• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Skogisen
    mammalovis skrev 2015-10-24 23:43:42 följande:
    Jag kan ju inte garantera dig något, men sista veckan innan jag födde var jag extremt trött och i princip bara sov och vilade, inte blev jag piggare heller ... Jag var sällan uppe före 10-11 och sedan var jag trött på eftermiddagen igen ... så har du tur samlar kroppen kraft inför födsloarbetet.  Så vila på, sedan vet du inte när du får sova så länge du vill nästa gång.

Det är lite frustrerande kan jag tycka. Lilleman här sover som bäst och längst på dagarna och man vet ju inte förrän efteråt när han drabbats av matkoma. På nätterna har han ett längre pass på 3-4,5 timmar sedan ska det ätas i flera omgångar innan han sover igen och då kan han behöva sova på mig för att kommatill ro. Det känns som han blivit mycket mer vaken den här sista veckan och därmed svårare att förutse när han väljer att sova efter amningen. Ja, det är väl dags att lägga ner honom nu och se om vi får sova till 3-4. Jag får nog ta någon kvällsmacka först, då jag blir så hungrig mitt i natten annars.
    Jag hoppas att det är så, äter som en galning oxå, är sugen på alla typer av kolhydrater vilket jag inte varit tidigare o graviditeten, läste nånstans att man ska preppa kroppen som inför ett maratonlopp o det känns verkligen som att jag gör det just nu :) kanske inte blir 42+3 iaf kanske lyckas få ut henne till 41+0 iaf :)

Är så snusk så har förberett mig mentalt på en kolikbebis o total sömnlöshet i iaf 2månader sen får karln ta 1vaknatt per vecka annars kommer han ha en zombie till sambo o det är ju inte så kul heller... Är dock glad att jag iaf normalt har en utomordentlig förmåga att somna närhelst möjlighet ges :)
  • Skogisen
    Iowhannah skrev 2015-10-25 00:01:42 följande:

Sömnbrist plus hormoner, blandat med att jag är en väldigt känslig person, är en riktigt härlig kombination. Jag är extremt tacksam över 10-dagarna! Det är så skönt att sambon är hemma och kan dela bördan med mig! Eftersom jag dessutom delammar så matar han också. Jätteskönt att han kan ta nattmatningen när jag känner mig helt slut! Vi har förvisso bara haft fyra dagar hemma nu, jag antar att det blir lättare med tiden.

Det blir det säkert :) tänk på att du har en rätt stor läkningsprocess i kroppen oxå som gör att du är extra trött just nu.
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-10-25 00:05:24 följande:

Det blir det säkert :) tänk på att du har en rätt stor läkningsprocess i kroppen oxå som gör att du är extra trött just nu.

Det är väldigt sant. Min sambo tjatar om det också, att det är viktigt för honom att jag får sova och vila för att läka snabbare. Han är så omtänksam, den där karln :)
  • Larissa

Bf +9 23.04 kom vår Elisia till världen<3

3,6 kg och 51 cm lång. Öppen för 1 finger när vi kom in vid 19.00 igår. Men värkar som var dubbla och tilloch med 3 dubbla. Från 20.30-22.30 öppnades resten. Helt sjukt ont överallt, hade lovat mig att inte skrika men det kunde jag inte hålla. För de smärtorna var hemska, han inte med någon form av bedövning. Men som tur var sprack ingenting och inget behövde sys. Men den har gången undrar jag när mjölken rinner till? Nu sussar sambo i sin säng i bb rummet och Elisia ligger bredvid mig och sover. Skulle ringa på klockan när hon vaknar så skulle de ta en temp. Fick ringa för någon timme sedan och be om Alvedon som jag själv glömt packa ner i väskan.

• Skogisen
    Larissa skrev 2015-10-25 04:39:08 följande:

3,6 kg och 51 cm lång. Öppen för 1 finger när vi kom in vid 19.00 igår. Men värkar som var dubbla och tilloch med 3 dubbla. Från 20.30-22.30 öppnades resten. Helt sjukt ont överallt, hade lovat mig att inte skrika men det kunde jag inte hålla. För de smärtorna var hemska, han inte med någon form av bedövning. Men som tur var sprack ingenting och inget behövde sys. Men den har gången undrar jag när mjölken rinner till? Nu sussar sambo i sin säng i bb rummet och Elisia ligger bredvid mig och sover. Skulle ringa på klockan när hon vaknar så skulle de ta en temp. Fick ringa för någon timme sedan och be om Alvedon som jag själv glömt packa ner i väskan.

Grattis!
  • Skogisen
    Iowhannah skrev 2015-10-25 02:06:04 följande:
    Det är väldigt sant. Min sambo tjatar om det också, att det är viktigt för honom att jag får sova och vila för att läka snabbare. Han är så omtänksam, den där karln :)
    Va skönt att han är det :)
  • angelica123

Fick igångsättning beviljad två dagar tidigare tack vare snäll läkare på förlossningen, alltså då i v41+5. Detta var i torsdags morse.

Tappen var mjuk och mogen och jag var öppen en snål 1:a. Fick sån där hormonplatta bakom tappen för att öppna upp den mer och starta värkar.

Natten till fredag startade värkarna ordentligt och blev inskriven ca 07 på förlossningen, 4cm öppen.

Sjukt intensiva värkar och en stressad bebis i magen ledde till akutsnitt på eftermiddagen när jag var öppen 9 cm.

Slapp bli sövd dock, som tur var. de hade nämligen stenkoll på honom hela dagen då han visade dessa tecken tidigt så därför blev det inte urakut.

Men när han väl var ute så mådde han jättebra <3

Så i vecka 41+6 kom han, 4466 gram och 53 cm. Stadig kille

• mammalovis
    Larissa skrev 2015-10-25 04:39:08 följande:
    Stort grattis till tösen! Det låter som en tuff förlossning. Tråkigt att du inte hann med den bedövning du hade önskat. Tyvärr kan det ju göra väldigt ont när det går fort, men skönt att du slapp bristningar. Nu får ni passa på att njuta av underverket Sov när bebisen sover, så du återhämtar dig!

Mjölken brukar ju strömma till framåt tredje dygnet, så du får ha lite tålamod.
  • mammalovis
    angelica123 skrev 2015-10-25 10:09:42 följande:
    Fick igångsättning beviljad två dagar tidigare tack vare snäll läkare på förlossningen, alltså då i v41+5. Detta var i torsdags morse.
    Tappen var mjuk och mogen och jag var öppen en snål 1:a. Fick sån där hormonplatta bakom tappen för att öppna upp den mer och starta värkar.
    Natten till fredag startade värkarna ordentligt och blev inskriven ca 07 på förlossningen, 4cm öppen.
    Sjukt intensiva värkar och en stressad bebis i magen ledde till akutsnitt på eftermiddagen när jag var öppen 9 cm.
    Slapp bli sövd dock, som tur var. de hade nämligen stenkoll på honom hela dagen då han visade dessa tecken tidigt så därför blev det inte urakut.
    Men när han väl var ute så mådde han jättebra <3
    Så i vecka 41+6 kom han, 4466 gram och 53 cm. Stadig kille smile1.gif
    Grattis till sonen! Skönt att det blev ett lugnt snitt och att sonen mådde så bra när han kom ut. Ja, det hann ju bli en rejäl kille, men han fick ju gott om tid att lägga på sig. Nu får ni njuta av ert underverk.
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-25 00:01:42 följande:
    Sömnbrist plus hormoner, blandat med att jag är en väldigt känslig person, är en riktigt härlig kombination. Jag är extremt tacksam över 10-dagarna! Det är så skönt att sambon är hemma och kan dela bördan med mig! Eftersom jag dessutom delammar så matar han också. Jätteskönt att han kan ta nattmatningen när jag känner mig helt slut! Vi har förvisso bara haft fyra dagar hemma nu, jag antar att det blir lättare med tiden.
    Det blir bättre med tiden när bebisen får mer urskiljbara rutiner om några månader, men lika snabbt som man upptäckt den nya rutinen kan den också ändras, så bebisar är lite förvirrande. Med åldern så äter de ju lite mer sällan också. Första veckan här kunde det gå en kvart till halvtimma innan han var hungrig igen.

Jag tycker man kan se en förändring bara på två veckor. Första veckan somnade han vid tutten och kunde fortsätta sova. Nu vaknar han oftast när man försöker flytta honom minsta lilla efter amning, så det krävs verkligen matkoma för att lyckas. Så nu är nätterna svåra på ett annat vis tycker jag. Första veckan för att man fick amma så ofta och denna veckan mer för att det kan ta uppåt en timma innan han somnar om på natten, efter två amningar under tiden. Sovperioderna varierar mellan 2-4,5 timmar på nätterna. Oftast somnar han för natten vid midnatt. Dock behöver vi träna på att komma igång med att liggamma för mer sömn, men vi får möblera om i sovrummet först så jag får spjälsängen mot min säng, så han inte kan ramla i golvet.

Fördelen med första barnet är ju också att man kan passa på att vila/sova när bebisen sover. Det är ett gott råd även om det är lätt att man vill prioritera att få undan lite i hushållet också eller bara lite egentid. Så det blir bättre!

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015