• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • emeloi

Jag har hämtat boxar på apoteket hjärtat, apoteksgruppen, babyproffsen, kronans droghandel och liberos box. Kronans droghandel tyckte vi va bäst.

• oldy

Är i vecka 29 (28+5) nu och tycker att tiden tickar på rätt så fort tack och lov. Har en väldigt livlig och stark gosse i magen.
    Ska bara jobba 2 veckor till sen går jag hem på gravidpenning, ska bli så skönt!

Detta blir min andra förlossning, jag känner mig rätt så lugn inför den nu när jag vet lite vad som väntar. Det kan ju gå hur som, men det gick bra sist så det är bara till att ta det som det kommer.

Just nu ligger han i säte, men än finns det plats att röra sig säger BM så hoppas han vänder sig snart.

Längtar ihjäl mig efter min bebis!
    Fler som går från ett till två barn? Oroliga inför tvåbarnschocken?

• garin
    Bf29okt skrev 2015-08-12 23:00:01 följande:

Hur mycket sparkar era bebisar? Vet att det kan vara rättså svårt att svara på .. Tycker att min e väldigt lungt iallafall de senaste veckorna (har kollat upp det och allt såg bra ut) .. Rör sig då och då men inte så livligt som många brukar säga att deras gör .. Blir lite orolig ibland .. Är i vecka 31

Ja, vad som är mycket och vad som är lite är ju så individuellt! Jag upplevde min första son som väldigt lugn i magen, och den här lille grabben är igång betydligt mer och gärna sent på kvällarna. Hela magen hoppar omkring men det är väldigt sällan nån spark eller knuff känns obehaglig men fasiken vad det kan kittlas!! Särskilt när jag ligger på sidan!
    Du ska känna rörelser varje dag helt enkelt, och så länge du gör det bör allting vara normalt
  • garin
    Silverguld skrev 2015-08-13 08:33:37 följande:
    Jag har hämtat tre boxar: apotek hjärtat, libero och babyland. De två första var toppenbra och den sista riktigt usel!

Jag mår väldigt bra faktiskt, är i vecka 33 nu. Hade/har problem med foglossning men tycker inte att jag känner av det alls lika mkt nu som för några veckor sedan (hur nu det kan stämma). Nu har jag börjat få halsbränna vilket är sådär men det känns ändå okej. Så spännande att det är så pass kort tid kvar nu!

Eller hur var babylands urusel, en skitful trygghansa-haklapp/dregglis som jag definitivt inte kommer använda...
    Apoteket hjärtats box tyckte jag med var super!

För den som undrade över tips ser jag att alla de jag hämtat har nämnts utom Lloyds apotek. Den var sådääär. Apotekgruppen vet jag var bäst förra året, men den har jag inte hämtat ännu. Kronan och Hjärtat var båda jättebra!
  • garin
    oldy skrev 2015-08-13 10:44:26 följande:

Är i vecka 29 (28+5) nu och tycker att tiden tickar på rätt så fort tack och lov. Har en väldigt livlig och stark gosse i magen.
    Ska bara jobba 2 veckor till sen går jag hem på gravidpenning, ska bli så skönt!

Detta blir min andra förlossning, jag känner mig rätt så lugn inför den nu när jag vet lite vad som väntar. Det kan ju gå hur som, men det gick bra sist så det är bara till att ta det som det kommer.

Just nu ligger han i säte, men än finns det plats att röra sig säger BM så hoppas han vänder sig snart.

Längtar ihjäl mig efter min bebis!
    Fler som går från ett till två barn? Oroliga inför tvåbarnschocken?

Jag tycker med det går fort än så länge, förmodligen på vardagstempot med jobb och en busig 16-månaders hemma också. Lite jobbigt att jag inte orkar hålla hans tempo så bra längre men snart är det över! Går in i v33 på lördag. Har tänkt jobba tills en vecka innan bf, det ska jag nog palla med för det gick bra förra gången. Storebror föddes dock på bf så är väl lite rädd att det blir lite tidigare denna gången samt att det nog kommer gå rätt snabbt, hann bara vara inne på förlossningen 1,5h förra gången. för övrigt är jag lugn men har nog börjat komma in i det där förberedelseruset nu. 

Vi går ju med från ett till två barn och ibland är jag småorolig över hur det ska gå, ibland tänker jag att nä, blir denna grabben som storebror så är vi iaf vana, blir han lite... "enklare" (förlåt, ogillar såna uttryck om bebisar men hellre det än ordet SNÄLL!!!) så tackar vi och tar emot!!!
  • garin
    Filuribur1 skrev 2015-08-13 07:19:27 följande:

Jag bara väntar på att green peace ska komma och slänga tillbaka mig i havet, strandad val som man har blivit. Nätterna är värst. Är det inte att man har svårt att hitta en bekväm ställning att sova i så har man svårt att andas eller halsbränna/sura uppstötningar eller alla sjuttioelva toalettbesök man måste göra. Men lill-tjejen i magen verkar nöjd och tränar friskis och svettig för fullt i magen vilket är skönt så man vet att hon lever o mår bra. Det börjar bli så verkligt nu när det bara är 7 veckor kvar till bf, att hon kan komma om 5 veckor och är här garanterat om 9 v. Känner mig inte ett dugg beredd på förlossning eller nånting. Hur känner ni inför fl?

Haha, den var bra!! jag är med en strandad val... väger nu endast 1kg mindre än jag gjorde dagen innan fl med äldsta sonen (+20 kg från förra inskrivningen, gick tyvärr inte ner allt innan jag blev gravid igen) så inte konstigt man känner sig stor, tung och svullen!
    Min halsbränna var värre förra graviditeten men å andra sidan har jag 8 veckor på mig där det ska hinna gå ännu mer utför... tar 2 novalucol varje kväll innan jag lägger mig och har så gjort i ett par veckor redan. Vaknar ändå inte helt sällan med halsbränna bara ett par timmar efteråt igen..
    Inför förra förlossningen (för jag antar att detta ju är din första?) så var jag lugn. Och det är jag nu med. Pirrig, förväntansfull. I början av graviditeten tänkte jag mkt på bristningarna jag fick och funderade mer på ks, men ett ks hade blivit rätt besvärligt i min situation så får ändå hoppas inget dyker upp som gör att det blir enda utvägen! Och vad gäller beredskapen. Alltså, man är nog aldrig beredd. Eller så är man det hela tiden. Bara slappna av och följ med liksom!
  • Mira14
    emeloi skrev 2015-08-13 10:09:16 följande:

Jag har hämtat boxar på apoteket hjärtat, apoteksgruppen, babyproffsen, kronans droghandel och liberos box. Kronans droghandel tyckte vi va bäst.

Jag har också hört att Kronans ska vara bra men den har alltid varit slut när jag varit in där :-/
  • Mira14

Ni som fått barn förut, hur har slemproppen sett ut? Har den kommit i en enda stor klump eller lite då och då?

Jag upptäckte precis något som jag inte sett förut. Ganska mycket, segt och ljusgult (ursäkta..).. Jag har förstått att det inte är ovanligt att det kan komma lite men att det då ombildas när det är så långt kvar. Verkar det osannolikt?

• Embla twopointoh

Vad är en babybox? Hur hämtar man ut den (måste man ha något intyg eller så?).

Jag fick mitt första barn för 13 år sedan, och då fanns det inte, det måste vara relativt nytt?

• Mira14
    Embla twopointoh skrev 2015-08-13 19:48:05 följande:

Vad är en babybox? Hur hämtar man ut den (måste man ha något intyg eller så?).

Jag fick mitt första barn för 13 år sedan, och då fanns det inte, det måste vara relativt nytt?

De flesta apotek delar ut gratis men oftast behöver man ta med sig en kod. Sök på nätet då står det hur du gör för att få dem. Du har bland annat Hjärtats apotek, Kronans droghandel, Lloyds apotek och Libero. I paketen finns bland annat blöjor, krämer, nappar, nappflaskor osv samt en hel del reklam och kuponger. Kul tycker jag som nu sitter med en byrålåda full med grejer
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015