• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Zchimla
    Mallis92 skrev 2015-10-19 09:50:24 följande:

Igår kl 19.58 kom vår dotter, 12 dagar innan bf. Kom in 4 cm öppen och från att de tog vattnet tog det 4 timmar tills hon var ute. Vilken skillnad på första och andra förlossningen! Kände mig som människa nästan direkt trots att damen var 50 cm och vägde 3720 gram. Intensiv men häftig förlossning :)

Stort grattis till dottern. Härligt att det gick så bra
  • Simone
    Mallis92 skrev 2015-10-19 09:50:24 följande:

Igår kl 19.58 kom vår dotter, 12 dagar innan bf. Kom in 4 cm öppen och från att de tog vattnet tog det 4 timmar tills hon var ute. Vilken skillnad på första och andra förlossningen! Kände mig som människa nästan direkt trots att damen var 50 cm och vägde 3720 gram. Intensiv men häftig förlossning :)

Stort grattis :D
  • Maskara5

Nu är det bara 9 dagar kvar till BF. Mina besvär denna andra graviditeten har varit...
    Kraftiga sammandragningar från v 26
    Kraftig pollen och fröallergi
    Geografisk tunga
    Bacteriell Vaginos
    Invärtes Hemoröjder
    Kraftig Acne på rumpan
    Halsbränna
    Magkatarr
    Stillasittande sen Juni
    Otrolig hemskt humör
    Fy fan för att vara gravid säger jag bara!!!
    Aldrig mer!!!
    Ser fram emot en foglossning för det blir en baggis i jämförelse med allt skit i 9 månader. Å så klart är det värt allt men phuuu nu är det snart klart och det blir mys i stället!!! Hur har ni haft det????

• Zchimla
    Maskara5 skrev 2015-10-19 10:26:34 följande:

Nu är det bara 9 dagar kvar till BF. Mina besvär denna andra graviditeten har varit...

Kraftiga sammandragningar från v 26

Kraftig pollen och fröallergi

Geografisk tunga

Bacteriell Vaginos

Invärtes Hemoröjder

Kraftig Acne på rumpan

Halsbränna

Magkatarr

Stillasittande sen Juni

Otrolig hemskt humör

Fy fan för att vara gravid säger jag bara!!!

Aldrig mer!!!

Ser fram emot en foglossning för det blir en baggis i jämförelse med allt skit i 9 månader. Å så klart är det värt allt men phuuu nu är det snart klart och det blir mys i stället!!! Hur har ni haft det????

Är verkligen inte ett dugg avundsjuk. Här har det vart

Åderbråck i ljumske och snippan (bra ställe)

Hemorrojder

Halsbränna (stabiliserad med Omeprazol)

Och sen lilla detaljen då med placenta praevia med blödning som orsak till sjukskrivning.

Däremot har min hy varit (som förra graviditeten) helt galet perfekt. Ja är så slät i ansiktet att jag kunnat vara gravid konstant för den sakens skull
  • Iowhannah
    Simone skrev 2015-10-19 05:28:54 följande:

Exakt! Man ska göra det som känns bäst för en själv. För mig funkar amningen jättebra, men lilltjejen får ersättning under natten. Då blir hon ordentligt mätt och sover som en stock!

Aa okej, simonstorp är ju inte jätte långt borr :) har du Facebook? Lättare att höras av där och bestämma något framöver

Jag är just nu väldigt inställd på att delamma. Att han får tutte när han vill ha det och så får man dryga ut med ersättning. Då kan ju pappa hjälpa till med matningen också. Huvudsaken är ju ändå att han är mätt och mår bra!

Tyvärr har jag inte facebook. Testa om du kan skriva till mig privat här så kan vi byta mailadresser eller så :)
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-18 13:11:36 följande:
    På namnfronten var vi länge överens om att det blir antingen Ella eller Liam. Några dagar innan bebisen kom så fick vi höra min svärmor uttala Liam på östgötska och då kände jag genast "nej. Jag kan inte utsätta mitt barn för det där", så då hade vi bara ett tjejnamn plötsligt. Och ut kom en pojke. Två minuter efter att de lagt upp honom på mitt bröst så sa jag "ska han inte heta Nils?" och efter några provdagar så bestämde vi att det ska han. Vi hade Nils som ett mellannamn egentligen, men tyckte båda två att det passade honom så bra som förnamn.

I övrigt ligger vi kvar på neo. Lilla Nils fyller fyra dygn i kväll och sondmatas fortfarande, men mjölken är på god väg och mammas bröst ömmar ständigt. Vi har en sköterska här som känns väldigt dömande och tycks anse att amning är det absolut enda sättet att mata sitt barn. Tack för den liksom. Tänk om det skulle visa sig att det inte funkar, då vill man ju känna att man har stöd även från personalen. Jag är iaf glad att sambon håller med mig och att åtminstone han stöttar mig (det är egentligen det enda som betyder nåt).
    Är det på grund av syresättningen eller maten som ni är kvar på neo? Jobbigt att inte få komma hem och slappna av. Det krävs ju lugn och ro för att få amningen att komma igång, blir det en stress så får det ju snarare motsatt effekt. Dock är amningen många gånger tuff i början i synnerhet om bebisen bara vill sova. Min första fick de tvinga till att äta efter ett dygn, men så fick hon också en nyckelbensfraktur vid födseln och hade säkert ont.

Här gav jag upp inför återbesöket efter drygt 4 dygn och kokade amningsnappen och sedan dess har jag lättare att stå ut. Dock har jag väldigt olika bröst. På höger sida räcker det att trycka en gång så kommer mjölken, så han behöver ju knappt suga för att kunna klunka i sig.
    På vänster är det sämre så där gör det mer ont när utdrivningen sätter igång, själv lyckas jag inte få ut mjölken på den sidan numera. Det känns som att han nyps ibland. Första dagarna gjorde det svinont när han högg till, men med amningsnappen måste han ta ett större tag, så det blir bättre. I början fick jag bita mig i läppen för att stå ut.
  • mammalovis
    Angelica1984 skrev 2015-10-18 20:52:39 följande:
    Larissa: jag gjorde en hinnsvepning men tyckte inte att det kändes alls nåt särskilt. Men vet tyvärr många som säger att det gör väldigt ont.

Men det satte iaf fart på saker och ting :)

BF29okt: Här äts det ungefär var tredje timma och en gång under natten. Lite tätare under kvällen. Hittills har han gått upp bra i vikt och hoppas att det fortsätter så.
    Han är nu ca två veckor.

Det är jättesvårt med namn, särskilt pojknamn. Här funderar vi och känner efter för fullt. Men just nu lutar det åt att det blir en Wincent. Storebror heter William :)
    Vad skönt att bebisen går upp bra, så ni kan följa hans rytm istället för klockan. Jag hoppas verkligen att lilleman har gått upp tillräckligt i vikt till onsdag, så vi kan släppa amningen fri. Vi har visserligen redan börjat fuska en del. Jag har varit så trött på natten att jag stängt av alarmet, men inte orkat väcka honom, så i natt blev det visst 4,5 timmar emellan, å andra sidan vill han ju äta på mer än en sida då, så det tar längre tid att få sova igen. På dagen äter han oftast med 2-3 timmar emellan och även här oftare på kvällen.

Ja, pojknamn är skitsvårt. Sambon har snöat in på Ville, men det känns för likt Wilda, tycker jag. Igår började jag fundera på Viktor.
  • svejo

Nu har jag iaf varit och gjort en hinnsvepning. Kändes mindre denna gång och var lite mognare, vilket är positivt. Har dock inga jätte höga förväntningar. Har fått tid för igångsättning nästa måndag....

• cookie82

Usch att behöva va så här gnällig men...

Lyckades ju vända bebisen i 39+5 i förra veckan. Ingen angenäm upplevelse men rädslan och upprördheten innan var nästan värst.

Var tillbaka hos barnmorskan idag. 40+3. Då har mitt blodtryck skjutit i höjden och hon tror jag har början till havandeskapsforgiftning. Att det ska krångla så mycket nu på slutet. Ny undersökning på onsdag och eventuell igångsättning.

Kollade upp vändningen och det drabbar ca 3 % av gravida. Havandeskapsförgiftning ca 2 %. Vad kommer härnäst som drabbar 1 %? Suck!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015