• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • tjockobbe
    Annapanna2 skrev 2015-04-15 13:05:43 följande:

Jag tål inte den här reklamen för diskmedel, när dom visar kannor med fett. Då måste jag byta kanal. Men när det gäller cravings får jag inte nog av mosad potatis med smör och flingsalt! Förresten, jag går in i vecka 12 idag, vet ni om det ska vara nu risken för missfall minskar? Eller är det om ännu en vecka?

När du passerat vecka 12, alltså går in i vecka 13. :)

Jag fick dock höra i förra graviditeten att det är redan i vecka 9 som de största riskerna minskar. Vet inte vilket som är sant men efter vecka 12 är risken inte alls stor i alla fall.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Cecilia2012
    sk0skav skrev 2015-04-15 11:21:04 följande:
    Det finns en grupp som heter : Oktobermormor 2015 på fb. Den är hemlig fortfarande, om du vill vara med kan jag lägga till dig i gruppen. Vi måste bli vänner först på fb men det kan vi ju ta bort sedan om vi vill

Ja, gärna! (varför heter den oktobermormor och inte mamma?^^)

Agnes Meyer (Från Strömstad) heter jag på fb :)

• Annapanna2
    tjockobbe skrev 2015-04-15 13:16:57 följande:

När du passerat vecka 12, alltså går in i vecka 13. :)

Jag fick dock höra i förra graviditeten att det är redan i vecka 9 som de största riskerna minskar. Vet inte vilket som är sant men efter vecka 12 är risken inte alls stor i alla fall.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
    Åh okej.. Jag har också hört det. Men man blir ju så nojig!! Vi såg dessutom hjärtat slå för tre veckor sen. Men det är så svårt att greppa, att det finns en liten person i mig som ska bli familj med oss! Får vänta ut denna vecka också och hoppas att allt går bra, sen efter nästa veckas kub-test kanske vi kan slappna av lite.
  • MyRoundabout

Jag pendlar litegrann mellan hopp och förtvivlan i min lilla värld... har ju ett MA i bagaget där fostret hade kunnat lega dött hur länge som helst utan upptäckt om jag inte hade gjort VUL pga andra orsaker. 
    Den här gången har vi sett ett pickande hjärta i v.9 men jag pendlar mellan att vara stensäker på att bebisen är död och att planera barnvagn och ommöblering i lägenheten. Vi har RUL om två veckor och jag får nästan ångest bara av att tänka på det. Så länge man inte vet kan man ju låtsas, liksom... Samtidigt som att jag bara vill veta!
    Jag kollar om magen har växt flera gånger om dagen och analyserar varenda grej. Jag mår nog faktiskt riktigt dåligt. Vi har inte gjort graviditeten officiell än, några vänner och den närmaste familjen vet, men det är allt. Jag vågar liksom inte. Kan man bara gräva ner sig nånstans tills bebisen är här? 

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite i alla fall. 

• Annis82
    Cecilia2012 skrev 2015-04-15 09:47:08 följande:

Hej! Jag är med i en novembergrupp på facebook, men är beräknad 23 oktober. Har ni facebookgrupp, om inte, är det nåt ni är intresserade av? :D mvh Agnes

Om du bor i Stockholm har jag startat en grupp. Lägg till mig som vän isåfall så lägger jag till dig :) Anna-Karin Christiansen fd Eriksson
  • mammalovis
    tjockobbe skrev 2015-04-15 12:51:34 följande:
    Jag får kväljningar av gröna Ahlgrens bilar! Tungan ute
    Det låter ändå som ganska lätt att undvika.
  • mammalovis
    MyRoundabout skrev 2015-04-15 15:08:43 följande:
    Jag pendlar litegrann mellan hopp och förtvivlan i min lilla värld... har ju ett MA i bagaget där fostret hade kunnat lega dött hur länge som helst utan upptäckt om jag inte hade gjort VUL pga andra orsaker. 
    Den här gången har vi sett ett pickande hjärta i v.9 men jag pendlar mellan att vara stensäker på att bebisen är död och att planera barnvagn och ommöblering i lägenheten. Vi har RUL om två veckor och jag får nästan ångest bara av att tänka på det. Så länge man inte vet kan man ju låtsas, liksom... Samtidigt som att jag bara vill veta!
    Jag kollar om magen har växt flera gånger om dagen och analyserar varenda grej. Jag mår nog faktiskt riktigt dåligt. Vi har inte gjort graviditeten officiell än, några vänner och den närmaste familjen vet, men det är allt. Jag vågar liksom inte. Kan man bara gräva ner sig nånstans tills bebisen är här? 

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite i alla fall. 
    Jag känner igen din oro, men från andra sidan. Jag har haft två graviditeter som lett till friska barn, så hur stora är oddsen att ha chansen en tredje gång när så många andra får missfall och ma eller ett barn med en trisomi? Så jag har nog ännu inte tagit in helt hundra att vi ska få ett tredje barn. Så oron svävar mellan risken för ett dött foster till tvillingar till en bebis med trisomi. Visserligen mår jag fortfarande halvtaskigt med akuta kväljningar ibland, så jag borde kanske inte behöva oroa mig.

På fredag har vi kub, så det ska bli skönt att verkligen veta som ett första led på vägen, även om rul känns mer tillförlitligt, då en kompis fick dåliga odds på kub och sedan konstaterades trisomi på rul oförenligt med liv.
  • mammalovis

Är det fler som blivit mycket hungrigare?

Jag är väl i 12+3, men det sista är jag hungrig bara några timmar efter de större måltiderna även om jag äter frukt eller smörgås efter två timmar. Hur mycket ska man behöva äta egentligen? Värst är i väntan på kvällsmaten när man är på väg hem från jobbet vid halv fem. Nu har jag ändå kunnat äta mer vid de två varma målen än för bara någon vecka sedan.

Vikten ligger lägre än vad jag gjorde när jag plussade även om jag bara kräkts 3-4 gånger totalt. Så jag har tänkt på om ämnesomsättningen fått en knäpp, då jag samtidigt kan vara väldigt frusen på kvällen när jag har ätit samt blivit väldigt torr på ryggen, så det kliar om jag inte smörjer mig. Min farmor hade struma, men jag har inte haft bekymmer när jag kollade för några år sedan, så jag vet inte om det finns skäl att oroa sig. Tröttheten hänger säkert ihop med ett lågt hb, så jag äter redan Niferex.

• Mira14

Är det någon här som börjat fundera över föräldraledigheten?

Det är mitt första barn och jag tycker detta är lite krångligt..

Hur många dagar i veckan söker man ersättning för?

Hur långt innan BF går man? Tar ni föräldraledighet då eller hur löser ni det?

Hur länge har ni tänkt att vara hemma?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015