• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Lazmi

Efter 10 veckors illamående känns det som att det räcker nu... sen att sambon klämde ur sig igår att tiden "gått så fort och att det redan är vecka 16" gör det inte bättre. i tanken slog jag ihjäl honom med en stekpanna.....

men har iaf köpt barnvagn nu och en del kläder vilket är kul, men längtar till illamåendet går över. . :)

• anna tuva
    Lazmi skrev 2015-04-13 10:15:32 följande:

Efter 10 veckors illamående känns det som att det räcker nu... sen att sambon klämde ur sig igår att tiden "gått så fort och att det redan är vecka 16" gör det inte bättre. i tanken slog jag ihjäl honom med en stekpanna.....

men har iaf köpt barnvagn nu och en del kläder vilket är kul, men längtar till illamåendet går över. . :)

Känner helt igen mig. Mått o mår så illa. Samma vecka som dig.
  • Bullen11
    Marialia skrev 2015-04-13 06:52:02 följande:

Tyvärr hände det värsta som kunde hända, inatt fick jag missfall så det blir ingen oktoberbebis :(

Åh nej!! Beklagar verkligen :(
  • garin

Jag mår också illa än, sen v7 och är nu i v15. Förra graviditeten avtog illamåendet kring v12-13 men inte denna gången. Har dock sluppit kräkningar helt och hållet men hjälper inte mig så mkt nu ändå, att man kunde haft det värre... Känns som tröttheten och illamåendet hänger ihop rätt mkt nu för mig också. Har tyvärr inte mkt chans till vila med en pigg liten ettåring!

• kallemaja

Åh fy vad jag lider med dig :( måste blivit ett väldigt sent missfall? Jag finner inga ord- beklagar verkligen..

Marialia skrev 2015-04-13 06:52:02 följande:

Tyvärr hände det värsta som kunde hända, inatt fick jag missfall så det blir ingen oktoberbebis :(

• Lemon

Tack för ditt svar!

Nu förstår man mer vad en del menar att "vi har inte råd med barn nu".

Med förra barnet såg vi inga ekonomiska problem trots att vi tjänade en tredjedel av det vi gör nu. Skillnaden är att man skapat sig betydligt större utgifter varje månad numera.

Man blir som sagt lite orolig över hur det ska gå ihop. Min önskan är ju att gå hemma så länge jag kan och bara ta ut 4-5 föräldradagar i veckan, men då går det inte ihop ekonomiskt.

Hur gör ni andra?

h

tjockobbe skrev 2015-04-12 18:52:07 följande:

Dagarna tas inte från döräldradagarna utan det är extra du får för att ditt arbete är olämpligt under slutet av graviditeten.

Om du tror du kan få penningen så ska du såklart söka! Har du sparade semesterdagar planerar du för att använda dem de 11 dagarna innan BF för att slippa ta ut föräldrspenning de dagarna. Om du inte har råd att gå utan ersättning de 11 dagarna förstås.

Summan räknas kort och gott ut på din årslön.

Årslön × 80% = SGI

SGI/365 = dagersättning

[/quote]
  • LadyViolet

Hej!

Varit och gjort KUB idag och fick bra siffra, jätteskönt Hon sa aldrig vad nackspalten var på, skulle vilja veta av ren nyfikenhet. Någon som vet om någon av siffrorna på fotografiet man fick med sig är nackspalten??

• tjockobbe
    Lemon skrev 2015-04-14 08:37:27 följande:

Tack för ditt svar!

Med förra barnet såg vi inga ekonomiska problem trots att vi tjänade en tredjedel av det vi gör nu. Skillnaden är att man skapat sig betydligt större utgifter varje månad numera.

Man blir som sagt lite orolig över hur det ska gå ihop. Min önskan är ju att gå hemma så länge jag kan och bara ta ut 4-5 föräldradagar i veckan, men då går det inte ihop ekonomiskt.

Hur gör ni andra?

h

[/quote]

Jag tog ut 5 dagar i veckan med dottern. Då fick jag ut efter skatt mellan 5000-6000 kr per månad. Jag får ca 8000 efter skatt på lönen så för oss blir det inte så stor skillnad. Lite snålare och mer tanke på köpen men det är helt överkomligt. Skulle sambon vara hemma som föräldraledig, som får ut ca 22000 kr efter skatt skulle vi absolut inte klara oss dock för hans inkomst blir fruktansvärt mycket mindre.
    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Karriärskvinna
    Lemon skrev 2015-04-14 08:37:27 följande:

Tack för ditt svar!

Hur gör ni andra?

h

[/quote]Har inte kommit så långt i tankarna ännu, men inser att det är dags att sätta sig in i det. (Går in i vecka 16 idag)

Hur tidigt kommer ni sluta jobba?
  • M82

Man hör ju talas om konstiga "cravings" och sug efter speciell mat när man e gravid, men e det någon fler som mår illa och spyr av konstiga saker? Jag mår illa och kan spy om jag ser hårstrån i handfatet eller bara tanken på det, får en bild i mitt inre hur det fastnar i munnen/halsen. Eller om jag ser kall gammal gröt i frukostskålen, i slasken eller i sopen, vet hur äckligt det e med kall gröt. Och får kväljningar varje morgon när jag ska ta mina kosttillskott, tänker på hur de liksom fastnar i halsen och är svåra och få ner... bara av själva burken kan jag få så. Haft så här senaste veckorna, är extra känslig när jag e tom i magen. V. 15+ 0 i morgon.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015