Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Haha! Gud så söt liten skrutt du har, Rulltrappa! :D
Här hemma har vi lärt oss att sitta nu, dock är det fortfarande instabilt, men eftersom han vet att han kan så är det bara sitta som gäller. Helst utan ryggstöd :P Krypningen är nog en bra bit bort, men när han ligger på mage så försöker han iaf åla sig framåt. Nu är det inte heller lika hemskt att ligga på mage så vi ska se till att han övar lite varje dag.
Slt liten tjej du har rulltrappa, och vilka starka ben :D
Här hemma är det en tjej som varit hostig och snorig i flera veckor och det har resulterat i en trött och gnällig bebis. Man är så trött i huvudet av allt gråt pch skrik :( hon har alltid somnat när man lagt henne i sängen, me än nu vill hon ligga bredvid en och helst ska man ligga kind mot kind, då somnar hon direkt. Hoppas hon blir frisk och sitt gamla jag snart!
Precis som lowhanna skriver så har även Julia lärt sig sitta, men hon är lite ostabil ännu. Hon har alltid tyckt om att halvligga mer ryggen mot min mage i soffan, men nu hatar hon det och kastar sig upp i sittläge direkt.
Mage är något hon verkligen hatar att ligga på! Blir skrik direkt... Någon som har något tips på vad man kan hitta på?
Förundrad över att flera pratar om att bebisarna sitter redan! Knappt 4 mån! Är ju i tidigaste laget vid 5 mån och "normalt" kring 6-7 mån. Men antar ni bullar upp med stöd från alla håll annars lär de väl tippa förmodar jag?!?
Mammalovis; Ja men så kan det ju såklart vara, att definitionerna skiljer sig. Och visst räknas det väl att de sitter upp även fast de har stöd (tänker efter och som du säger så var det likadant gör oss att vi började använda matstolen vid 4 månaddr på storebrorsan) håller annars med dig att jag räknar inte heler att de sitter SJÄLVA förrän det gått kring 10 sek. Äsch inget jag menade att haka upp mig på iaf men tänkte om nån verkligen sitter rak i ryggen utan stöd redan vid 4 mån. Å andra sidan finns det ju såna som går vid 7 mån men hör väl till det något sällsyntare slaget!
Noterade att du skrev Viktor, minns att ni också hade lite beslutsångest med namn rätt länge. Viktor är fint!
Vad gäller börja introducera mat så vet jag bara att man kan börja vid 4 mån och låta de smaka på det man själv äter nån gång då och då (tolkar att det "får" vara vad som helst då) och i storleksordningen rör det sig om ett kryddmått ungefär, alltså verkligen bara smaka en liten lillfingerdutt av nånting.
Jag är lat och kommer köpa lite färdiga pureer, finns ju både frukt och rotfrukter i burkar och påsar som det på vissa av dom står från 4 mån. Och gröt med. Däremot känns det onödigt att lägga för mkt på det med en gång för det ska ju inte handla om måltider förrän kring 6 månader ändå. Möjligen kan bvc råda en till annat om de har problem med vikten eller så. Hört om såna de uppmanat att ge gröt och välling kring 5 månader.
Jag har gjort som jag alltid gjort och gett Nora de första smakportionerna ganska precis runt 4 månader eftersom hon, precis som alla sina syskon, varit uppenbart intresserad. Magen har inte krånglat det minsta så nu får hon lov att äta sig mätt på både gröt och rotfrukter om hon vill. Mosad banan är också en stor favorit.
Förundrad över att flera pratar om att bebisarna sitter redan! Knappt 4 mån! Är ju i tidigaste laget vid 5 mån och "normalt" kring 6-7 mån. Men antar ni bullar upp med stöd från alla håll annars lär de väl tippa förmodar jag?!?
Det kan ju vara skillnad på tidsperspektivet man använder vid att sitta. Min definition är nog att de kan sitta helt utan stöd i minst 10 sekunder. Jag var tvungen att leta reda på den filmen vi hade på Wilda sittandes på golvet och den var tagen i december, så hon borde ha varit drygt 6 månader. Datumet stämde inte, så jag måste gå igenom kameran i så fall med ett halvårs bilder först för att veta mer exakt.
Viktor kan väl sättas upp, men jag litar ju inte ett dyft på att han är stabil utan jag är ju beredd på att han dimper. Sedan är det ju skillnad på att bebisarna kan sitta när man sätter dem och att de sätter sig upp och sitter själva. Jag tror Viktor kan bli tidigare med det då han är stadigare i nacken nu. Jag hittade en bild på Wilda vid 6 månader då hon låg på armarna och tryckte upp huvudet så högt det går och det känns som att Viktor kan nu innan 4 månader. Sambon satte honom på skoj i matstolen lutad mot ena hörnet vid ca 3,5 månader och där satt han riktigt okej, stadigare än vad jag hade väntat mig. På måndag är han 4 månader, så vi får väl testa matstolen med kudde och ge lite gröt till helgen, då vi båda kan vara med.
Ni som har första barnet, vad har ni fått för direktiv om matintroduktionen?
När Ronja var bebis (5 år sedan) så fick man börja med smakisar av gröt och rotfrukter vid 4 månader, men nu låter det mer som de ska få slicka fingret med lite sås och annat. Är det någon som vet varför? Vill de har en senare/långsammare introduktion för magens skull eller vad handlar det om?
Visst vi träffar bvc på onsdag, men jag tror jag fick min gamla tant och hon är pensionär och allmänt nonchalant. Den nya vi ska ha är mycket mer påläst och förklarar varför MYCKET tydligt, vilket känns jättebra. När Viktor har suttit i knät vid middagen har han verkligen följt varje gaffel, så det vore kul att se om han gillar det. Om vi börjar nu har ju också mer gott om tid tänker jag. En del börjar ju inte förrän vid 6 månader och har då missat intresset verkar det som, men det är min upplevelse. Att magen hänger med är ju superviktigt. Min dotter på 2,5 år har ju bekymmer med sin, så det vill vi slippa.