• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • garin
    tjockobbe skrev 2015-04-15 16:39:42 följande:

Tyckte jag kunde känna lite sprattlar i magen nyss! Vecka 13, 12+3, nu.

Första graviditeten kände jag i vecka 14, 13+.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
    Tyckte också jag kände liiiiite mysko grejer redan i v12-13 (är nu i 15 och känner mer och mer "fisksprattel"). Vet efter kub att jag har moderkakan i bakvägg även denna gång, förra gången kände jag lite diffust i v16-17 och definitivt i v18-19 typ.
  • Nayaa

Mammalovis: Be mvc ta ett sköldkörtelprov. Vissa mvc tar sköldkörtelprov på alla medan andra inte tar det alls, jag tycker att alla bör testas så tidigt som möjligt eftersom det är så pass vanligt att ha problem med sköldkörteln under graviditet.

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-04-15 19:21:25 följande:
    Är det någon här som börjat fundera över föräldraledigheten?

Det är mitt första barn och jag tycker detta är lite krångligt..

Hur många dagar i veckan söker man ersättning för?
    Hur långt innan BF går man? Tar ni föräldraledighet då eller hur löser ni det?
    Hur länge har ni tänkt att vara hemma?
    Allt beror ju på hur ansträngande jobb du har. Jag har jobbat inom förskolan båda mina tidigare graviditeter. Båda gångerna har jag hunnit vara hemma fem dagar innan födseln. Första föddes bf-4 och andra på bf. Den här gången arbetar jag som lärare och överväger att gå hem två veckor innan om graviditeten blir relativt komplikationsfri. Andra graviditeten hade jag mycket sammandragningar vid rörelse andra halvan av graviditeten. Magen har varit ganska liten, enligt andra, men visst har jag suttit mer på slutet, tack och lov har barnantalet minskat på slutet då jag fått barn vid loven. Första gången hade jag semesterdagar, andra tog jag ut fp. Den här gången är jag totalt sett tröttare och slöare redan nu, men jag hoppas det vänder om hb förbättras. Däremot är jag skeptisk till att jobba inom äldreomsorgen den andra semesterperioden, då jag bara har ferielön halva sommaren. Jag får ta kub först och se vad jag får för bf där.

Jag har varit hemma ca ett år, pappan till första barnet hade sommarmånaderna när tösen var 6-8 månader, men det gör jag inte om, då det var tufft att jobba samtidigt med mycket nattamning. Med andra barnet var sambon sjukskriven nästan ett halvår så då fick vi mycket tid ändå. För oss har sgi-dagarna räckt ett år, sambon har många dagar kvar nu. Lägstadagarna har jag använt då jag sällan haft en heltidstjänst, men velat skydda min sgi.

Sedan får man ju räkna på sin ekonomi. Med första barnet tog jag 7 dagar i veckan när vi hade hus, med andra 5 dagar i veckan och sambon fick skjuta över ca 2000 kr extra.

Med detta barn är vi nog hemma till januari 2017. Det blir svårare att få barnomsorgsplats ju närmare sommaren man kommer. Mest optimalt är ju att få plats i augusti. Sambon har svårt att vara hemma längre perioder då han är ende heltidsanställde och arbetet är säsongsbetonat, kanske kan han ta några dagar vintertid.

• Skogisen
    mammalovis skrev 2015-04-15 18:19:56 följande:

Är det fler som blivit mycket hungrigare?

Jag är väl i 12+3, men det sista är jag hungrig bara några timmar efter de större måltiderna även om jag äter frukt eller smörgås efter två timmar. Hur mycket ska man behöva äta egentligen? Värst är i väntan på kvällsmaten när man är på väg hem från jobbet vid halv fem. Nu har jag ändå kunnat äta mer vid de två varma målen än för bara någon vecka sedan.

Vikten ligger lägre än vad jag gjorde när jag plussade även om jag bara kräkts 3-4 gånger totalt. Så jag har tänkt på om ämnesomsättningen fått en knäpp, då jag samtidigt kan vara väldigt frusen på kvällen när jag har ätit samt blivit väldigt torr på ryggen, så det kliar om jag inte smörjer mig. Min farmor hade struma, men jag har inte haft bekymmer när jag kollade för några år sedan, så jag vet inte om det finns skäl att oroa sig. Tröttheten hänger säkert ihop med ett lågt hb, så jag äter redan Niferex.

Skojar du? Är hungrig konstant! :D slog om för typ tre dagar sedan o före det hade jag ingen matlust alls, åt inte ens hälften av det jag gör normalt. Är pigg mellan 14-19 på dagarna o övrig tid en zombie. Fryser mest hela tiden o dricker mängder dels för att jag är törstig o dessutom sjukt torr på hela kroppen. Ligger 0,5 kg under den vikt jag hade när jag blev gravid o har inte heller kräkts jätte mycke. Känner igen mig i allt du skriver helt enkelt :)
  • tjockobbe
    garin skrev 2015-04-15 19:43:13 följande:

Tyckte också jag kände liiiiite mysko grejer redan i v12-13 (är nu i 15 och känner mer och mer "fisksprattel"). Vet efter kub att jag har moderkakan i bakvägg även denna gång, förra gången kände jag lite diffust i v16-17 och definitivt i v18-19 typ.

Jag hade moderkakan i framvägg förra gången så det var konstigt jag kände tidigt då. Nu vet jag inte. Får se på RUL om några veckor. :)
    Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Mira14
    mammalovis skrev 2015-04-15 20:58:43 följande:
    Allt beror ju på hur ansträngande jobb du har. Jag har jobbat inom förskolan båda mina tidigare graviditeter. Båda gångerna har jag hunnit vara hemma fem dagar innan födseln. Första föddes bf-4 och andra på bf. Den här gången arbetar jag som lärare och överväger att gå hem två veckor innan om graviditeten blir relativt komplikationsfri. Andra graviditeten hade jag mycket sammandragningar vid rörelse andra halvan av graviditeten. Magen har varit ganska liten, enligt andra, men visst har jag suttit mer på slutet, tack och lov har barnantalet minskat på slutet då jag fått barn vid loven. Första gången hade jag semesterdagar, andra tog jag ut fp. Den här gången är jag totalt sett tröttare och slöare redan nu, men jag hoppas det vänder om hb förbättras. Däremot är jag skeptisk till att jobba inom äldreomsorgen den andra semesterperioden, då jag bara har ferielön halva sommaren. Jag får ta kub först och se vad jag får för bf där.

Jag har varit hemma ca ett år, pappan till första barnet hade sommarmånaderna när tösen var 6-8 månader, men det gör jag inte om, då det var tufft att jobba samtidigt med mycket nattamning. Med andra barnet var sambon sjukskriven nästan ett halvår så då fick vi mycket tid ändå. För oss har sgi-dagarna räckt ett år, sambon har många dagar kvar nu. Lägstadagarna har jag använt då jag sällan haft en heltidstjänst, men velat skydda min sgi.

Sedan får man ju räkna på sin ekonomi. Med första barnet tog jag 7 dagar i veckan när vi hade hus, med andra 5 dagar i veckan och sambon fick skjuta över ca 2000 kr extra.

Med detta barn är vi nog hemma till januari 2017. Det blir svårare att få barnomsorgsplats ju närmare sommaren man kommer. Mest optimalt är ju att få plats i augusti. Sambon har svårt att vara hemma längre perioder då han är ende heltidsanställde och arbetet är säsongsbetonat, kanske kan han ta några dagar vintertid.

Tack för ditt svar! Jag har tänkt att vara hemma ett år och sedan skola in på förskola, min sambo har nystartat företag som dessutom är provisionsbaserat så han har svårt att vara föräldraledig mer än max en dag/vecka. Jag tycker det verkar vara så vanligt att folk är hemma minst 1,5 år. Hur får de pengarna att räcka till?! Jag gjorde den där "kollen" man kan göra på F-kassans hemsida och insåg att jag behöver ta minst 6 dagar/vecka, kanske till och med 7 men då tar ju de "höga" dagarna slut så fort. Svårt..

Jag har ett kontorsjobb så mår jag bra så vill jag nog jobba till en vecka före BF, dock vill jag ju inte slösa FP innan barnet är fött men har nog semester så att det räcker för att täcka fram till BF iaf, bara att hoppas att jag inte går över
  • svea74
    MyRoundabout skrev 2015-04-15 15:08:43 följande:

Jag pendlar litegrann mellan hopp och förtvivlan i min lilla värld... har ju ett MA i bagaget där fostret hade kunnat lega dött hur länge som helst utan upptäckt om jag inte hade gjort VUL pga andra orsaker. 

Den här gången har vi sett ett pickande hjärta i v.9 men jag pendlar mellan att vara stensäker på att bebisen är död och att planera barnvagn och ommöblering i lägenheten. Vi har RUL om två veckor och jag får nästan ångest bara av att tänka på det. Så länge man inte vet kan man ju låtsas, liksom... Samtidigt som att jag bara vill veta!

Jag kollar om magen har växt flera gånger om dagen och analyserar varenda grej. Jag mår nog faktiskt riktigt dåligt. Vi har inte gjort graviditeten officiell än, några vänner och den närmaste familjen vet, men det är allt. Jag vågar liksom inte. Kan man bara gräva ner sig nånstans tills bebisen är här? 

Jag vet inte vad jag vill med det här inlägget, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite i alla fall. 

Jag är exakt som du. Också med ett långt gånget MA innan (v13). Så jag känner mig ALDRIG säker. Mår också rätt dåligt psykiskt. Har dock nyss tjatat till mig ett UL där jag SÅG tickande hjärtat. Men dagen efter va jag ändå 'säker' på att det dött där inne. Man e så jävla rädd när man varit med om det innan :(
  • sk0skav
    Cecilia2012 skrev 2015-04-15 13:29:14 följande:

Ja, gärna! (varför heter den oktobermormor och inte mamma?^^)

Agnes Meyer (Från Strömstad) heter jag på fb :)

Haha vet inte varför det blev mormor. Den heter såklart mamma ;)
  • Irlais

Förra gången gick jag hem 14 dagar innan bf (kontorsjobb och enkel graviditet), förlossningen satte igång tre-fyra dagar senare... Så jag var glad för de få dagar jag fick vila!

Har tänkt gå hem i början av oktober den här gången men kommer inte få vila för det, min då nästan tvååring kommer ju vara hemma med mig har bf ca 24/10. Tänkte ta semesterdagar i oktober och några få fp-dagar efter bebisen är född, det första året. Tog ca 3 dagar i veckan första året och sen 5 dagar efter ettårsdagen med "stora".

• Irlais
    mammalovis skrev 2015-04-15 18:19:56 följande:

Är det fler som blivit mycket hungrigare?

Jag är väl i 12+3, men det sista är jag hungrig bara några timmar efter de större måltiderna även om jag äter frukt eller smörgås efter två timmar. Hur mycket ska man behöva äta egentligen? Värst är i väntan på kvällsmaten när man är på väg hem från jobbet vid halv fem. Nu har jag ändå kunnat äta mer vid de två varma målen än för bara någon vecka sedan.

Vikten ligger lägre än vad jag gjorde när jag plussade även om jag bara kräkts 3-4 gånger totalt. Så jag har tänkt på om ämnesomsättningen fått en knäpp, då jag samtidigt kan vara väldigt frusen på kvällen när jag har ätit samt blivit väldigt torr på ryggen, så det kliar om jag inte smörjer mig. Min farmor hade struma, men jag har inte haft bekymmer när jag kollade för några år sedan, så jag vet inte om det finns skäl att oroa sig. Tröttheten hänger säkert ihop med ett lågt hb, så jag äter redan Niferex.

Jag är också hungrig hela tiden men har varit det sen start. Äter mycket även som ogravid mår illa när jag är minsta lilla hungrig så har inte så mycket till val. Har gått upp 3-4 kg men det är bara bra, behöver gå upp ordentligt då jag låg på minus när jag blev gravid.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015