• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2016-01-26 20:06:34 följande:

Här vare tand! Love har "tuggat" så mycket ett tag nu, på knogar och fingrar, så jag började misstänka att det var nåt på G. Sista veckan har han också börjat dregla nåt enormt. Och mycket riktigt - en liten vit vass prick i nederkäken! Trodde (och hoppades) att det skulle dröja lite, dottern fick sin första vid 6-8 månader (minns inte riktigt, men tidigast halvåret!), men men. Bara att skaffa tandborste då!

Vi har nog nåt sånt på gång här med. Det dreglas en massa och allt ska tuggas på (pappas finger är det bästa, men vi har införskaffat en bitleksak)! Vi väntar bara på att få se nån liten tand poppa upp.
  • Sommarsolen

Hur klär/bäddar ni andra i vagnen nu?

Nu är det kanske 3-6 grader, regn... Har en bugaboo åkpåse, använder tunna locket... Med regnskydd på blir det väl extra varmt? Ska jag ta på en extra tröja eller räcker det med body upptill? Hur gör ni? Är mest rädd för att det blir för varmt snarare än för kallt, åkpåsen värmer nog en hel del!

• mammalovis
    Sommarsolen skrev 2016-01-29 10:39:12 följande:
    Nu är det kanske 3-6 grader, regn... Har en bugaboo åkpåse, använder tunna locket... Med regnskydd på blir det väl extra varmt? Ska jag ta på en extra tröja eller räcker det med body upptill? Hur gör ni? Är mest rädd för att det blir för varmt snarare än för kallt, åkpåsen värmer nog en hel del!
    Nu används knappt vagnen här, men vid plusgrader har vi tagit ur åkpåsen. Jag skulle köra på fleeceoverallen, en filt och locket samt mössa och vantar + tossor. När vi bär har jag bara en tunn fleeceoverall över body o byxor och jag har en tunn vinterjacka som skyddar oss båda halvvägs upp på hans rygg. Dock får han ha tunn mössa över en tjockare då den senare bara vrider sig, då den är lite stor just nu. Han hatar att ta på sig mössa, den förra var okej, då den inte knöts under hakan, så vi har köpt en ny sådan, men den är stoor ännu.

I åkpåsen hade jag nog haft en kofta på om armarna åker upp ur påsen och sedan känt i nacken. Är barnet svettigt är det för mycket kläder, är han kall är det ju tvärtom. Ett alternativ är att lägga en termometer i vagnen så får du veta temperaturen!
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-01-28 10:51:27 följande:
    Vi har nog nåt sånt på gång här med. Det dreglas en massa och allt ska tuggas på (pappas finger är det bästa, men vi har införskaffat en bitleksak)! Vi väntar bara på att få se nån liten tand poppa upp.
    Har ni tur/otur kan det ta flera månader ändå innan de kommer upp.

Jag hoppas han dröjer med tänderna då det kan göra så ont vid amning om de biter, men annars är en hand typ halvvägs ner i halsen standard här med.
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-01-23 23:25:04 följande:
    Vad skönt att du kan lägga ner henne och hon somnar själv. Julia somnar oftast till maten och sen är det bara att lägga ner henne, men som du säger, sen ska en sjölv somna och det är tyvärr inte det lättaste...
    Åh det är så jobbigt när andra ska lägga sig i och tala om vad man ska göra och vad som är bäst för barnet (som om man inte vet det själv)
    Min tjej har också fått ett smultronmärke på ena armen och storkbett hat hon i både pannan nacken :)
    Här varierar sömnen, men allt oftare kan vi lägga honom för natten vid 9/10 en bra kväll efter amning. Ibland somnar han vid tutten och läggs ner i halvdvala och tittar upp och noterar vad han är för att sedan sluta ögonen, andra gånger vaknar han och får ligga själv om han är glad och nöjd. Sedan sover han ganska ofta till strax över 3 och ibland nästa gång till 6 för att göra morgon framåt halv 8. En dålig natt kör han varannan timme efter ett långt pass om vi har tur.

På dagarna fungerar det bäst när vi är iväg och han "bor" i bärselen, då han sover mer regelbundet då. Idag är vi hemma från öf då äldsta varken ville städa eller gå iväg, så istället har vi en kille som bara sover korta stunder och en frustrerad mamma som önskar hon hann göra en massa.  
  • Iowhannah
    Sommarsolen skrev 2016-01-29 10:39:12 följande:

Vi kör på fårfäll, mössa, björnoverall och dubbelvikt filt. Åkpåsen var perfekt när det var typ -15, men nu skulle han nog smälta i den. Såvida han inte skulle ha bara den och blöja.

Jag tänker att filtar är bättre när det är lite varmare nu, man kan reglera temperaturen så mycket lättare än man kan med en åkpåse.
  • Rulltrappa

Vi kör på vinteroverall och åkpåse fortfarande. Jag försökte att byta till lurvfleeceoverall så det inte skulle bli för varmt men hon blev uppenbart störd av det så jag antar att hon är frusen av sig.

• Simone
    mammalovis skrev 2016-01-29 11:52:36 följande:

Här varierar sömnen, men allt oftare kan vi lägga honom för natten vid 9/10 en bra kväll efter amning. Ibland somnar han vid tutten och läggs ner i halvdvala och tittar upp och noterar vad han är för att sedan sluta ögonen, andra gånger vaknar han och får ligga själv om han är glad och nöjd. Sedan sover han ganska ofta till strax över 3 och ibland nästa gång till 6 för att göra morgon framåt halv 8. En dålig natt kör han varannan timme efter ett långt pass om vi har tur.

Här ser nätterna nästan exakt likadana ut. Har vi tur så brukar hon somna vid 10 och sova till 6-7, men det händer inte lika ofta längre tyvärr. Nu har hon haft en dålig vecka, gråtit mycket, vaknat minst varannan timme ovh velat en liten skvätt mat. Man är ju lagom trött på dagarna..

På dagarna fungerar det bäst när vi är iväg och han "bor" i bärselen, då han sover mer regelbundet då. Idag är vi hemma från öf då äldsta varken ville städa eller gå iväg, så istället har vi en kille som bara sover korta stunder och en frustrerad mamma som önskar hon hann göra en massa.  

• Mammatilltindra

Jag hoppar in här och skriver ett inlägg!

Idag är det dags för min lilla dotter för 3månaders sprutan och jag är så nervös! Så nervös över att om hon får feber och massa ont och ska behöva vara ledsen hela kvällen... :( hoppas hon klarar sig lindrigt iallafall :( så hemskt att se sitt barn tokskrika , verkligen skär i hjärtat :(

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015