• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Skogisen
    Lazmi skrev 2015-04-11 16:10:17 följande:
    Gaser/trög mage kan göra fruktansvärt ont och göra att man mår illa . Prova äta katrinplommon eller fil/yoghurt med linfrön för att försöka få igång magen. Och drick massor av vatten :)
    Tack! Försöker hälla i mig vätska o röra på mig så mycket som möjligt, nu har det iaf börjat bubbla o mullra i magen vilket känns betydligt bättre än den moltystnad dom varat ett par tre timmar :)
  • sarasessi
    BFokt2015 skrev 2015-04-11 12:12:22 följande:

Vad kul! Visst är det spännande!!?:) Vilket datum är du beräknad? Jag läste att det finns en grupp på fb för de som bor i Göteborg och ska föda i höst, är du medlem där? :)

Jag bor också i Göteborg (Linnéstan). Vi väntar andra barnet.  Vår son blir fyra år i maj, så detta syskonet är väldigt efterlängtat. Hänger mest i de facebookgrupper som finns just nu, men är inte med i någon för göteborgare. Hojta gärna till om du vet hur man kan gå med. Hade varit kul om vi kund samlas och kanske ses några stycken när det närmar sig :)
  • sk0skav
    BFokt2015 skrev 2015-04-11 12:12:22 följande:

Vad kul! Visst är det spännande!!?:) Vilket datum är du beräknad? Jag läste att det finns en grupp på fb för de som bor i Göteborg och ska föda i höst, är du medlem där? :)

Jag är beräknad den 28.

Vet inte om någon gjorde gruppen för göteborgare. Men det finns en för hela Sverige som en tjej har gjort. Om du skriver meddelande till mig med ditt namn på fb så lägger jag till dig som vän och bjuder in dig i den gruppen :) . Den är hemlig just nu ;)
  • sk0skav

Jag har gjort en grupp för göteborgare nu. Alla som föder 2015 kan va med :) . Den är hemlig just nu så ni som vill vara med kan skriva till mig här på familjeliv :) . Tyvärr så kan ni inte mejla mig för min mejl år mitt för och efternamn .

• Bgk15
    LyckSkywalker skrev 2015-04-08 08:44:03 följande:

Jag är inte jätteduktig på detta med grupper på FB men om någon av er vill skapa en grupp för oss GBG'are så är jag gärna med. Tycker inte den behöver vara hemlig va? Vissa som är gravida söker nog grupper på FB innan de kollar upp FL..? Spännande 

Skriv till sk0skav här på familjeliv, hon har skapat en grupp och kan säkert lägga till dig ???? eller så skriver du din mailadress i ett meddelande här till mig så kan jag försöka lägga till dig ????
  • anna tuva
    sk0skav skrev 2015-04-11 21:17:13 följande:

Jag har gjort en grupp för göteborgare nu. Alla som föder 2015 kan va med :) . Den är hemlig just nu så ni som vill vara med kan skriva till mig här på familjeliv :) . Tyvärr så kan ni inte mejla mig för min mejl år mitt för och efternamn .

Vad heter gruppen? Är det samma som jag är med i. Den heter gravid o försöker bli gravid göteborg 2015. Hemlig.
  • Lemon

Hej! Tänkte höra om det är någon som börjat fundera över havandeskapspenning och så?

Tänker ni ansöka om det, hur långt innan förlossningen önskar ni gå hemma och hur mycket får man ut? Det står att summan är 80% av din lön delat på 365. Hänger inte med där. Det blir ju hur lite som helst i så fall.

Havandeskapspenningen rör väl inte ens mammadagar utan är väl utöver dem?

• tjockobbe
    Lemon skrev 2015-04-12 09:47:34 följande:

Hej! Tänkte höra om det är någon som börjat fundera över havandeskapspenning och så?

Tänker ni ansöka om det, hur långt innan förlossningen önskar ni gå hemma och hur mycket får man ut? Det står att summan är 80% av din lön delat på 365. Hänger inte med där. Det blir ju hur lite som helst i så fall.

Havandeskapspenningen rör väl inte ens mammadagar utan är väl utöver dem?

Graviditetspenning, som det heter numera, kan man söka om ifall man har ett tungt och påfrestande arbete. Jag är tidningsbud med tunga lyft och tungt spring i trappor så jag får. Eller fick med första och förväntar mig få igen faktiskt.

När du söker ska du skicka in papper från jobbet där de räknat ut din årsinkomst till Fk som sen räknar ut din SGI och föräldrspenning efter det.

Graviditetspenning får du innan förlossning och jag tror det var som tidigast 2 månader innan beräknad förlossning och till och med 11 dagar innan beräknad förlossning.

Jag hade beräknad förlossning 30/9 och gick hem i början på augusti med full penning. Då hade jag slarvat med uträkningen av dagar så hade kunnat ta ytterligare några dagar i juli märkte jag men.. det gick bra ändå.
    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • BFokt2015
    sk0skav skrev 2015-04-11 20:58:59 följande:

Jag är beräknad den 28.

Vet inte om någon gjorde gruppen för göteborgare. Men det finns en för hela Sverige som en tjej har gjort. Om du skriver meddelande till mig med ditt namn på fb så lägger jag till dig som vän och bjuder in dig i den gruppen :) . Den är hemlig just nu ;)

Det skulle vara jättebra om du kan lägga till mig i gruppen, jag skickar ett meddelande till dig:)
  • BFokt2015
    sarasessi skrev 2015-04-11 16:17:32 följande:

Jag bor också i Göteborg (Linnéstan). Vi väntar andra barnet.  Vår son blir fyra år i maj, så detta syskonet är väldigt efterlängtat. Hänger mest i de facebookgrupper som finns just nu, men är inte med i någon för göteborgare. Hojta gärna till om du vet hur man kan gå med. Hade varit kul om vi kund samlas och kanske ses några stycken när det närmar sig :)

Vad kul med en göteborgare till :) Jag bor i Kungshöjd. Visst hade det vart kul om vi kunde ses ett gäng! :) Vilka Facebookgrupper är du med i?
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015