• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • sk0skav
    anna tuva skrev 2015-04-11 23:50:30 följande:
    Vad heter gruppen? Är det samma som jag är med i. Den heter gravid o försöker bli gravid göteborg 2015. Hemlig.
    Nej det är inte den. Den jag gjorde heter Gravida Göteborgare 2015 . :)
  • Lemon

Jo vad den innebär och hur man får den har jag koll på. Funderade mest kring hur summan räknas ut och om dagarna inte tas från övriga föräldradagar.

jag har nämligen sparade semesterdagar och funderar på om jag ska ta u dem eller ansöka om havandeskapspenning/gravidpenning istället

ick]Graviditetspenning, som det heter numera, kan man söka om ifall man har ett tungt och påfrestande arbete. Jag är tidningsbud med tunga lyft och tungt spring i trappor så jag får. Eller fick med första och förväntar mig få igen faktiskt.

När du söker ska du skicka in papper från jobbet där de räknat ut din årsinkomst till Fk som sen räknar ut din SGI och föräldrspenning efter det.

Graviditetspenning får du innan förlossning och jag tror det var som tidigast 2 månader innan beräknad förlossning och till och med 11 dagar innan beräknad förlossning.

Jag hade beräknad förlossning 30/9 och gick hem i början på augusti med full penning. Då hade jag slarvat med uträkningen av dagar så hade kunnat ta ytterligare några dagar i juli märkte jag men.. det gick bra ändå.[/quote]

• Marialia
    Annasofia01 skrev 2015-04-11 08:17:54 följande:

Du har vi bf samma dag :). Har du börjat få någon mage ännu ? Är i vecka 14+5 nu barnmorska sa att gravid apparna alltid visar två datum och att man ska gå efter det andra . Vi väntar också vårt första barn och tycker reda jag fått mage .

Jag har haft mage ganska länge. Fick köpa större kläder redan innan jag visste att jag var gravid och har haft mammabyxor i ca två veckor. I vecka 14 var jag tvungen att berätta på jobbet då jag inte kunde dölja magen längre. Funderar faktiskt på om det är två där inne :)
  • tjockobbe

Dagarna tas inte från döräldradagarna utan det är extra du får för att ditt arbete är olämpligt under slutet av graviditeten.

Om du tror du kan få penningen så ska du såklart söka! Har du sparade semesterdagar planerar du för att använda dem de 11 dagarna innan BF för att slippa ta ut föräldrspenning de dagarna. Om du inte har råd att gå utan ersättning de 11 dagarna förstås.

Summan räknas kort och gott ut på din årslön.

Årslön × 80% = SGI

SGI/365 = dagersättning

Lemon skrev 2015-04-12 14:51:17 följande:

Jo vad den innebär och hur man får den har jag koll på. Funderade mest kring hur summan räknas ut och om dagarna inte tas från övriga föräldradagar.

jag har nämligen sparade semesterdagar och funderar på om jag ska ta u dem eller ansöka om havandeskapspenning/gravidpenning istället

ick]Graviditetspenning, som det heter numera, kan man söka om ifall man har ett tungt och påfrestande arbete. Jag är tidningsbud med tunga lyft och tungt spring i trappor så jag får. Eller fick med första och förväntar mig få igen faktiskt.

När du söker ska du skicka in papper från jobbet där de räknat ut din årsinkomst till Fk som sen räknar ut din SGI och föräldrspenning efter det.

Graviditetspenning får du innan förlossning och jag tror det var som tidigast 2 månader innan beräknad förlossning och till och med 11 dagar innan beräknad förlossning.

Jag hade beräknad förlossning 30/9 och gick hem i början på augusti med full penning. Då hade jag slarvat med uträkningen av dagar så hade kunnat ta ytterligare några dagar i juli märkte jag men.. det gick bra ändå.

[/quote]
    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Marialia

Tyvärr hände det värsta som kunde hända, inatt fick jag missfall så det blir ingen oktoberbebis :(

• Mira14
    Marialia skrev 2015-04-13 06:52:02 följande:

Tyvärr hände det värsta som kunde hända, inatt fick jag missfall så det blir ingen oktoberbebis :(

Nej fy, jag beklagar verkligen! Hoppas det blir er tur snart igen och att det då går hela vägen. Styrkekramar!
  • garin
    tjockobbe skrev 2015-04-12 18:52:07 följande:

Dagarna tas inte från döräldradagarna utan det är extra du får för att ditt arbete är olämpligt under slutet av graviditeten.

Om du tror du kan få penningen så ska du såklart söka! Har du sparade semesterdagar planerar du för att använda dem de 11 dagarna innan BF för att slippa ta ut föräldrspenning de dagarna. Om du inte har råd att gå utan ersättning de 11 dagarna förstås.

Summan räknas kort och gott ut på din årslön.

Årslön × 80% = SGI

SGI/365 = dagersättning

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
    [/quote]Ååh jag måste bara säga att det är extra kul att just vi får följas åt denna gången! Jag gick med i din tråd i feb-13 för oktoberbebisar-13 men fick tyvärr missfall.

Så nu får vi följas för syskon till våra barn istället, blir spännande! (Jag fick nämligen en pojk i april-14)
  • garin
    Marialia skrev 2015-04-13 06:52:02 följande:

Åh vad tråkigt, beklagar! styrkekramar till er!
  • garin
    MalynCazzandra skrev 2015-04-08 15:57:08 följande:
    Hej smile1.gif

Vi kommer också att få våra små tätt. Vår lilla blev 6 månader i slutet av mars och knyttet i magen borde komma i mitten av oktober så det kommer va ca 13 månader mellan våra :-P jag har också varit riktigt trött och illamående men aldrig spytt. Jag ska på ul i maj så då får vi ett mer exakt datum smile2.gif
    Segt svar av mig, är inne och läser varje dag men blir inte av att jag skriver ;)

Ja oj det var ju verkligen riktigt tätt mellan era då! Själv kändes tanken på syskon väääldigt avlägsen en rätt lång period. Hann sen knappt tänka tanken och börja försöka ta tag i samlivet igen så blev jag visst gravid.. Vi hade en väldigt jobbig start med sonen så det tog lång tid innan man var någorlunda på banan igen.

Nu är han i en väldans utforskarfas, eller ah, har varit i några mån men blir ju snabbare och snabbare och hittar på mkt bus. Så det bidrar ju till att ens energikonto snabbt töms vill jag lova ;)

Spännande med ul i maj, det har vi med! Rul 12/5.
  • Annasofia01
    Marialia skrev 2015-04-12 15:47:07 följande:

Jag har haft mage ganska länge. Fick köpa större kläder redan innan jag visste att jag var gravid och har haft mammabyxor i ca två veckor. I vecka 14 var jag tvungen att berätta på jobbet då jag inte kunde dölja magen längre. Funderar faktiskt på om det är två där inne :)

Också fått lite mage och vanliga jeans spänner så på magen så köpte mamma byxor för ett tag sen :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015