015-04-09 20:13:35 följande:
    Med första barnet visste jag inte var moderkakan var placerad, men jag gissar i bakvägg. Med andra hade jag i framvägg. Det var inget speciellt med det mer än att man får känna sparkarna mer på sidorna, så därför kan det dröja längre.

Jag vet inte om moderkakans placering hade någon betydelse, men jag hade mycket mer sammandragningar med andra barnet, så jag visste ju indirekt att det var livat där inne.

Jag hade ganska liten mage, tyckte andra, båda gångerna, så jag tror inte placeringen av moderkakan spelar någon roll, utan mer hur barnet ligger och om man är lång eller kort i överkroppen.

Tack för ditt svar, då är det säkert inte så stor skillnad på framvägg och bakväg ändå. Sammandragningar kan man väl få tidigare med andra barnet har jag för mig att jag läst så det kanske berott på det?! Aja, det är bara att vänta och se

Heter du Lovis föresten? Är det en flicka vi väntar så ska hon heta Lovis, det är även vårt interna namn på skrutten så stackars kille om det är en sån jag har i magen
  • Irlais
    Mira14 skrev 2015-04-09 20:01:58 följande:

Min är i framvägg den här gången, var i bakvägg förra. Påverkar bara att sparkarna kan kännas senare. Spelar ingen roll var den sitter så länge den inte täcker utgången så att säga
  • Lemon
    kallemaja skrev 2015-04-08 18:41:57 följande:

Jag måste bara fråga, hur ofta har ni gått på barnmorskebesök? jag kommer vara i vecka 18 när jag går på första besöket..känns vääääldigt sent! Minns att jag gick i vecka 8 med första barnet..

Irriterande!

Inskrivning v11 sen har jag nästa besök i v20, efter rutinultraljudet. S
  • anna tuva

Idag är jag i v 14+6 och har ibland sedan 2 dagar tillbaka känt lite smått i magen. Känns precis som med mitt första barn fast då betydligt senare. Är det möjligt att redan kunna känna barnet?

• Silverguld
    anna tuva skrev 2015-04-10 13:42:08 följande:

Idag är jag i v 14+6 och har ibland sedan 2 dagar tillbaka känt lite smått i magen. Känns precis som med mitt första barn fast då betydligt senare. Är det möjligt att redan kunna känna barnet?

Jag var inne på akuten i onsdag pga magsmärtor, enligt läkarens mätningar av huvudet var jag då i 14+2 och då frågade han om jag kände något, många omföderskor känner redan kring vecka 15. När han förklarade hur det känns så kände jag igen känslan och tror att jag känt det ca 2-3 ggr den senaste veckan! Så jag tror absolut att man kan känna! Men många tror att det är tarmarna som bubblar och tänker därför inte på det.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015