• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Tramses

Skogisen: de kommer garanterat inte att låta dig gå över så länge. Som någon skrev så blir moderkakan sämre med tiden och dessutom är det ju lättare att reglera hur mycket barnet får i sig utanför magen.

Jag har fött två "små" barn och lillen i magen beräknas också vara liten. Var på ultraljud i förrgår, men även min lille/ lilla hade lagt på sig något.

Jag känner mig rätt knäckt idag. Ramlade förut när jag gick ner från altantrappan och föll handlöst. Ena foten hamnade snett och jag kände direkt att det inte gick så bra. Låg där som en sköldpadda på rygg så jag kunde inte låta bli att skratta ändå. Men nu sitter jag här med en rejält stukad fot som gör mer ont hela tiden. Kan knappt gå alls. Och så ska jag föda barn mitt i allt också! Bf+7 idag.... Hjälp! !

• Skogisen
    Tramses skrev 2015-10-24 00:07:02 följande:

Skogisen: de kommer garanterat inte att låta dig gå över så länge. Som någon skrev så blir moderkakan sämre med tiden och dessutom är det ju lättare att reglera hur mycket barnet får i sig utanför magen.

Jag har fött två "små" barn och lillen i magen beräknas också vara liten. Var på ultraljud i förrgår, men även min lille/ lilla hade lagt på sig något.

Jag känner mig rätt knäckt idag. Ramlade förut när jag gick ner från altantrappan och föll handlöst. Ena foten hamnade snett och jag kände direkt att det inte gick så bra. Låg där som en sköldpadda på rygg så jag kunde inte låta bli att skratta ändå. Men nu sitter jag här med en rejält stukad fot som gör mer ont hela tiden. Kan knappt gå alls. Och så ska jag föda barn mitt i allt också! Bf+7 idag.... Hjälp! !

Ajaj med stukad fot, hoppas det läker fort, brukar linda hårt o lägga massa is på...

Tror nog egentligen inte heller, men blev så besviken på ännu bara ett överseende leende när man frågar nåt, sen vill väl bara bm ge en skräck exempel så man inte förväntar sig för mycket...
    Tycker dock kroppen ger mer o mer signaler om att förlossningen åtminstone närmar sig o det känns skönt, vill ju så klart helst att min kropp ska sätta igång det här själv :)
  • Finalisten

Vaknade av mensvärk som sitter i hela tiden och blir kraftigare vid sammandragning, kan det vara på g?? Har bf på tisdag än så länge kommer det inte regelbundet, ibland flera sd efter varann o ibland är det en bra stund emellan.. Första barnet så vet inte riktigt hur det ska kännas =D

• Skogisen
    Finalisten skrev 2015-10-24 08:19:20 följande:

Vaknade av mensvärk som sitter i hela tiden och blir kraftigare vid sammandragning, kan det vara på g?? Har bf på tisdag än så länge kommer det inte regelbundet, ibland flera sd efter varann o ibland är det en bra stund emellan.. Första barnet så vet inte riktigt hur det ska kännas =D

Är oxå förstföderska så har ingen erfarenhet, men har genom åren lärt mig att lyssna på min kropp o skulle gissa att tror o känner du att det är på g så är det nog så :)
  • Fruåslund

40+5 idag och inte minsta lilla tecken på att bebis vill ut. Hur var det för er som fått, hade ni några känningar innan eller small det bars till?

• cookie82

41+0. Känns inte direkt som något att fira... :) Tänker åka till stan och handla söta bebiskläder. Nåt måste man ju få unna sig eller?! :)

• Iowhannah
    Fruåslund skrev 2015-10-24 08:46:25 följande:

40+5 idag och inte minsta lilla tecken på att bebis vill ut. Hur var det för er som fått, hade ni några känningar innan eller small det bars till?

Jag hade förvärkar i nån vecka innan jag födde. Kändes som en intensiv mensvärk och det var olidligt att sitta stilla. Kvällen innan allt satte igång på riktigt så mådde jag lite illa och magen var stenhård. Som en enda lång sammandragning. Hela natten efter så hade jag jätteont i ländryggen och kvart i sju på morgonen kom både teckningsblödning och värkar.
  • mammalovis

Den ena förlossningen är ju inte den andra lik. För de flesta är det en rejäl skillnad mellan sammandragningar/förvärkar och äkta förlossningsvärkar, men det hinner man ändå glömma mellan barnen.

Med båda mina första barn fick jag sammandragningar vid promenader, d v s magen blir stenhård, man kanske måste stanna till och andas lite., men det går fort över. När det sedan var dags rådde inga tvivel. Med första började det kl 1 på natten och var väldigt oregelbundet med 45-30-20 minuter emellan för att med tiden tätna. För att härda ut var jag tvungen att upp och röra på mig. På förmiddagen i duschen tätnade värkarna ordentligt och vi var inne vid 13, då var jag öppen 5 cm. Sedan hade jag bara tid för en klunk dricka mellan värkarna och lustgasen.

Med andra hade jag mycket förvärkar nätterna innan, så första den natten brydde jag mig inte ens. Vid den andra gick jag på toa och fick en liten blödning. Vid nästa som en rejäl mensblödning och sedan kom 5 värkar på 12 minuter och det rådde ingen tvivel om att det var dags då de behövdes andas igenom. 1,5 timma senare är hon född.

Med tredje hade jag sammandragningar vid rörelse redan i vecka 34 varje till varannan minut under en ca 10 minuter lång promenad i normala fall. De var inte värre än att jag kunde gå. Sedan hade jag sammandragningar i 4 veckors tid både vid rörelse och vila. Söndagen innan hade jag falskt alarm med sammandragningar med 6-7 minuters mellanrum, men inte särskilt ont.
    Dagen det satte igång (torsdag) fick jag onda sammandragningar i vila och låg kvar i sängen någon timma extra tills det lugnade sig. Sedan återkom det på kvällen efter 18, men jag var fortfarande osäker åt vilket håll det skulle gå. Sambon var iväg en timma och när jag flyttade på mig och ringde mamma fick jag 3 rejäla att andas igenom och det kändes säkrast att åka in. Då blev jag alldeles tyst i uppåt en minut och fick rikta koncentrationen helt på att andas mig igenom, att prata då finns inte på kartan. Så när det regelbundet börjar göra så ont att man knappt inte står ut är det nog på riktigt. För mig kom varje värk smygandes som om någon kom och kramade mig bakifrån genom att "smeka" händerna mot mitten som en boaorm samtidigt som magen blir stenhård. Det är väldigt svårt att beskriva känslan då den nu redan är glömd i styrkegrad. När jag fick lämna urinprov på förlossningen hade jag fått en liten blödning. Mindre än 35 minuter senare var han född. Men jag har som sagt haft 3 intensiva och snabba förlossningar när det väl dragit igång och följer inte skolboken med en cm per timma.

• Pojkmamma86

Med första barnet hade jag inga känningar alls utan vattnet gick när jag satt och skrev inköpslista, andra barnet va igångsättning.

I morse hade jag mensvärk, kan ju hoppas på att det är ett tecken ;) BF+3 idag och känner mig mer eller mindre gråtfärdig! Drömde för ett tag sen att jag födde en bebis på 88cm och idag känns det inte som att det är helt osannolikt. Känns lite som att man kommer vara gravid resten av livet :(

• mammalovis
    cookie82 skrev 2015-10-24 10:51:29 följande:
    41+0. Känns inte direkt som något att fira... :) Tänker åka till stan och handla söta bebiskläder. Nåt måste man ju få unna sig eller?! :)
    Ja, passa på att unna dig saker nu om du orkar. Sedan rekommenderar bb och bvc ju att man undviker köpcentrum och gallerior med tanke på smittorisken. Vila om du kan är också ett hett tips, som man dock först förstår efteråt varför.

Jag är också sugen på att shoppa, om jag hittar något i rätt storlek, då jag inte hann/orkade innan förlossningen, då nästan all rörelse gjorde ont sista veckan och jag bara ville vara hemma. Tanken är väl att komma iväg på måndag då jag inte ens har hämtat ut babyboxarna. De två apoteken här i stan har allt restnoterat. Nu är det ju lättare att köpa något som passar en pojke också.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015