• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    Zchimla skrev 2015-11-25 09:58:39 följande:

Fullständigt vidrigt är det att höra sin lilla bebis snora och höra hur det slår lock i näsan och sedan börjar han gallskrika för att han inte får luft. Vet ni hur snabb man är upp för att få tag i snorsugen då?

Åh fy :/ Här har vi inte införskaffat en snorsug än, vi kör på tops. Det är verkligen inte populärt. Han skriker pga snoret och han skriker och hostar pga topsen, men man märker hur skönt han tycker att det är efteråt. Vi är båda förvånade över hur stora snorkråkor det kan få plats i en så liten näsa!

I natt har sambon och Nils sovit i vardagsrummet och jag fick 10 timmar(!!) sömn! Jag var uppe en sväng vid halv sju, för att gå på toa, men somnade snabbt igen. Och nu känner jag mig utvilad, för första gången sen september :D Visst, förkylningen sitter i och gör mig extra trött så den kan nog ha påverkat mitt sömnbehov.
  • Zchimla
    Iowhannah skrev 2015-11-25 10:57:02 följande:

Åh fy :/ Här har vi inte införskaffat en snorsug än, vi kör på tops. Det är verkligen inte populärt. Han skriker pga snoret och han skriker och hostar pga topsen, men man märker hur skönt han tycker att det är efteråt. Vi är båda förvånade över hur stora snorkråkor det kan få plats i en så liten näsa!

I natt har sambon och Nils sovit i vardagsrummet och jag fick 10 timmar(!!) sömn! Jag var uppe en sväng vid halv sju, för att gå på toa, men somnade snabbt igen. Och nu känner jag mig utvilad, för första gången sen september :D Visst, förkylningen sitter i och gör mig extra trött så den kan nog ha påverkat mitt sömnbehov.

Ja vi topsar också och kan bara hålla med om att det är fascinerande över storleken på en del kråkor. Det märks verkligen när man får loss snoret, sån lättnad hos honom (och föräldrarna med för den delen). Tycker synd om sambon idag som inte kunde somna när lilleman snorkade så. Sedan efter amningen så kaskadspydde han ner mej och hela täcket, så var ju bara att byta påslakan där vid 3 - tiden.

Så skönt att din fick sova ut. Skulle nog med behöva det, men det får bli lite tupplurar när tillfälle ges.
  • garin
    Zchimla skrev 2015-11-24 11:30:28 följande:
    Ja det kan faktiskt kännas lite skönt att veta att man inte är ensam. Hade det bara varit lilleman som skulle tas omhand på dagarna hade det ju varit en sak, men nu har jag dottern med och jag blir tokstressad av att höra han skrika samtidigt som jag ju faktiskt måste fixa frukost till henne och byta blöja och greja där med.

Försöker vila lite men det går sådär.
    Ja hade ju sett annorlunda ut om detta var första barnet... Har en liten storebror här med ju, väldigt krävande ålder är han i och har väl alltid varit rätt intensiv till sättet precis som lillebror också verkar vara... Lämningar och hämtningar till dagis är rätt tuffa att sköta men vill försöka hålla igång det sålänge det känns och funkar bra..
  • mammalovis
    Zchimla skrev 2015-11-25 09:58:39 följande:
    Fullständigt vidrigt är det att höra sin lilla bebis snora och höra hur det slår lock i näsan och sedan börjar han gallskrika för att han inte får luft. Vet ni hur snabb man är upp för att få tag i snorsugen då?
    Ja, förkylningar är inte kul. Vi får hoppas att det fort går över.

Här har tjejerna börjat snora och vi har sköljt näsan någon vända på lilleman. Det bästa är ju när de nyser ordentligt så kråkorna kommer ut. Annars verkar det vara matrace här. Han hann med att äta 3 gånger på ca 1,5 timmar i morse parallellt med att både jag och tjejerna skulle ha frukost och göra oss i ordning. Sedan har vi varit på babycafé där han har ätit, kräkts, ätit, kräkts. Så frågan är om det är en reaktion på sprutan kanske. Han kräks ju efter maten annars med, men äter väl inte riktigt lika ofta. Nu har han ätit och powernappat en halv minut typ. I selen är han bara nöjd en stund idag så jag håller på att bli tokig. Med tanke på all amning får jag inget gjort och får lägga ner saker halvfärdiga så just nu vet jag inte hur mycket grejer vi letar efter, då allt verkar få fötter. Suck. Sambon är ju inte till mycket nytta på kvällarna heller då lilleman äter i princip konstant och jag har behövt vila när han sover. Han brukar ju inte hitta saker heller och då måste man ju instruera så noga om han ska fatta de saker man vet var de är. Så idag känns som en eländesdag, återstår bara att se hur hämtningen på förskolan ska gå.
  • Zchimla
    garin skrev 2015-11-25 12:47:15 följande:

Ja hade ju sett annorlunda ut om detta var första barnet... Har en liten storebror här med ju, väldigt krävande ålder är han i och har väl alltid varit rätt intensiv till sättet precis som lillebror också verkar vara... Lämningar och hämtningar till dagis är rätt tuffa att sköta men vill försöka hålla igång det sålänge det känns och funkar bra..

Ja det blir påfrestande för känslorna när man ska vara båda till lags och helst samtidigt. Jag har det bra på dagis just nu då jag pga snittet kan köra fram till dörren, så det underlättar ju en hel del eftersom jag inte behöver ta ut lilleman ur bilen då.
    mammalovis skrev 2015-11-25 13:13:05 följande:

Ja, förkylningar är inte kul. Vi får hoppas att det fort går över.

Här har tjejerna börjat snora och vi har sköljt näsan någon vända på lilleman. Det bästa är ju när de nyser ordentligt så kråkorna kommer ut. Annars verkar det vara matrace här. Han hann med att äta 3 gånger på ca 1,5 timmar i morse parallellt med att både jag och tjejerna skulle ha frukost och göra oss i ordning. Sedan har vi varit på babycafé där han har ätit, kräkts, ätit, kräkts. Så frågan är om det är en reaktion på sprutan kanske. Han kräks ju efter maten annars med, men äter väl inte riktigt lika ofta. Nu har han ätit och powernappat en halv minut typ. I selen är han bara nöjd en stund idag så jag håller på att bli tokig. Med tanke på all amning får jag inget gjort och får lägga ner saker halvfärdiga så just nu vet jag inte hur mycket grejer vi letar efter, då allt verkar få fötter. Suck. Sambon är ju inte till mycket nytta på kvällarna heller då lilleman äter i princip konstant och jag har behövt vila när han sover. Han brukar ju inte hitta saker heller och då måste man ju instruera så noga om han ska fatta de saker man vet var de är. Så idag känns som en eländesdag, återstår bara att se hur hämtningen på förskolan ska gå.

Ja här är jag ankrad till soffan känns det som. Ja vi hoppas att det ska ge sig. Jag ska försöka baka lite. Känns som ett ganska stort projekt just nu. Sedan så fyller dottern år snart så då ska vi ju fira henne med. Behöver ha nån form av plan.
  • LadyViolet

Hej på er

Här kommer lite uppdatering från oss.

6 veckor blir han i morgon, vår lilla skrutt. Sover mycket, orkar inte vara vaken mer än 45 min-1 timme innan det blir grinigt. På förmiddagarna är han rätt lugn och somnar gärna i famnen efter amning men på eftermiddagar/kvällar ska det bäras runt eller åkas i vagn. Så gå runt i köpcentrum kvällstid funkar bättre än en tv-kväll kan man säga. Har haft lite smågnälliga och skrikiga kvällar sen 1 v tillbaka. Somnar för kvällen mellan 19-21 oftast sen vaknas det med 2-3 timmars mellanrum natten igenom. Han hade tidigare vakenperioder på nätterna men det verkar vara över nu. Dock är det morgon runt 05 oftast. Sen lite sömn varvat med vaken tid i några timmar för att sen sova mer sammanhängande runt lunch. Vill inte sova i egen säng om natten, helst på nåns bröst eller vid tutten. Babynest:et funkar sådär.

Var sover era små?

• Iowhannah
    LadyViolet skrev 2015-11-25 22:45:54 följande:

Hej på er

6 veckor blir han i morgon, vår lilla skrutt. Sover mycket, orkar inte vara vaken mer än 45 min-1 timme innan det blir grinigt. På förmiddagarna är han rätt lugn och somnar gärna i famnen efter amning men på eftermiddagar/kvällar ska det bäras runt eller åkas i vagn. Så gå runt i köpcentrum kvällstid funkar bättre än en tv-kväll kan man säga. Har haft lite smågnälliga och skrikiga kvällar sen 1 v tillbaka. Somnar för kvällen mellan 19-21 oftast sen vaknas det med 2-3 timmars mellanrum natten igenom. Han hade tidigare vakenperioder på nätterna men det verkar vara över nu. Dock är det morgon runt 05 oftast. Sen lite sömn varvat med vaken tid i några timmar för att sen sova mer sammanhängande runt lunch. Vill inte sova i egen säng om natten, helst på nåns bröst eller vid tutten. Babynest:et funkar sådär.

Var sover era små?

Vår gosse blev sex veckor i går och sover oftast riktigt bra. På kvällen somnar han oftast runt 23-00 (seeent), sover 4-5 timmar, vaknar för mat, sover 4-5 timmar till. Matningen på natten kan ta ett tag dock. Själva ätandet går på 15-20 minuter, men sen måste han vara upprätt ett tag för att inte kräkas eller bli orolig i magen.

Har han inte somnat av sig själv på kvällen så går nån av oss en desperat promenad så han somnar i vagnen. Sen rullar vi in den och ställer den utanför sovrummet. Efter matningen brukar han få ligga i sin Coccoonababy mellan oss i sängen, det är lättare att klappa honom på magen då.

På dagen sover han också ganska mycket. Han är vaken max en och en halv timme i sträck, bortsett från när han äter, och då ler han och tränar rygg och nacke och tittar på omvärlden.
  • Embla twopointoh
    LadyViolet skrev 2015-11-25 22:45:54 följande:

Hej på er

Var sover era små?

Dottern blev sex veckor i måndags. Hon brukar äta vid kl 23, sova till 03 då hon vill ha mat, och sedan sova igen till 06-07. På dagen brukar hon vilja ha mat ungefär varannan timme (men äter ganska lite varje gång). När hon är vaken vill hon kunna se sig omkring (i famnen på någon, helst), kan hon inte se någonting (såsom sittandes i selen) skriker hon.

Hon föredrar att sova i famnen, men vi lägger ned henne i vaggan i vårt rum på nätterna och det funkar. Får hon ligga i famnen brukar hon dock sova längre tid.
  • Zchimla

Nu ligger lilleman jämte mig i sängen och dottern på andra sidan. Igår la vi oss vid 21 och vaknade vid 02 woop woop sedan somnade han efter 3 nångång och sov till 6:30 och därefter gick vi upp vid 7. Jag är alltså inte fullt lika mosig i huvudet idag

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015