• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • kallemaja

Jag kommer totalt vara hemma 1 år och 8 mån med första...tog ut 3 dagar i veckan första året...kommer göra samma med nästa :) var sjukskriven nästan hela första graviditeten..denna gången mammaledig..

• Tramses

Jag är fortfarande mammaledig med mina två barn, 4,5 och 2,5 år. Jag har snålat allt vad jag kan med föräldradagarna och har länge jobbat varannan fredag-söndag. På så sätt behöver jag bara ta ut i snitt 3,5 dagar i veckan.

Tanken är att jag ska vara hemma länge med nya bebisen också. De två äldre ska också vara hemma.

Vi bor i ett hus på landet och vi har dragit ner så mycket vi kan på sånt som inte är nödvändigt. Jag tycker att vi har det hur bra som helst.

• MyRoundabout
    svea74 skrev 2015-04-15 22:10:05 följande:
    Jag är exakt som du. Också med ett långt gånget MA innan (v13). Så jag känner mig ALDRIG säker. Mår också rätt dåligt psykiskt. Har dock nyss tjatat till mig ett UL där jag SÅG tickande hjärtat. Men dagen efter va jag ändå 'säker' på att det dött där inne. Man e så jävla rädd när man varit med om det innan :(
    Skönt att höra att man inte är ensam, trots att jag önskar att ingen behövde känna såhär. Jag vågar inte tjata till mig ett UL, så länge jag inte vet kan jag ju låtsas att allt är bra liksom. Att RUL är inbokat sedan länge känns okej, det har jag kunnat förbereda mig på. 
    Det känns inte som att det går att förmedla hur jobbigt man tycker att det är, alla förväntar sig att man ska känna sig säker bara för att 12 veckor har gått. 
    Man VILL ju bara vara glad och förväntansfull, men det är helt omöjligt att slappna av. 
  • Silverguld

Har ni andra skaffat någon gravidförsäkring? Vi har börjat titta, man ska ju helst ha tecknat avtal innan RUL vilket är om två veckor för oss. Vi har jämfört och tycker att länsförsäkringar verkar vara bra, vi har bilarna försäkrade där också och annars alla andra försäkringar genom Folksam och handels, men folksams gravidförsäkring var inte mycket att hurra för tyvärr. 

• Hoppanloppan
    Silverguld skrev 2015-04-16 08:51:54 följande:

Har ni andra skaffat någon gravidförsäkring? Vi har börjat titta, man ska ju helst ha tecknat avtal innan RUL vilket är om två veckor för oss. Vi har jämfört och tycker att länsförsäkringar verkar vara bra, vi har bilarna försäkrade där också och annars alla andra försäkringar genom Folksam och handels, men folksams gravidförsäkring var inte mycket att hurra för tyvärr. 

Vilken försäkring gäller innan vecka 22?
  • Silverguld
    Hoppanloppan skrev 2015-04-16 09:03:42 följande:
    Vilken försäkring gäller innan vecka 22?
    Vi jämförde Folksam, Länsförsäkringar och trygg hansa. Av dem gäller Folksam från vecka 10 och de andra från vecka 22. Men jag anser ändå att de andra är betydligt bättre med vad de ersätter och med vilka summor. Jag är i vecka 17 ungefär och har gjort ett ultraljud innan pga magsmärtor där barnet såg ut att må bra så det skydd man får från vecka 10 känns inte relevant för oss (man ska inte säga för mkt.. Men eftersom barnet verkade må bra och jag alltså inte hittills fått MA).
  • svea74
    MyRoundabout skrev 2015-04-16 08:25:11 följande:

Skönt att höra att man inte är ensam, trots att jag önskar att ingen behövde känna såhär. Jag vågar inte tjata till mig ett UL, så länge jag inte vet kan jag ju låtsas att allt är bra liksom. Att RUL är inbokat sedan länge känns okej, det har jag kunnat förbereda mig på. 

Det känns inte som att det går att förmedla hur jobbigt man tycker att det är, alla förväntar sig att man ska känna sig säker bara för att 12 veckor har gått. 

Man VILL ju bara vara glad och förväntansfull, men det är helt omöjligt att slappna av. 

Ja. Håller med. Man vill va glad men är ständigt orolig. Och hjälper inte - iallafall mig - att folk omkring säger saker som "det som sker det sker". Jag blir bara förbannad.

Enda som funkar för mig är att prata. Men nån som förstår. Som gått igenom samma. Eller liknande.
  • svea74

Jag fattar inte hur man ska ha råd gå hemma. Å jag vill inte 'gå hemma' i ordens rätta betydels (så vida de tinte händer nåt, sjukdom, kolik självklart). Jag får krupp av att bara va hemma - å dessutom UTAN inkomst typ. Jag kommer ju få panik. Är ju som att va arbetslös lite. Fattig som helvete så man kan inte göra nåt ändå av sin lediga tid.

Kollade FK å enligt deras uträkning kunde ja va hemma 7månader för att få UT 9000kr.

Så jag går redan runt med ekonomisk stress och funderar om jag måste försöka hitta ett extrajobb så fort ungen e ute.

Fattar inte alla mammor som har råd hänga på kaféer å äta utelunch varje dag :/

• MyRoundabout
    svea74 skrev 2015-04-16 11:44:28 följande:
    Ja. Håller med. Man vill va glad men är ständigt orolig. Och hjälper inte - iallafall mig - att folk omkring säger saker som "det som sker det sker". Jag blir bara förbannad.

Enda som funkar för mig är att prata. Men nån som förstår. Som gått igenom samma. Eller liknande.
    Exakt! Min sambo säger att han också är orolig, men "vi får helt enkelt vänta och se". Och alla "Det går ju ändå inte att göra nåt åt"! Värdelöst är det!

Om du vill prata mer får du hemskt gärna skicka ett privat meddelande, vi behöver ju inte sabba stämningen i tråden mer än nödvändigt =)
  • cicci70
    MyRoundabout skrev 2015-04-16 08:25:11 följande:

Känner precis likadant, har 2 missfall, 2 utomkved och 4 IVF i bagaget,.... jag bokar privata UL istället för att behöva "känna mig dum" och tjata på BM, om jag hade fått välja så hade jag velat ha UL typ 1 gång i månaden iaf..., har gjort 4 UL nu (v14) har RUL 22/5 och sen kommer jag nog boka iaf minst 2 privata till...... tycker att MVC ska se till person för person vilket behov man har, en del tycker det räcker med dom besöken man får medans andra vill ha fler,....
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015