Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Stort grattis till alla som fått smått! Själv fick vi åka till förlossningen på natten 9/10 och vid lunch samma dygn är hon född, vår lilla prinsessa Molly. Allt gick bra och vi mådde båda bra efteråt.
Nu spenderas dagarna med amning, blöjbyten och lite mer amning
Stort grattis till alla som fått smått! Själv fick vi åka till förlossningen på natten 9/10 och vid lunch samma dygn är hon född, vår lilla prinsessa Molly. Allt gick bra och vi mådde båda bra efteråt.
Nu spenderas dagarna med amning, blöjbyten och lite mer amning
Stort grattis till sötnosen! Alla bebisar ser ju så fridfulla ut. Skönt att ni båda mår bra.
Här fascineras vi av alla små leenden som sker i halvvaket tillstånd.
Här njuter vi också större delen av dagarna av lilleman. Det är väl när man ska göra något eller man ska iväg som det krävs lite bättre planering. Här går dagarna i väldigt lugnt tempo. Sambon har verkligen kommit in i seg-läge. Han kan hjälpa lillasyster att tvätta sig, byta blöja och kläder efter frukosten, men tandborstning och håret glöms bort på båda. Om jag inte ifrågasätter kan vi hinna äta lunch innan det blir gjort, så det känns lite jobbigt att behöva hålla koll på alla bollarna i luften när man sitter fast och ammar. Sedan är det ju mysigt att låta Lilleman ligga kvar på amningskudden när han däckat efter maten. De äldre barnen vaknar vid 7-8 och sedan sätter sambon ofta på Barnkanalen och sover vidare framför teven. Jag och Lilleman drar oss ofta till framåt 10 innan det blir frukost, så sedan är familjen sällan klar med allt före 12 om man ska iväg, vilket är lätt frustrerande, då sambon gärna fastnar med mobilspel eller något på teven.
Ja, vår lille kille är också väldigt smidig i dagsläget. Visst han äter oftare i perioder under dagen, men det är skönt att vi hittat ett sätt att sova på. Om det inte fungerar att lägga ner honom bredvid mig när han slumrat vid bröstet, får jag söva honom på mig. Jag har börjat sjunga en vanlig kanin och trollmors vaggvisa, så kommer han oftast till ro och sover uppåt 3 timmar igen. Jag får också väcka honom ibland för mat. på natten, men på dagarna vaknar han oftast innan.
Är det fler som har riktiga fismaskiner? Här är det mer regel än undantag att det alltid är lite, lite bajs av minst en prutt i blöjan inför varje amning, så det är svårt att avgöra när det kommit mycket eller lite.
Jag undrar var alla håller hus idag av de som fortfarande väntar på bebis. Oftast har det ju varit full aktivitet här och jättekul att läsa alla inlägg. Jag hoppas ni antingen föder barn eller myser med partner/familjen innan/efter- nytillskottet kommer.
Hur går det med namndiskussionerna? Jag såg att bara 4 av drygt 20 bebisar var namngivna direkt. Ja, inte måste man avslöja namnet, men det vore kul att veta om valet varit enkelt eller svårt? Har ni bestämt namnet innan eller passade ett namn som ni hade som förslag? Finns det fler namnlösa bebisar?
Här tycker vi att det är jättesvårt med pojknamn. Mina två har ju lite "modernare" namn som inte funnits med så länge. Till lillebror gillar jag Arvid bäst, men det heter ju redan hennes halvbror ... Innan funderade jag på namn som Mattis, Matteo, Mio, Vide, Oscar och Emil, men de känns så mjuka jämfört med storasyskonens och frågan är om de passar på en vuxen karl. Ett namn ska ju fungera hela livet ...
Love och Arild är också fint, men Love blir ju så fel på engelska. Arild är kanske för ovanligt men finns med i Maria Gripes Skuggor över stenbänken-serien. Nils var jag inne på då han föddes på Nils-dagen, men då drog sambon till med Nisse, pisse, päronpung så det föll ju direkt.
Så är det någon som har något förslag på ett mer tidlöst namn som Arvid, gärna två-stavigt och på fem bokstäver. Det ska helst inte bli några smeknamn heller, annars tycker jag att både Alexander och Gabriel är fint.
Inom familjen finns både Andreas, Daniel, Mattias och Per. Kusinerna heter Alvin, Alva, Noah, Max, Philip och William, så de är redan upptagna.
Jag får väl gå till bibblan och låna en namnbok samt kolla namnstatistiken och almanackan, så vi får något att diskutera.
Vi hade bara ett namnförslag innan bebisen föddes men det kändes inte rätt när hon kom ut. Har funderat fram och tillbaka på ett namn som jag föreslog för länge sen, lutar åt att det blir det. Lite roligt dock att vi inte visste kön men hade bara ett tjejnamn, med första visste vi inte heller men hade bara ett pojknamn. Där stämde det dock så vi slapp fundera sen
Har flängt runt idag.. PKU-prov, hörseltest, veckohandla, leka... Känns i magen nu så imorgon måste jag verkligen få ta det lugnt