• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    Zchimla skrev 2015-11-20 14:36:53 följande:
    Toppen. Storasyster är genomförkyld smile4.gif Är ju inte så himla lätt att hålla henne från lillebror fast jag försöker ju förstås.
    Nä, förkylningar är ju skönt att undvika hos de små, här har vi ju klarat av lillemans första för några veckor sedan.

Här börjar det också gå bättre med sömnen. I natt somnade lilleman vid midnatt och vaknade 5.27! Det är rekord. Sedan var han vaken ca 40 minuter och sov sedan till 8.20. Så nätterna har börjat bli bättre och bättre. Jag hoppas verkligen det kvarstår för jag behöver verkligen sova. Jag märker att minnet är uselt och att jag vänder på orden i meningar utan att förstå det själv. Det är mer än en gång jag kommit hem med matkassar och packat upp dem först 30-60 minuter senare när jag kommit på dem.

På måndag har vi 6-veckorskontroll med vaccination. Det återstår att se hur det går. Vi har väl tänkt ge rotavirusvaccinationen också, så hoppas han slipper magsjuka.
  • garin

Skönt för er som får sova. I natt fick jag sova 01-03 och sen 03.30-06. Sen var det morgon och lilleman sov totalt 45 min på hela förmiddagen. På mig. För lägga ner går icke. Gick lite bättre på em då vi var ute och åkte bil så då sov han i tot 3h. Vilket är rekord och något han bara börjat med senaste 2 dagarna, 3-timmars sovpass. Men bara ca 2 per dygn. 6 veckor blev han igår. Jag är vansinnigt trött efter att bara få sova 2x2h per natt och möjligen slumra en timme till men då först efter att ha lagt 2-3h på att försöka söva om stökig bebis. Sista gången han brukar vakna vid 4-5 är extremt dryga.

• Iowhannah

Här är det inga större problem med sömnen. Det enda är att han blir så pigg på kvällen att det krävs en promenad runt midnatt för att få honom att sova/varva ner, men sen sover han i allt från 4 till 6 timmar.

I dag har det varit jobbigt med magen. Sedan 09 har Nils försökt bajsa, utan resultat. Jag tycker så synd om honom! Vi har gett rapsolja i ersättningen, men det har inte hjälpt. Nästa blöjbyte ska jag prova med pysventil och termometer osv. Stackarn, inget bajs alls sen i går kväll :(

• Embla twopointoh
    Iowhannah skrev 2015-11-21 19:04:28 följande:

Här är det inga större problem med sömnen. Det enda är att han blir så pigg på kvällen att det krävs en promenad runt midnatt för att få honom att sova/varva ner, men sen sover han i allt från 4 till 6 timmar.

I dag har det varit jobbigt med magen. Sedan 09 har Nils försökt bajsa, utan resultat. Jag tycker så synd om honom! Vi har gett rapsolja i ersättningen, men det har inte hjälpt. Nästa blöjbyte ska jag prova med pysventil och termometer osv. Stackarn, inget bajs alls sen i går kväll :(

Vad får han för tillägg? Jag har flaskmatat alla mina sex barn, och bebisar kan tyvärr bli stenhårda i magen av tillägg, stackars pyren. När nummer fem fötts, så köpte vi NAN HA (Hyper Allergen) där de plockat bort mjölkproteinet, och dottern var otroligt mycket bättre i magen än sina äldre syskon. Kanske värt att prova?

• Embla twopointoh

Dottern har sista veckan börjat gå med på att ligga själv och sova, och hon kan ibland sova bortåt fyra-fem timmar i sträck på natten. Dock har hon börjat äta oftare under dagen, men det kan jag ta om det innebär att hon sover nattetid!

• Rulltrappa

Här har jag fått en mer vaken och glad bebis som skrattar och pratar. Dock på bekostnad att hon inte alls vill sova på dagen utan aktivt kämpar emot. Värst är mellan 19 och 21 då hon är som tröttast men när en har ridit ut den jätteilskna stormen sover hon rätt tungt fram till morgonen, oftast bara med matavbrott med ca 90-120 minuters intervall.

• mammalovis

Bara för att jag skrev att det gick bättre med sömnen så blev det genast bakslag. Trots mer sömn var jag sjukt trött igår eftermiddag så vi la oss att sova tillsammans efter amning. Dilemmat är ju att han helst vill sova på mig. Så vi vilade igår eftermiddag samt innan 21 och fram till midnatt, så det gjorde väl att han inte var trött inför natten samt att det är dumt att flytta honom när han somnat på mig om man inte lägger ner honom rätt i sömncykeln. Så vi fick somna om vid 1 och sedan var det matdags efter 2-3 timmar och sedan tätare. Tack och lov kunde vi ligga kvar till halv tio.

Nu var han ordentligt trött då han bara sovit korta stunder hos oss på förmiddagen, så han har somnat gott i bärselen nu och snarkar en del. Det är bara att hoppas att det inte är en ny förkylning i antågande. Selen eller sjalen är det optimala här om man inte går ut med vagnen direkt efter amning.

• Iowhannah
    Embla twopointoh skrev 2015-11-22 02:26:54 följande:

Vad får han för tillägg? Jag har flaskmatat alla mina sex barn, och bebisar kan tyvärr bli stenhårda i magen av tillägg, stackars pyren. När nummer fem fötts, så köpte vi NAN HA (Hyper Allergen) där de plockat bort mjölkproteinet, och dottern var otroligt mycket bättre i magen än sina äldre syskon. Kanske värt att prova?

Det kanske är nåt sånt. Vi har kört NAN HA och Babysemp Lemolac och båda funkade bra, men nu köpte vi NAN Sensitive för det kom i en så himla praktisk burk. Och eftersom den heter Sensitive så tänkte jag att det inte skulle påverka så mycket.

Rapsoljan hjälpte iaf tillfälligt, i går kväll fick jag byta en överfull blöja till slut! Nu på förmiddagen hade det kommit ut mer, men han har ändå verkat lite extra ansträngd :/

Får kanske ta och byta tillbaks till HA då.
  • Rulltrappa

Apropå fis-på-tvären-magar så tycker jag att Bifibaby Plus verkar funka bättre på just kolik och tröghet än Semper och Minifom.

• summer13
    Embla twopointoh skrev 2015-11-22 02:26:54 följande:

Bara undrar, NAN HA, vad innebär det egentligen? Innehåller ju både laktos och vassle, så komjölksprotein finns ju i. Vad är det de försöker marknadsföra?
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015