• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    summer13 skrev 2015-11-22 19:35:14 följande:

Bara undrar, NAN HA, vad innebär det egentligen? Innehåller ju både laktos och vassle, så komjölksprotein finns ju i. Vad är det de försöker marknadsföra?

Komjölksproteinet finns, men är såpass sönderslaget att en känslig mage inte reagerar på det. Om jag har förstått det rätt.
  • Zchimla

Tänk idag blir lilleman 1 månad. Stackarn firar det med en dunderförkylning men med snorig droppar och tops så fixar vi att få till amningen med någorlunda andningsvägar.

Vi gick en promenad innan och han låg och sov i sitt näste insvept i 2 filtar. Så jag tog bara på han en mössa och lyfte upp hela "paketet" och la han i vagnen sedan på med locket. Han hade det så varmt och mysigt. Var varken kall eller svettig så det blev ju himla bra.

• mammalovis

Här har vi haft läkarbesöket för 6 veckor idag. Han blev godkänd och växer så det knakar. Han väger 4870 g och var 57,3 cm. Huvudmåttet var 39,5 så det förklarar väl varför fleecemössan i 38/40 börjar bli liten. Han beskrevs som pigg och hungrig i journalen. Vi hade varit på öppna förskolan innan, då han sovit så han vaknade precis lagom tills det var dags att ta av kläderna, så inte konstigt att han var hungrig, men det tyckte de bara var bra då han fick rotavirusvaccinationen och sedan kunde ammas.

Sedan pratade vi om hans skelning, så läkaren skulle återkomma imorgon då han kollat upp mer när det är dags för uppföljning på ögon och med största sannolikhet lapp för ögat. Jag hade det själv som liten, så det är ju inte konstigt att något av tre barn skulle drabbas, men det känns ändå lite tungt inför framtiden., då jag själv blev retad för det i skolan. Mina föräldrar avstod operation då det fanns risker att mista synen för drygt 35 år sedan. Jag var över 30 när jag valde operation och det var först dagen innan som jag fattade hur stor skelning jag hade när jag tog kort på ögonen. Innan hade jag ju vetat, men inte tänkt så mycket på det.

Annars möts vi av en del leenden och lite gurgel. Nacken tränas också flitigt då han helst sover på mig och får lite automatisk träning innan han somnar.

Så livet rullar på även om det är intensivt på morgonen med logistiken och likaså när vi ska iväg eller hem då barnen inte alltid är så samarbetsvilliga.

Är det någon som kan rekommendera någon bra bebismössa på de vanligaste klädkedjorna? Lillemans fleecemössa från Lindex börjar ge tryckmärken, så det är kanske inte konstigt att han blir förbannad. Just nu har vi tagit fram en för stor i 46/48 då en rosa, som inte ens sitter bra känns fel.

• Iowhannah

Förra veckan fick vi se det allra första leendet här hemma :) Helt fantastiskt! Jag älskar hur Nils tittar rakt på mig och brister ut i ett stooort leende! Det gör det nästan värt en depression :)

• Zchimla

Alltså vaken mellan 2 och 4:30 då är inte jag så kaxig. Här är första leendet på g

• 77michelle

Hej allihop! Är det fortfarande aktivitet här i tråden? Är så kul att lösa om hur ni har det där hemma med era små. Vår tjej kom den 6/11 9 dagar över tiden, så hon känns fortfarande alldeles ny.

Hon är en rätt enkel bebis, skriker inte mkt alls. Försöker få in någon slags nattrutin ...'går sådär????. Hon har väl iaf skillnad på dag och natt men så mkt mer är det inte. Somnar olika tider på kvällen, någongång mellan 22-24. Sover sen ca tre timmar, vaknar och äter och sen kan det ta över en timme innan hon somnar Om igen i ca tre timmar.

Hur ser era nätter ut? Det som varit jobbigt här är yngsta sonen 2år o 8 mån som varit som förbytt. speedad till tusen och knappt gått att prata med för han låtit så sur. Det har dock blivit lite bättre de sista dagarna. Han är så snäll mot sin syster men man märker att han har mkt att brottas med.

Tjej-99,tjej-01,kille -03, tjej-07, kille -13, bf 28/10 -15
  • garin
    Zchimla skrev 2015-11-24 09:25:36 följande:

Alltså vaken mellan 2 och 4:30 då är inte jag så kaxig. Här är första leendet på g

"Skönt" att det inte bara är här det stökas på nätterna med långa vakenpass och oroligheter...
  • Zchimla
    garin skrev 2015-11-24 10:08:24 följande:

"Skönt" att det inte bara är här det stökas på nätterna med långa vakenpass och oroligheter...

Ja det kan faktiskt kännas lite skönt att veta att man inte är ensam. Hade det bara varit lilleman som skulle tas omhand på dagarna hade det ju varit en sak, men nu har jag dottern med och jag blir tokstressad av att höra han skrika samtidigt som jag ju faktiskt måste fixa frukost till henne och byta blöja och greja där med.

Försöker vila lite men det går sådär.
  • Rulltrappa

Nora har börjat att äta en gång i timmen mellan 23 och 06 ungefär så jag antar att det är växtspurt. Jag upplever dock ingen trötthet så länge jag lakterar, och mannen brukar kunna sova på dagen när det är hans hemmadagar så det är inget egentligt problem, jag blir lite trött i axlarna bara.

• Zchimla

Fullständigt vidrigt är det att höra sin lilla bebis snora och höra hur det slår lock i näsan och sedan börjar han gallskrika för att han inte får luft. Vet ni hur snabb man är upp för att få tag i snorsugen då?

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015